Akkor most ki lett EKAER-kötelezett?

A hétfőn életbe lépett EKAER változásokkal kapcsolatban gyakori kérdés, hogyan függ össze a szabályozásban szereplő két tömeg adat: a 3,5 tonna és a 2,5 tonna. Az RSM-DTM szakértőjének segítségével erre a kérdésre adunk választ.

Augusztus 1-től nem kockázatos termékek esetén EKAER kötelezettséget von maga után az eset is, ha a gépjármű össztömege meghaladja a 3,5 tonnát. Nem kockázatos termékek esetén tehát az EKAER kötelezettség két típusú gépjármű esetén keletkezik:

  • útdíjköteles gépjármű (azaz olyan gépjármű, amelynek legnagyobb megengedett össztömege meghaladja a 3,5 tonnát)
  • bármilyen más gépjármű, amelynek tényleges össztömege meghaladja a 3,5 tonnát.
Mikor nincs szükség EKAER számra augusztustól sem?

Ebből az is következik, hogy nem kell EKAER számot kérni, ha gépjármű nem útdíjköteles (pl. pickup) és az össztömege a felrakodást követően sem haladja meg a 3,5 tonnát. Fontos, hogy az össztömeg a gépjárműre vonatkozó adat, nem a termékegységre!

Ha ezek alapján nem áll be EKAER kötelezettség, az eset további elemzést nem igényel – EKAER nem szükséges. Ha viszont a fentiek alapján beáll az EKAER kötelezettség, akkor érdemes megvizsgálni, hogy fennáll-e valamelyik EKAER mentesség, amely eredményeként a végső konklúzió az lesz, hogy mégsem kell kérni EKAER számot – hívta fel a figyelmet Sztankó Dániel, az RSM-DTM Pénzügyi képviseleti csoportvezetője legfrissebb blogbejegyzésében.

Kép:Pixabay

Az EKAER mentességről

Több EKAER mentességi cím létezik és egyikben sincs változás 2016. augusztus 1-től. A legismertebb mentesség a tömeg/érték kombinációhoz kötött mentesség. Eszerint nem kockázatos termék esetén EKAER mentes az a termékegység, amelynek a tömege nem haladja meg a 2500 kg-ot és az 5 millió forintot. Fontos, hogy ez a mentesség a termékegységre vonatkozik és nem a járműre.

Az EKAER rendelet 4. § (2) bekezdés g) pontja szó szerinti értelmezéséből az következik, hogy az EKAER mentesség kizárólag az útdíjköteles gépjárművekre vonatkozik:

Nem tartozik az EKAER hatálya alá az alábbi termékekkel végzett közúti fuvarozással járó tevékenység ugyanazon feladótól ugyanazon címzett részére ugyanazon útdíjköteles gépjárművel egy fuvarozás keretében szállítandó nem kockázatos termékek, ha azok együttes bruttó tömege a 2500 kg-ot és azok együttes adó nélküli értéke az 5 millió forintot nem haladja meg.

Így választ ki ellenőrzésre a NAV
Sok eszközt kapott a NAV az elmúlt években a kereskedelmi szektor fehérítésére, a kereskedőket leginkább az EKÁER és az online kassza bevezetése érintette érzékenyen. A rendszerek működnek, az Adóhatóság – dr. Horváth Gábor, a NAV főosztályveztő helyettese szerint – minden folyamatnál ott van. De mire figyelnek az említett rendszerek használata során? Mi az, ami “kiszúrja az ellenőrök szemét”?
Mi a termékegység?

Az EKÁER szám azon termékegységet azonosítja, amelyet

  • egy feladótól
  • egy címzett részére,
  • egy gépjárművel fuvaroznak
  • a gépjármű adott útvonalon történő
  • egyszeri mozgása során.
  1. június 1. óta egy termékegység akár több felrakodási, illetve kirakodási helyet is takarhat.
Ha tehát egy gépjárművel két feladónak vagy két címzettnek az áruját fuvarozzák, akkor itt már több termékegységről beszélhetünk.

Miért fontos tudni hány termékegység van?

Röviden: ahány termékegység, annyi EKAER szám kell. De ez azt is jelenti, hogy ahány termékegység  van, annyiszor kell külön-külön megvizsgálni, hogy fennáll-e a mentesség.

Az előbbi példával élve, ha két feladó pakolja fel az áruját a gépjárműre és az első feladó áruja 2500 kg és 5 millió forint alatt van, a másiknak 2500 kg vagy 5 millió fölött, akkor az első feladónak nem kell EKAER szám (mert mentes),a másiknak – ha egyéb feltétek fennállnak – kell külön EKAER számot kérni.

Hogyan függ össze a 3,5 tonna a 2,5 tonnával?

Általánosságban sehogy, hiszen az első érték a gépjármű tömegére vonatkozik, a másik érték a termékegységre. Ettől függetlenül több olyan gépjármű/termékegység tömeg kombináció is van, ahol 2016. augusztus 1-től változás lesz.

Figyelemre méltó, hogy az EKAER rendelet 4. § (2) bekezdés g) pontja szó szerinti értelmezéséből az következik, hogy az EKAER mentesség kizárólag az útdíjköteles gépjárművekre vonatkozik. Vajon ez azt jelenti, hogy a túlpakolt nem útdíjköteles gépjárművekre a mentesség nem vonatkozik?  A szó szerinti értelmezésből ez következik.

Milliárdos bírsággal fenyeget az új reklámadó
A jövő évre bemutatott adócsomag keretein belül a kormány a reklámadóról szóló törvényt is módosítja, méghozzá komoly bírságtételekkel sújtva a bejelentési kötelezettségeket elmulasztókat. A Piac & Profitnak nyilatkozó szakértők szerint a módosítás abban lehet a NAV segítségére, hogy behajtsa az olyan multinacionális reklám-közzétevőkön az adó összegét, mint a Google.

Véleményvezér

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák

Aranyat fognak érni a munkaerőpiacon a nyugdíjas 3, vagy több gyermekes nagymamák 

A szavazatszerző kampányban nem biztos, hogy mindent jól átgondoltak.
Trump matekja nem stimmel

Trump matekja nem stimmel 

Mit szólnak a befektetők Trump vámjaihoz?
Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos

Kísértetbölcsődét talált Hadházy Ákos 

Semmi nincs biztonságban, ami mozdítható.
Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos

Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos 

Jól megy a NER körüli hölgyeknek. Méghogy nem szeretik a gyengébb nemet a fideszesek.
Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet

Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet  

A két ország újabb listán ver minket. 
A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban

A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban  

Még Bulgáriában és Romániában is tovább élnek az idősek. 


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo