Az online térbe is követni kell a vevőt

Nagyságrendileg 50-70 ezer új vevő jelent meg az online térben az év eleje óta. Ezzel párhuzamosan csökken a személyes értékesítés – és így például az impulzusvásárlás jelentősége is. Minden egyes új online vásárló azonban számtalan többletfeladatot jelent a vállalkozásoknak, amire legtöbbjük digitálisan nincs felkészülve. Azonban számukra is van segítség, a Modern Vállalkozások Programja.

Mit remélt Magyarország az EU-tagságtól és mi lett mindebből 20 év alatt?
Devizahitelezés, euróbevezetés, uniós pénzek, kilátások - online Klasszis Klubtalálkozó élőben Medgyessy Péterrel!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is Magyarország korábbi miniszterelnökétől!

2024. április 22. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Egy „hagyományos” vásárló személyesen befárad az üzletbe a kívánt termékért, közben meglát még két dolgot, amit megvesz, majd elköszön és kapcsolata – az esetek többségében – az üzlettel véget is ér. Ezzel szemben az online térbe a legolcsóbb ár, vagy ajánlások alapján érkezik a vásárló a nap bármely percében, megadja a nevét, lakcímét, egyéb szenzitív (pl. banki) adatait, kosárba teszi a terméket és távozik az adott felületről. Egy online kereskedelemmel is foglalkozó, korszerű vállalkozás már webshop-ot üzemeltet, nyilvántart, készletet kezel, szállítást szervez, adatkezelést folytat (termék és vásárlói), hirdetést céloz, de legfőbbképpen: ápolja a kapcsolatát az ügyfeleivel.

Arányában megsokszorozódott tehát az egy vásárlóval járó feladat. „A többlet feladatok megfelelő színvonalú ellátásához már megfelelő minőségű digitalizáció szükséges, ki kell elégíteni a 0-24 órás rendelkezésre állás igényét, automatizálni kell a munkafolyamatok közül azokat, amelyeket csak lehet, ugyanakkor maximálisan meg kell felelni a szigorú adatkezelési szabályoknak” – sorolja Pankucsi Szilárd, a Modern Vállalkozások Programjának (MVP) informatikai szállítókkal kapcsolatos munkacsoport vezetője.

Forrás: Modern Vállalkozások Programja

A szakembernek – az MVP által a hazai mikro-, kis- és középvállalkozások számára - akár pályázati forrásokból is elérhető – korszerű, digitális megoldásokat biztosító, és mára már mintegy 1100 hazai informatikai beszállító vállalkozást tömörítő szállítói munkacsoport vezetőjeként – jó rálátása van a vállalkozások hirtelen változó igényeire. Tapasztalata szerint a Programba regisztrált ügyfelek többsége az ügyfélkapcsolat-kezelő megoldásokra, az elektronikus fizetésre, a webshopra, a házhozszállításra, az adatfeldolgozásra és a vállalatirányítási szoftverekre keresnek professzionális, ugyanakkor megfelelő komplexitású megoldásokat.

Elmondása szerint ezek, a Program termékkatalógusában is megtalálható szoftverek olyan minőségbiztosítási szűrőkön mennek át, ahol nemcsak a „megfelelő kabátra megfelelő gombot” elv alapján kerülnek kiajánlásra, hanem a máshol nem fellelhető kedvezményekkel, és a megfelelő háttértámogatás biztosításával kerülnek kiközvetítésre az ügyfelek számára.

A külső kényszer hatására felpörgött elektronikus kereskedelmi számokról mára kiderült: az online eladás nemcsak egy kiugró, időszakos érték az értékesítési számokban, hanem egy növekedési trend. „A járványhelyzet rövid idő alatt sok mindent megváltoztatott az értékesítésben és az ügyfélkiszolgálásban egyaránt. Az online értékesítési trend, a vásárlási igények köre a háztartási termékeken kívül a sport- és ruházati termékekre, a kerti, építészeti és a játékpiaci termékek piacára is komoly hatással van. Ha pedig az ügyfelek elszivárogtak az online térbe, akkor a kereskedő vállalkozásoknak sincs más választása, mint követni őket oda” – vonja le a következtetést Pankucsi Szilárd.

