„Minden szervezet alapja nem a találgatás, nem az, hogy kitaláljuk a saját fejünkből, hogy mi van, hanem az adat. Az adat birodalma jön, tudnunk kell az igényeket. A leginkább elmaradva azonban abban vagyunk, hogy nem tudjuk, mit igényel a munkavállaló és a szervezet. Ez a szervezeti optimalizálás” – hangsúlyozta Borbély László executive coach, az SPA Tudásbázis Kft. ügyvezetője. „Adatokat gyűjtünk a cég részegységeiből, és ezek ismeretében fejlesztjük a rendszert. Erre való a big data, a felhő, a mesterséges intelligencia, a dolgok internete (IoT), amit most már IoS-ként is emlegetnek, vagyis a szolgáltatások interneteként” – mondta Andorka Miklós, a MAPI Zrt. operatív igazgatóhelyettese.
„A termelés robotizálható, az ügyvitel tipizálható, az irodai környezetbe öntanuló szoftverrobotok használhatók, a logisztikában a kapacitás kihasználását maximalizálhajtuk, a CRM-ben pedig a chatbotok valósíthatják meg az intelligens ügyfélkapcsolatot, felváltva azt a gyakorlatot, hogy ma falakat építenek, call centerrel és más eszközökkel, hogy ne jussak el az ügyintézőig – sorolta a távlatokat Gordos Koppány, a Click On Hungary Kft. technológiai tanácsadója. – Ha viszont a működés nem hatékony, tilos automatizálni. Azzal csak azt érjük el, hogy digitalizáltuk a rossz folyamatokat. Egy üzleti folyamat attól lesz jó, hogy életszerű és hatékony. De ne akarjunk mindent azonnal rendbe tenni. Lépésről lépésre haladjunk."
Skálázás
Minden menedzsernek meg kell fontolnia ezt a kérdést: „A gyengeséget fejleszted, vagy az erősséget építed? Előbbi egy völgy, picit mindig egyenesebb lesz, csak sosem lesz belőle hegy” – mondta Dobay Róbert, a Menedzsmentor Kft. partnere.
Napjaink kulcsszava a skálázás. Amikor egy cég olyan innovációval áll elő, amivel olyan piaci résbe nyúl bele, ahol nagy a kereslet, a digitális elérés miatt rövid idő alatt gyorsan iratkoznak fel rá a felhasználók, ezt a gyors növekedést bírni kell szusszal, kapacitással, erőforrással. Ez a skálázás.
A nem hatékony cég azonban nem skálázható. „Ne szigetszerűen fejlesszünk, ne csak az IT-részleg harcoljon ki magának büdzsét rá” – mondta Andorka Miklós, a MAPI Zrt. operatív igazgatóhelyettese. A skálázható cégstruktúra jellemzői: lapos, rugalmas, moduláris, nyitott, decentralizált.