Az internet alapú telefonszolgáltatás (VoIP) esetében, ha a szolgáltató hívószámot ad, akkor az lesz az alapja a júliustól hatályos távközlési adónak, ha hívószám nélküli az előfizetés, az előfizetés lesz az.
Ugyanaz, mégis más
A hazai piacon bejegyzett VoIP szolgáltatók a piacvezető mobil- és vezetékes cégekkel azonos jogszabályok - elsősorban az elektronikus hírközlésről szóló 2003. évi C. törvény - alapján tevékenykednek. Szigorú szolgáltatásminőségi elvárások - hangminőség, szerződéses garanciák, segélyhívások elérhetősége, adatbiztonság, ügyfélszolgálat - kötik, és a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság (NMHH) felügyeli őket. Szolgáltatásaikat már ma is a nagy távközlési cégek tarifáinál 30-70 százalékkal olcsóbban kínálják, így, ha érvényesítenék is a telekommunikációs adót, díjszabásuk akkor is lényegesen kedvezőbb lesz az egyetemes szolgáltatókénál - mondja Beliczay András, az Opennetworks Kft. ügyvezetője. A hazai VoIP szolgáltatók többsége ráadásul kisebb és rugalmas cég, amelyek könnyebben tudnak új csomagokkal vagy épp a számlázó rendszer átalakításával alkalmazkodni a megváltozó körülményekhez.
Az internetprotokollon (IP) zajló hangátvitel a távközlés olyan formája, ahol a beszélgetés nem telefonhálózaton, hanem az interneten keresztül zajlik. A jelentősen kedvezőbb ár alapja az, hogy nincs szükség különálló hálózat kiépítésére és karbantartására, ami a szolgáltatónak s így a felhasználónak is jelentős költségmegtakarítással jár. A felhasználóknak más nem is kell, mint szélessávú internetelérésre, s akkor az általuk ki nem használt sávszélességet fektetik be a telefonozásba, gyakorlatilag extraköltség nélkül. A szolgáltató hálózatán belüli hívások jellemzően ingyenesek, hiszen ezek csak az internetet veszik igénybe, de vannak lehetőségek más VoIP szolgáltatók előfizetőinek díjmentes hívására is.
Az IP alapú hangátvitel rugalmasabban kezelhető és telepíthető elődeinél. Beállítások tekintetében is könnyebb egyedi megoldást kérni. A mai modern VoIP eszközök a hagyományos vezetékes telefonálással egyező, a mobiltelefonálásnál lényegesen jobb hangminőséget adnak. Lehetőség van akár HD minőségű hang átvitelére is, de ebben az esetben nagyobb sávszélességet foglal le a telefonálás.
A mobilnál is mobilabb
Az IP alapú technológiák legfontosabb használati előnyei között említi Pocsaji Zoltán, az Invitel szolgáltatáskategória-menedzsere, hogy a cég munkatársai szoftveres segítséggel „hazavihetik" az irodai melléküket. A program - melyből ingyenesen elérhető verzió is létezik - a laptopon képes fogadni a megadott mellékre érkező hívásokat, de a dolgozó a kimenő hívásait is intézheti a céges vonalon keresztül, bárhol is van.
A kis- és középvállalkozások jellemzően valamilyen telefonalközpont vásárlásával oldják meg azt, hogy valamennyi munkatárs asztalán saját melléken elérhető telefon álljon, ma már azonban ez bérelhető szolgáltatások révén is lehetséges, amikor szolgáltató - egyszeri díj nélkül - helyezi ki, üzemelteti és tartja karban a készülékeket. Az internetes alközpontban lehetőség van saját menürendszer kiépítésére is, amelyben tetszés szerinti üdvözlőüzenetet és menüpontokat alakíthat ki a felhasználó kkv. Alközpont vásárlása esetén ez a szolgáltatás százezres nagyságrendű plusztételt jelentene a beruházásban, IP alapú rendszer esetében viszont a csomag része.
A munkát megkönnyítendő, egyedi beállításokkal lehetséges például automatikusan egy adott telefonszámra kapcsolni dedikált bejövő hívásokat, amelyek így gyorsabban és egyszerűbben kezelhetők. Külön híváscsoportokhoz akár egyedi telefonszám is rendelhető, így egy hirdetésben megadott szám a központ helyett azonnal az értékesítőknél szólalhat meg.
A mellékállomások száma is rugalmasan bővíthető vagy szűkíthető. VoIP hálózatok kialakításával a céges hálózaton belüli hívások - akár az ország tetszőleges számú pontján lévő telephelyek között is - mindenképpen mentesek a távközlési adótól, hiszen itt nem jön képbe semmilyen szolgáltató, a hívás „házon belül", azaz pontosabban a céges hálózaton belül marad.
A vállalkozások egyébként azért alkalmazzák az IP telefóniát, mert a rendszer telepítését követően hívásdíj/percdíj sincs. Ugyanez vonatkozik az otthonról dolgozó munkavállalóra, aki ha az interneten keresztül VPN kapcsolat segítségével csatlakozik a cég hálózatához, akkor otthonról indított, cégen belüli IP telefonos hívásai is mentesek az adótól - nyilatkozta a Piac & Profit kérdésére a Cisco magyarországi képviselete. Ráadásul, mára okostelefonon is futhat olyan VoIP kliens, aminek köszönhetően a mobilkészülékre átirányítva is az internetes alközponton, tehát ingyenesen beszélhetnek egymással a kollégák.