Forrás: 14. Nagy Webáruház Felmérés

A digitalizáció ugyanakkor nem a munkahelyek megszüntetését, hanem a feladatok átstrukturálását jelenti. Az automatizáció ugyanis munkaerőt szabadíthat fel, ami magasabb hozzáadott értékű feladatokra tud fordítani a vállalkozás.

A megszerzett adatokat azonban őrizni is kell, ami IT-biztonsági kihívás a vállalkozások számára. Egy adatbiztonsági incidens ugyanis akár a teljes ügyfélkör elvesztéséhez is vezethet. A vállalkozások jelentős része hamis biztonságérzetbe ringatja magát, ha nem alkalmaz megfelelő, folyamatosan korszerűsített technológiát az adatvédelemre. Nem gondolnánk, hogy mennyire kritikus az adatlopási támadások száma ma Magyarországon! Mivel az erre vonatkozó jogszabályi előírások nehezen tartják a lépést a kiberbűnözőkkel, ezért sok esetben a hatóság keze is meg van kötve. A legjobb lépés a megelőzés, hiszen rengeteg az adathalászati kísérlet. Csak az egyik a hazai aukciós oldalon is megnégyszereződött év eleje óta az ilyen támadások száma. Ezt összevetve az online térbe az idén érkezett 50-70 ezer új felhasználóval, könnyen lehet esélye annak, hogy bizalmas adatok kerülnek illetéktelen kézbe. Erre szintén fel kell készíteni a vállalkozásokat, amelyre az MVP virtuális piacterén ugyancsak elérhetők a világ vezető IT biztonsági technológiái és a megfelelő felkészültségű szakemberek, cégek egyaránt.

A már hatodik éve működő MVP-nek a kkv-kat és hazai informatikai beszállítókat összekötő, virtuális piactérként működő vallalkozzdigitalisan.hu oldalán minden vállalkozásnak lehetősége van böngészni a Program által validált, minősített, közel 1.100 informatikai partner megoldásai között. Ezekből már több mint 3 ezer áll rendelkezésre.

A program szakmai vezetője, Czimbalmos Levente szerint az ügyfelek a digitalizációs fejlesztésekhez gyakran keresnek pályázati forrásokat is. A Program tanácsadói az érintett kkv-k térítésmentes felmérését követően önálló fejlesztési koncepcióban tesznek javaslatot az alkalmazható digitális megoldásokra és a beruházást lehetővé tévő fejlesztési forrásokra is. „A jó üzleti döntés megszületéséhez szükséges a tájékozódás, aminek kulcsa az alapos és pontos audit.” Czimbalmos Levente szerint ez szükséges ahhoz, hogy a vállalkozó megtudja, reálisan honnan, hogyan, mennyi idő alatt és hová tud eljutni vállalkozása a digitális úton.

„A vállalkozások többsége ma már elsődlegesen digitális úton tartja a kapcsolatot az ügyfeleivel. Aki mellőzi a digitális megoldásokat, konkrétan versenyhátrányba kerül nemcsak a new business, de az ügyfelek megtartását célzó versenyben is – mondja Czimbalmos Levente, aki hozzáteszi: A digitalizáció ráadásul az egyik leggyorsabban megtérülő beruházás.

(X)

 

Véleményvezér

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.
Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában

Magyarország Európában az utolsó helyen az egészségügyi kiadások rangsorában 

Mindenképpen javítani kellene a finanszírozáson.
Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek

Magyarország a technikai államcsőd felé tart, megszorítások jöhetnek 

A világgazdaság számai egyre javulnak, miközben a magyar államháztartás senyved.
Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben

Magyar Péter szerint levitézlett, idegen nyelven nem beszélő magyar politikusok vannak Brüsszelben 

Tényleg ciki Brüsszelben az idegen nyelvet alig tudó magyar képviselők jelenléte.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo