Az Egyesült Királyság 2017. március 29-én az Európai Unióról szóló szerződés 50. cikkének megfelelően bejelentette az unióból való kilépésre vonatkozó szándékát. Ez azt jelenti, hogy az elsődleges és másodlagos uniós jogszabályok 2019. március 30-án közép-európai idő szerint 00:00 órától („a kilépés időpontja”) kezdődően nem alkalmazandók többé az Egyesült Királyságra, kivéve, ha a kilépésről rendelkező, megerősített megállapodás eltérő időpontot határoz meg.
Az Egyesült Királyság ezt követően „harmadik ország” lesz.
A kilépésre való felkészülés nemcsak az EU és a nemzeti hatóságok ügye, hanem a magánfeleket is érinti. A – különösen a kilépésről rendelkező esetleges megállapodás tartalmával kapcsolatos – jelentős bizonytalanságokra tekintettel a jelenleg behozatali/kiviteli engedélyhez kötött vagy a kilépés időpontjától kezdődően ilyen engedélyhez köthető áruk szállításában érdekelt feleket emlékeztetni kell azokra a jogi következményekre, amelyeket figyelembe kell venni akkor, amikor az Egyesült Királyság harmadik országgá válik.
A kilépésről rendelkező esetleges megállapodásban foglalt bármely átmeneti intézkedésre is figyelemmel a kilépés időpontjától kezdődően a harmadik országokba vagy a harmadik országokból – ideértve az Egyesült Királyságot is – történő áruszállításokra a behozatali/kiviteli engedélyek tekintetében a következők alkalmazandók.
Az uniós jog különböző területei bizonyos áruk esetében kötelező engedélyezést–jóváhagyást–bejelentést írnak elő a valamely harmadik országból az Európai Unióba vagy fordítva történő szállítások tekintetében (a továbbiakban: behozatali/kiviteli engedélyek). A legtöbb esetben az unión belüli szállítások nem engedélykötelesek, vagy pedig eltérő követelmények vonatkoznak rájuk. A behozatali/kiviteli engedélyeket általában az illetékes nemzeti hatóságok adják ki, a szabályszerűséget pedig az Európai Unióban végzett vámellenőrzések részeként ellenőrzik. A kilépés időpontjától kezdődően – amennyiben az áruk behozatala/kivitele az uniós jog alapján engedélyhez kötött – az EU-27-ből az Egyesült Királyságba vagy fordítva történő szállítások esetében szükség lesz ilyen behozatali/kiviteli engedélyre.
Az Egyesült Királyság – mint uniós tagállam – által kiadott behozatali/kiviteli engedélyek
Az uniós jog lehetővé teheti, hogy a behozatali/kiviteli engedélyeket azon tagállamtól eltérő tagállam adja ki, ahol az áru az Európai Unió területére belép vagy elhagyja azt. A kilépés időpontjától kezdődően az Egyesült Királyság által uniós tagállamként az uniós jog alapján kiadott behozatali/kiviteli engedélyek már nem érvényesek a harmadik országokból az EU-27-be vagy fordítva történő szállítások tekintetében.
Az érintett áruk
Behozatali/kiviteli engedélyek a legkülönbözőbb szakpolitikai területeken és az áruk széles skálája tekintetében léteznek, ideértve a következőket is:
- Hulladék (az Európai Parlament és a Tanács 1013/2006/EK rendelete <2006. június 14.> a hulladékszállításról7);
- Egyes veszélyes vegyi anyagok8 (az Európai Parlament és a Tanács 649/2012/EU rendelete <2012. július 4.> a veszélyes vegyi anyagok kiviteléről és behozataláról);
- Ózonkárosító anyagok (az Európai Parlament és a Tanács 1005/2009/EK rendelete <2009. szeptember 16.> az ózonréteget lebontó anyagokról);
- Higany és egyes higanykeverékek (az Európai Parlament és a Tanács (EU) 2017/852 rendelete <2017. május 17.> a higanyról);
- Kábítószer-prekurzorok (a Tanács 111/2005/EK rendelete <2004. december 22.> a kábítószer-prekurzoroknak az unió és harmadik országok közötti kereskedelme nyomon követésére vonatkozó szabályok megállapításáról);
- Géntechnológiával módosított szervezetek (az Európai Parlament és a Tanács 1946/2003/EK rendelete <2003. július 15.> a géntechnológiával módosított szervezetek országhatárokon történő átviteléről);
- Veszélyeztetett fajokhoz tartozó példányok18 (a Tanács 338/97/EK rendelete <1996. december 9.> a vadon élő állat- és növényfajok számára kereskedelmük szabályozása által biztosított védelemről);
- Kulturális javak20 (a Tanács 116/2009/EK rendelete <2008. december 18.> a kulturális javak kiviteléről);
- Nyers gyémántok (a Tanács 2368/2002/EK rendelete <2002. december 20.> a nyers gyémántok nemzetközi kereskedelmében a kimberleyi folyamat tanúsítási rendszere végrehajtásáról);
- Kettős felhasználású termékek”24 (a Tanács 428/2009/EK rendelete <2009. május 5.> a kettős felhasználású termékek kivitelére, transzferére, brókertevékenységére és tranzitjára vonatkozó közösségi ellenőrzési rendszer kialakításáról);
- Tűzfegyverek és lőszerek (az Európai Parlament és a Tanács 258/2012/EU rendelete <2012. március 14.> az Egyesült Nemzeteknek a nemzetközi szervezett bűnözés elleni egyezményét kiegészítő, a tűzfegyverek, részeik, alkotóelemeik és a lőszerek tiltott gyártásáról és kereskedelméről szóló jegyzőkönyve (az ENSZ tűzfegyverekről szóló jegyzőkönyve) 10. cikkének végrehajtásáról, valamint a tűzfegyverek, tűzfegyverdarabok, alkotóelemeik és lőszereik kiviteli engedélyezési, behozatali és tranzitszabályainak létrehozásáról);
- Katonai technológia és felszerelések (a Tanács 2008/944/KKBP közös álláspontja <2008. december 8.> a katonai technológia és felszerelések kivitelének ellenőrzésére vonatkozó közös szabályok meghatározásáról);
- Egyes, a halálbüntetés/kínzás során alkalmazható áruk (a Tanács 1236/2005/EK rendelete <2005. június 27.> egyes, a halálbüntetés, a kínzás vagy más kegyetlen, embertelen vagy megalázó bánásmód vagy büntetés során alkalmazható áruk kereskedelméről).