A tisztességes cégeket fenyegetik a hamis termékek

Habár kevesebben nyilatkoznak úgy, hogy hamisított termékeket vennének, a Piac&Profitnak nyilatkozó szakértő szerint érdemben nem változtak meg a vásárlói szokások. Pedig a hamis termékek nem csak fogyasztóvédelmi szempontból kockázatosak, de a tisztességes vállalatok számára is komoly veszélyt jelentenek.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

2013-ban az emberek 13 százaléka nyilatkozott úgy, hogy vásárolt hamis terméket az elmúlt egy évben. A hamis termékeket vásárlók aránya összességében folyamatosan csökkent, de ennek mértéke és üteme némileg eltérően alakul termékcsoportonként – derül ki a Hamisítás Elleni Nemzeti Testület (HENT) megbízásából a TÁRKI Társadalomkutatási Intézet Zrt. végzett felmérésből.

Javult a vásárlói attitűd

2013-ban az emberek ötöde (20 százalék) volt nyitott hamis termék vásárlására. Ez javulást jelent a korábbi évek 27-30 százalékos átlagához képest. 2013-ban az emberek több mint fele (53%) elzárkózott a hamis ruházati termék vásárlása elől, 13 százalékuk viszont bármikor venne hamis ruhát. Ez 2009-hez képest javuló tendencia, mert abban az évben csupán minden harmadik megkérdezett (32%) utasította el a hamis ruha vásárlását.

Forrás: Hamisítás Elleni Testület

A hamis illatszerek, egyéb kozmetikumok elutasítottsága még határozottabb, mint a ruháké: 2013-ban mindössze minden huszadik válaszadó (5%) venne bármikor és minden ötödik (20%) talán venne ilyen hamisítványt. Ez a 25% a 2009-ben mért 40 százalékhoz képest igen kedvező érték.

Hamis CD-t vagy DVD-t az emberek 3 százaléka vásárolt, ugyanúgy, ahogyan hamis számítógépes programokat, szoftvereket is. Az egészséget leginkább veszélyeztető termékcsoportok esetében a hamis élelmiszert vásárlók aránya 4%, a hamis gyógyszereket illetően viszont a tavalyi 4 százalékos bevallás 2013-ban 1 százalékra esett vissza.

Forrás: Hamisítás Elleni Testület

Leginkább a fiatalok veszik

Hiába tűnnek hasznosnak a vásárlói értékelések, jelentős részük hamis!
A legnagyobb online piactér, az Amazon portálján a vásárlói értékelések csaknem egyharmada hamis, de nem jobb a helyzet a konkurenseknél sem. Vagyis ezek a vélemények igen hasznosnak tűnnek, csak éppen nem feltétlenül szabad hitelt adni nekik.
Azonban korai lenne örülni a felmérés eredményeinek. „A kutatásban vizsgáltuk a konkrét fogyasztói magatartásokat is, azaz hogy vettek-e az elmúlt évben hamis terméket a fogyasztók. A válaszok alapján 13 százalék igen, ebből 8 százalék többször is. Ez az arány nem mutat jelentős csökkenést, ha összevetjük az előző évekkel, ott is 13-16 százalék volt az így válaszolók aránya. Tehát az attitűdben (vásárolna-e) látható jelentősebb pozitív változás, de a konkrét vásárlási szokásokban nem igazán” – válaszolta a Piac&Profit kérdésére Tóth Zita, a HENT titkára.

Azt minden évben kimutatták a kutatások, hogy a fiatalok és a fiatal középkorúak akik leginkább nyitottak hamis termékek vásárlására, az átlagot meghaladó mértékben vásárolnak hamis termékeket. Ez komoly probléma, mert vásárlóerő szempontjából ők jelentős kategóriát képeznek, és éppen e – mind fogyasztóként, mind akár gazdasági szereplőként – legaktívabb korosztály esetében lenne szinten a legfontosabb, hogy tiszteljék a szellemi tulajdont, hogy tisztában legyen a hamisítás illegális voltával és annak társadalmi-gazdasági következményével, és ne legyenek megengedőek az ilyen típusú magatartással szemben.

A magyar vállalatok számára is fenyegetés

Ráadásul a hamis termékek beáramlása a tisztességesen működő magyar vállalatokat fenyegeti. „A hamis termékekkel is „versenyezniük” kell, és ez egyáltalán nem egyenlő feltételek szerinti verseny, hiszen a hamisítással foglalkozók éppen más anyagi és szellemi befektetéséből profitálnak, és azt kihasználva tesznek szert előnyre„ – mondta a szakember. (A klónozott tonerkazetták például vállalati csődöket okoztak hazánkban.)

Tóth Zita szerint ez forgalomcsökkenést, bevételkiesést eredményezhet a tisztességen eljáró cégeknél. Ha valamely termékről kiderül, hogy hamisítványa jelen van a piacon, az a fogyasztói bizalom csökkenését eredmény(het)i az eredeti gyártó termékei iránt is, ez a presztízsveszteség mellett bevételkieséshez vezet. A jogtiszta termékek értékesítési volumenének a csökkenése munkahelyek megszűnéséhez vezethet a cégeknél, és negatívan hat a további K+F befektetésekre is. (A hamisítás a mezőgazdaságban is komoly gondot jelent.)

„Amennyiben valamely cég hamisítási problémával szembesül, akkor a jogsértések elleni fellépésre időt, pénzt kell fordítania, ez plusz kiadásokat igényel. Viszont amennyiben nem lép fel e tevékenységekkel szemben, akkor az még nagyobb mértéket ölt és még súlyosabb következményekkel jár a cég működése tekintetében” – hangsúlyozta a HENT titkára.

Keményebben lépne fel a hamisítások ellen a márkaszövetség
A Magyar Márkaszövetség kiszámítható adópolitikát, hatékony márkavédelmet és hamisítás elleni fellépést, továbbá a beszállítókat az erőfölényes kereskedelmi gyakorlattal szemben jobban védő kereskedelmi szabályozást sürget, és folyamatos párbeszédet javasol a kormány számára.
 

Véleményvezér

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo