Egy friss, a Magyar Formatervezési Tanács felkérésére a Medián Közvélemény és Piackutató Intézet 2011. szeptemberében, 200 működő, hazai kkv megkérdezésével elvégzett kutatás arra kereste a választ, hogy létezik-e designszemléletű üzleti gondolkodás a hazai kis- és középvállalkozások körében. A felmérés főként arra irányult, hogy egy-egy vállalat sikerességében mekkora szerepet játszik a design. A kérdésre átlagban öt pontot adtak a válaszadók egy tízes skálán, míg a válság előtt alakult középvállalkozások erre magasabb értékkel válaszoltak. Ez azt mutatja, hogy egy nehezebb időszakot túlélt cég már látja, hogy üzleti szempontból döntő jelentősége lehet a design tudatos alkalmazásának, ez a versenytársakhoz képest is előnyt jelenthet.
A hazai kis- és középvállalkozásokon belül a döntéseket előkészítő alkalmazottak és a diplomás középvezetők arról számoltak be, hogy meg vannak győződve a formatervezés jelentőségéről. Az egész vállalkozás terhét vállukon viselő menedzserek azonban szkeptikusabbak: jellemzően olyan értéknek tekintik a design-t, amelyre a válság idején nem lehet költeni. A valóság azonban az, hogy nagyobb eséllyel lesz sikeres egy portéka a fogyasztók körében, ha design-többlettel bír.
Egy év alatt megtérülhet
Például a vizuális megjelenés tekintetében a felmérésben vizsgált három design-elem - névjegykártya, logo, honlap - illetve a teljes arculat közül a cégek 94 százalékában használnak legalább egyet, azonban csak 53 százalékuk tervezteti ezeket az elemeket szakember közreműködésével. „Ez utóbbi értéknél legalább 75 százalékot kellene elérnünk, ha az Európai Design Management Díjban tapasztalt osztrák, portugál vagy cseh jelenléthez szeretnénk közelíteni." - mondja Dr. Bendzsel Miklós, a Magyar Formatervezési Tanács elnöke és az Európai Design Vezetőtestület tagja. „A design alkalmazása, mint minden területen, így a kkv-k esetén is, nem díszítő elemeket jelent, hanem egyfajta ergonómiai és érzelmi többletet, belülről táplálva a tárgyat, szolgáltatást. Az a tapasztalat, hogy ez nagyon gyorsan, akár 12-18 hónap alatt, a teljes technológiára fordított költségekkel együtt megtérül." - folytatja. Ezzel szemben a most vizsgált vállalatok csak közel negyede vélte úgy, hogy a designra fordított költségek valóban rövidtávon megtérülnek.
A Magyar Formaterveséi Tanács örömét fejezte ki, hogy évről-évre nő a pályázati aktivitás, és egyre magasabb a megvalósult, piaci megrendelésre készült pályamunkák száma. A nemzetgazdasági miniszter által meghirdetett és a Tanács által kezelt Díjat többek között egy edzéshez használt, homokkal tölthető súlyzózsák; egy háromlábú, piros retró-kandalló; egy, az ellazulást segítő wellness-kabin; egy készségfejlesztő játékcsalád és egy, a legszűkebb fürdőszoba falára is felszerelhető mini-mosógép kapta. A Design Management Díjat pedig a design vállalati kultúrába emeléséért a főleg belsőépítészettel foglalkozó Mobilia-Artica Kft. érdemelte ki.
„A jelenlegi körülmények között - válságok, társadalmi krízis - komoly versenyelőnyre tehet szert egy kkv, ha képes integráltan gondolkodni. Ez akkor valósul meg, amikor a vállalat összehangolja a gazdasági, a technológiai és a használhatósági szempontokat az esztétikai törekvésekkel és a környezettudatossággal. Ezeknek a szempontoknak megfelelő, követendő példát mutatnak a most Magyar Formatervezési Díjjal elismert alkotások, illetve az azokat gyártó cégek, valamint a Design Management Díjjal elismert vállalkozás. A hazai felhasználók és vállalkozók között lehet tehát élő kapcsolatot teremteni a design eszközeivel." - tette hozzá dr. Bendzsel Miklós