Az innováció valójában kreatív rombolás

Az innováció nem egy eszköz vagy projekt, hanem olyan működés, amely akár felboríthatja a dolgok megszokott menetét, vagy megkérdőjelez létező jelenségeket. Ezért jobbak benne a kisvállalatok.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép:Fotolia

Látszólag a nagyvállalatok körében is egyre fontosabb szerepe van az innovációnak. „Tapasztalataim szerint, a cégek nagy részénél az innováció nem több egy egyszerű, trendi kifejezésnél. A konzisztens változtatások lebonyolítására szolgáló nagyvállalati példák hiányában, a jelenlegi innovációs kezdeményezések vagy félgőzzel, vagy csak egyfajta PR tevékenységként vannak kezelve.”– véli Alistair Cox, a Hays globális vezetője. Hogyan lehetséges, hogy a tőkeerős cégeknek, bár láthatóan sokkal több eszközük van az új ötletek megvalósítására, mégis a korlátolt lehetőségekkel bíró startupok az innovatívabbak?

Ennek több oka is van. Elsősorban a cégvezetők nagy része egyszerűen nincs tisztában az innováció lényegével. Sokak számára ez egy hangzatos dolog, amely a vállalat növekedéséhez és sikeréhez vezethet. Az innováció azonban nem egy konkrét eszköz vagy egy egyszerű projekt, hanem egyfajta diszruptív működés, amely akár felboríthatja a dolgok megszokott menetét, vagy megkérdőjelez létező jelenségeket. A folyamat csak a pozitív és negatív hatásokkal együtt tud megvalósulni, ami magában foglalja a következményekre való felkészülést is. Másodsorban, az igazi változtatások sok időt és számtalan próbálkozást igényelnek. A sikerhez kulcsfontosságú a kitartás és a vállalkozókra jellemző makacsság, amivel képesek a bukásokból tanulni, és más irányból megközelíteni a helyzetet. Segítség lehet az innovációval szembeni reális és pontos elvárások megfogalmazása. A leghatékonyabb változtatások a kis méretű fejlesztések, amelyek új rétegként épülnek a már meglévő folyamatokra. Bár ezek nem forradalmi változtatások, néhány év távlatában jelentős eredményeket láthatunk – véli a Hays szakértője. (De egyáltalán nem minden innováció, ami annak látszik!)

Hátrább az alkalmazottakkal, vállalkozót a csapatba!
Bővítené csapatát és alkalmazottat keres? Bízza meg HR-esét, hogy vegyen fel vállalkozókat! Amellett érvelünk, miért van szüksége a cégeknek – és elsősorban a mikro- és kisvállalkozásoknak – fejlett vállalkozói kompetenciájú alkalmazottakra. Azaz belső vállalkozókra, más néven intrapreneurökre.
A sikeres vállalati innováció egyik meghatározó eleme a vezetői készségek elmélyítése a dolgozók körében. (Ld. keretes írásunkat.) Az első lépés, hogy a tehetséges dolgozók számára biztosítva legyen az autonómia, hogy elképzeléseiket szabadon meg tudják valósítani. A Hays alkalmazottak szabadon implementálhatják egyéni, innovatív stratégiáikat, és megoszthatják egymással ötleteiket. Azonban kell lennie egy átfogó képnek arról, hogy mi is a probléma, amit meg kell oldani. Az új ötletek kipróbálása, a hibákat okozó tényezők gyors kiiktatása és az új rendszerek adaptálása pedig megköveteli a projektalapú mentalitást.

Egy nagyméretű, biztos alapokon álló vállalatnak mindig nehéz újradefiniálnia magát. Az ilyen szervezeteknek azonban jóval több erőforrásuk van arra, hogy új helyzeteket kezeljenek, mint a kiszolgáltatott helyzetben lévő startupoknak, akik próbálnak egyensúlyozni a pénzügyeik, toborzás, technológiai háttér, marketing és további elemek között, melyek mind rendkívüli kihívásnak számítanak egy friss vállalkozás szempontjából. Ha ez nem elég motiváció, akkor érdemes számításba venni azt a tényt, hogy bizonytalan idők jönnek a vállalati világban. Számos cég kényszerül majd nehéz választási helyzetbe, ahol vagy elköteleződnek a hatékony változtatások irányába, vagy lassan háttérbe szorulnak, és akár teljesen kiszorulnak a versenyből.

Véleményvezér

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo