A vállalkozók többsége "vakon" vezet. És Ön?

Hogy érezné magát, ha egy repülőn ülne, és indulás előtt a kapitány így üdvözölné az utasokat: „Kedves utasaink! Tájékoztatom Önöket, hogy jelen pillanatban a repülőgép egyetlen műszere sem működik, de aggodalomra semmi ok, már 20 éve vagyok pilóta, csukott szemmel is elirányítom a gépet.” Nem biztos, hogy nyugodt útja lenne.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Biztosan nem ez a legjobb megoldás Kép:FreeDigitalPhotos.net/photostock

Több mint 10 éves szervezetfejlesztői tapasztalatom során rendszeresen előfordult, hogy a cégek nem tudtak pontos információkat adni gazdálkodásukról.  Pedig egy alapos cégelemzéshez elengedhetetlenül szükséges a számszerű adatok pontos ismerete, és itt nem a mérlegre gondolok. Amikor átadtam a cégvezetőknek az adatbekérő táblázatom, az azonnal a könyvelőnél landolt, és az esetek 90%-ban csak hosszú idő után, hiányosan kitöltve kaptam vissza. Ez azonnal 4 dologra mutat rá:

  1. A cégvezetők nem rendelkeznek áttekintő adatokkal a saját cégükről, vagyis úgy vezetik a cégüket, mintha egy pilóta műszerek nélkül repülne.
  2. Sok cégvezető szeretne több adattal rendelkezni a döntései támogatására.
  3. A cégvezetők többsége a könyvelőjétől vár segítséget abban, hogy legyenek naprakész információi, de teljes mértékben tájékozatlan abban, mit is várhat el a egy könyvelőtől,vagyis igen kiszolgáltatott helyzetben van ezen a téren.
  4. A könyvelők – tisztelet a kivételnek – nem adnak olyan adatokat a cégeknek, amellyel segítik a vezetés munkáját, és ez sok cégvezetőnek csalódást okoz. Egy közelmúltban végzett felmérés szerint sok vezető hajlandó lenne akár 50-100%-kal is többet fizetni a könyvelőjének, ha több információt kapna.
A tudatos tervezés nem luxus
Van hova fejlődnie a hazai kkv-knak a tudatos tervezést illetően. A CIB Stafétabot Kutatásából többek között kiderül: a magyar kkv-k 80 százaléka rendelkezik üzleti tervvel, de több mint felük az adott évre, vagy maximum csak egy-két évre tervez előre, 18 százalékuk egyáltalán nem szokott stratégiai tervet készíteni és mindössze 3 százalékuk tervez öt évnél hosszabb időre. Akinek van üzleti terve, azok közül is mindössze 37% módosítja azt évente, ez pedig súlyos hiba.
Miért van szüksége egy cégvezetőnek adatokra?  

Ismerek olyan vezetőt, aki 7-8 évvel ezelőtt bement a műhelybe és két percen belül megmondta a havi árbevételét. Mivel akkoriban az árrések, haszonkulcsok sokkal magasabbak voltak, tudta, hogy nyereséges a cége. De ez ma már nem működik! Az elérhető árrések, haszonkulcsok rendkívül alacsonyak, a verseny miatt könnyen veszteségbe mennek át a cégek. Miből veszi észre egy cégvezető, hogy veszteséges a működése, ha nincsenek naprakész adatai? Legtöbbször csak a pénzek mozgásával foglalkozik, fogalma sincs, hogy melyik terméke vagy szolgáltatása nyereséges illetve veszteséges. Kevés cég rendelkezik olyan információs rendszerrel, amely gazdálkodása eredményességét naprakészen mutatja. Hozzá kell tennem, hogy a vállalatirányítási rendszerek többsége sem oldja meg ezt a problémát.

Jó tanács: mint cégvezető, legyen igényünk naprakész adatokra a cégről, hogy ezek alapján hozhassunk döntéseket.

Miért nem ad adatokat a könyvelő?

A könyvelők nagyon sokat segítenek a vállalkozásoknak abban, hogy az állam felé teljesítsék a bevallási kötelezettségeiket. Ez hatalmas és értékes munka, de leköti a könyvelők kapacitását. Meg kell érteni, hogy ma a könyvelők elsődleges célja az állam kiszolgálása, és nem a cégvezetők információval való ellátása. Ezt a cégvezetőktől szerzett tapasztalataim alapján mondom, nem egy tankönyvből vettem. A könyvelés alapján kapott információk, mint pl. főkönyvi kivonat nem érthető egy cégvezető számára, és a könyvelés által használt fogalmak többsége sem.

Jó tanács: ha nem kapunk elég adatot a könyvelődtől, ne várjunk tovább, építsünk saját vezetői információs rendszert!

3+1 mérőszám, amire érdemes odafigyelni
Azokra a számokra hívjuk fel most a figyelmet, amelyek a vállalkozást a legjellemzőbben leírják, és érzékenyen mutatják, hol és hogyan kell változtatni a növekedés érdekében. Könnyen mérhetőek, könnyen értelmezhetőek, és az alkalmazhatóság érdekében – kifejezetten kezdő vállalkozó olvasóink számára – leegyszerűsítettük őket. Önnél rendben vannak?
Milyen adatokra van szüksége egy cégvezetőnek?

Amire ma kiterjed a cégvezetők figyelme: kik tartoznak neki és kinek tartozik a cég. Ezen túl fontos lenne látni:

  • a cég eredményességének alakulását hónapról hónapra, és a tervekhez képest
  • a pénzforgalom (cashflow) alakulását hónapról hónapra
  • a pénztár pontos forgalmát és aktuális egyenlegét
  • az egyes költségek alakulását a tervezetthez képest, amellyel a pazarlásokat is ki lehetne szűrni
  • mely területek vagy termékcsoportok nyereségesek illetve veszteségesek
  • grafikonokat a legfontosabb mutatók alakulásáról, trendek elemzése céljából valamint a tervekhez való összehasonlításhoz.
  • olyan adatokat, amelyekkel előre lehet tervezni 2-3 hónapra is
Jó tanács: olyan vezetői információs rendszert építsünk, amellyel nemcsak a múltat látni, hanem tervezni is lehet vele!

Aki azt gondolja, hogy egy vezetői információs rendszer többletmunkát jelent a munkatársaknak, az téved. Ellenkezőleg: jelentős munkát lehet megtakarítani, ha a számlákkal kapcsolatos adatokat és információkat csak egyszer rögzítjük, és a kimutatásokat a rendszer automatikusan állítja elő a rendszer, úgy, hogy nem kell „könyörögni” munkatársaknak.

Bérczes István közgazdász www.businessa1.hu

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo