Az ügyfeleknek partnerekké kell válniuk

Kevesebb mint öt év áll az energiaszektor szereplőinek rendelkezésére arra, hogy felkészüljenek a technológiai fejlődés és fogyasztói trendek által generált piaci változásokra – derül ki a The narrowing window for energy transformationcímű globális energetikai felső vezetői felmérésből. A 15. alkalommal végzett PwC-kutatás 56 ország 118 vállalatának körében készült.

Tudjon meg mindent az EU vadonatúj Omnibus-csomagjáról, a szabályozás aktualitásairól, az MNB elvárásairól!
Hallgasson meg tapasztalt cégvezetőket az ESG-kihívások leküzdéséről!
Inspirálódjon, networkingeljen és szerezzen versenyelőnyt a fenntarthatóság terén!

Klasszis Talks & Wine Fenntarthatóság2025. február 26. Budapest

Részletek és jelentkezés >>

A megkérdezett döntéshozók válaszaiból széles körű iparági konszenzus rajzolódik ki azzal kapcsolatban, hogy az adatalapú, diszruptív technológiai fejlődés gyökeres változásokat generál az energetikai szektorban. A gyors ütemű változás ugyanakkor komoly kihívások elé állítja a vállalatokat, hiszen évszázados működési berögződéseket kell felülírni.

Kép:PP archív

„Az energia- és a közüzemi szektor az analóg, központosított és szabványosított modell helyett egy digitális, személyre szabott és elosztott energiatermelési modellre fog épülni. A változás sikeres menedzselése érdekében az érintett szereplőknek ki kell alakítani egy új és letisztult identitást, amely világosan meghatározza, a vállalat hogyan képzeli el saját helyét a megváltozott környezetben. Aki tudja hová tart, könnyebben győz meg másokat arról, hogy kövessék” – mondta Osztovits Ádám, a PwC Magyarország Üzleti tanácsadás üzletágának vezető partnere. A felmérés résztvevőinek véleménye szerint

az eddigieknél sokkal fontosabbá válik az ügyfélközpontúság: az energiaszektor szereplőinek műszaki fókuszú közműcégből ügyfél- és szolgáltatás-orientált partnerekké kell válniuk.
Ehhez agilisabb üzleti működésre van szükség, hogy a társaságok alkalmazkodni tudjanak az új, gyorsan változó üzleti és technológiai környezethez – hangsúlyozta Lengyel András, a PwC Magyarország Energetikai- és közműszolgáltatási tanácsadás vezetője.

A felmérés főbb megállapításai:

  • A válaszadók túlnyomó többsége (89 százalék) szerint a változásokat elsősorban a szektort körülvevő technológiai fejlődés idézi elő (pl.: napelemek, villamosenergia-tárolás előretörése, okos mérés, okoshálózatok megjelenése).
  • A felmérésben megkérdezett vezérigazgatók 90 százaléka szerint globálisan legfeljebb öt év áll rendelkezésükre, hogy felkészüljenek a piaci átalakulásra, amit elsősorban az elosztott energiatermelés és a változó ügyféligények által támasztott kihívásokra alapoznak.
  • 82 százalékuk szerint vállalatuk jelenleg nem áll készen ezekre a változásokra.
  • Ami az üzleti modellt illeti, a vállalatok mindössze 15 százaléka fókuszál jelenleg ebből a szempontból kifejezetten áttörőnek számító innovációra, a válaszadók kétharmada szerint elégséges az üzleti modell valamilyen szintű megváltoztatása a versenyképességük fenntartása érdekében.
Az energiaszektor szereplői felismerték, hogy a megváltozott igények kiszolgálásához partnerségre kell lépniük a gazdaság más területekről érkező szereplőivel (pl. startupokkal, IT cégekkel), hogy hatékonyabbak lehessenek az iparági innovációban.
Az energiaszektor digitális átalakulása Magyarországon is elindult, amit számos iparági szereplő tevékenysége is jól illusztrál.
„Az energetikai piac átalakulására lehetőségként kell tekinteniük az iparági szereplőknek, annak érdekében, hogy a fejlődés útjára tudjanak lépni. Úgy gondolom, hogy az ALTEO-nál lépést tartunk az innovációval: nagy hangsúlyt fektetünk az új technológiai megoldások – úgy mint az okosrendszerek vagy éppen az akkumulátoros energiatároló – alkalmazására és integrálására, valamint aktívan támogatjuk a digitális tudás elsajátítását a munkavállalóink körében. Meggyőződésem ugyanakkor, hogy a technológiai átalakuláson túl a fenntartható fejlődés iránti igénynek való megfelelés is komoly feladat elé állítja majd a piaci szereplőket a következő években” – mondta ifj. Chikán Attila, az Alteo Nyrt. vezérigazgatója.
Milyen adókedvezmény kapható energiahatékonysági felújításnál
Immár nemcsak energiahatékonysági beruházásra, hanem felújításra is igénybe vehető adókedvezmény, mely az üzembe helyezés évében vagy az azt követő öt adóévben használható fel.
„Mint a legnagyobb ügyfélbázissal rendelkező közműszolgáltató vállalat Magyarországon, nekünk az ügyfeleket kell mélyebben megértenünk és a változó ügyfélszokásokhoz és igényekhez kell igazodnunk. Az ügyfél élethelyzetében a közmű nem feltétlenül egy másik közművel vagy energiaipari szereplővel versenyez, hanem azokkal a gyakran világpiaci márkákkal és szereplőkkel, akik az ügyféloldali élményeket és elvárásokat formálják. Bármilyen furcsa ezt kimondani, az NKM-nek egy Google-lel és egy Amazonnal is versenyeznie kell az ügyfél figyelméért, ezért kiemelt fontosságú, hogy a digitalizáció valamennyi aspektusában tovább fejlődjünk” – fogalmazott Hiezl Gábor, az NKM Nemzeti Közművek Zrt. vezérigazgatója.

Véleményvezér

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába

Rendszeres bevásárló buszjárat indul Romániába 

Bevásárlóturizmusra spekulál egy román vállalkozó.
Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat

Újabb uniós pénzből épült fideszes luxusvillára lelt Hadházy Ákos, fedőneve borászat 

Nincs következménye az uniós pénzek széthordásának.
Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni

Bealudt a nemzeti egészségbiztosító, 2017-es díjakkal próbálnak orvost találni 

Nyolc éve nem veszik észre az egészségbiztosítónál az inflációt.
Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból

Bayer Zsolt is kapott a guruló dollárokból 

Becsapott a villám a Fideszbe.
A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest

A lengyelek féláron mobilozhatnak hozzánk képest 

Szomorú statisztika a mobilpiacon.
Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra

Egy fideszes polgármester bepöccent a kormányra 

Meglepetésre ébredt egyik reggel a polgármester.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo