Látszólag a nagyvállalatok körében is egyre fontosabb szerepe van az innovációnak. „Tapasztalataim szerint, a cégek nagy részénél az innováció nem több egy egyszerű, trendi kifejezésnél. A konzisztens változtatások lebonyolítására szolgáló nagyvállalati példák hiányában, a jelenlegi innovációs kezdeményezések vagy félgőzzel, vagy csak egyfajta PR tevékenységként vannak kezelve.”– véli Alistair Cox, a Hays globális vezetője. Hogyan lehetséges, hogy a tőkeerős cégeknek, bár láthatóan sokkal több eszközük van az új ötletek megvalósítására, mégis a korlátolt lehetőségekkel bíró startupok az innovatívabbak?
Ennek több oka is van. Elsősorban a cégvezetők nagy része egyszerűen nincs tisztában az innováció lényegével. Sokak számára ez egy hangzatos dolog, amely a vállalat növekedéséhez és sikeréhez vezethet. Az innováció azonban nem egy konkrét eszköz vagy egy egyszerű projekt, hanem egyfajta diszruptív működés, amely akár felboríthatja a dolgok megszokott menetét, vagy megkérdőjelez létező jelenségeket. A folyamat csak a pozitív és negatív hatásokkal együtt tud megvalósulni, ami magában foglalja a következményekre való felkészülést is. Másodsorban, az igazi változtatások sok időt és számtalan próbálkozást igényelnek. A sikerhez kulcsfontosságú a kitartás és a vállalkozókra jellemző makacsság, amivel képesek a bukásokból tanulni, és más irányból megközelíteni a helyzetet. Segítség lehet az innovációval szembeni reális és pontos elvárások megfogalmazása. A leghatékonyabb változtatások a kis méretű fejlesztések, amelyek új rétegként épülnek a már meglévő folyamatokra. Bár ezek nem forradalmi változtatások, néhány év távlatában jelentős eredményeket láthatunk – véli a Hays szakértője. (De egyáltalán nem minden innováció, ami annak látszik!)
Egy nagyméretű, biztos alapokon álló vállalatnak mindig nehéz újradefiniálnia magát. Az ilyen szervezeteknek azonban jóval több erőforrásuk van arra, hogy új helyzeteket kezeljenek, mint a kiszolgáltatott helyzetben lévő startupoknak, akik próbálnak egyensúlyozni a pénzügyeik, toborzás, technológiai háttér, marketing és további elemek között, melyek mind rendkívüli kihívásnak számítanak egy friss vállalkozás szempontjából. Ha ez nem elég motiváció, akkor érdemes számításba venni azt a tényt, hogy bizonytalan idők jönnek a vállalati világban. Számos cég kényszerül majd nehéz választási helyzetbe, ahol vagy elköteleződnek a hatékony változtatások irányába, vagy lassan háttérbe szorulnak, és akár teljesen kiszorulnak a versenyből.