A szponzoráció nem csak a nagyok terepe

A szponzoráció hallatán sok cégtulajdonos és cégvezető úgy véli, ez csupán a nagyok terepe, ami tévedés. Akár már az egyéni vállalkozók és a kisebb vállalkozások számára is számtalan remek szponzorációs lehetőség kínálkozik.

Mire készülhet a kormány?
Meg lehet még menteni az idei évet az ezer sebből vérző gazdaságban?

Online Klasszis Klub élőben Győrffy Dórával!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a közgazdászt, egyetemi tanárt!

2025. július 16. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Persze nem mindegy, hogy az adott vállalkozó vagy vállalkozás pontosan kit vagy mit milyen céllal és milyen módon részesít támogatásban. A szponzoráció ideális esetben mindkét fél, azaz a támogató és a támogatott számára egyaránt kölcsönösen előnyös.

Kép: Pixabay

A szponzoráció lehet eseti és folyamatos együttműködés. Lehet egy eseményt, rendezvényt, ügyet, intézményt, szervezetet szponzorációs céllal támogatni. A szponzoráció abszolút előnyös lehet a támogató számára, ha illeszthető a stratégiájához és kommunikációs – valamint marketing tervéhez, továbbá ha a szponzorálni kívánt ügy/esemény/intézmény/szervezet hiteles és garantáltan erősíti a szponzort.

Lényeges az is, hogy a szponzoráció által a célcsoport megszólítható legyen. Átgondoltan és megfontoltan kell kezelni a kérdést megjelenés és kommunikációs szempontjából is. Sok feltételnek kell teljesülnie éppen ezért érdemes szakember segítségét kérni, hiszen ez jócskán megtérül. Első lépésként érdemes megvizsgálni a szponzorálni kívánt ügyet/eseményt/intézményt/szervezetet.

Kiről, miről van szó? Pontosan ki vagy kik állnak mögötte? Mióta létezik? Milyen múltja van? Mi a célja? Milyen a kommunikációja? Mennyire megbízható? Mennyire hiteles? Ha a válaszok alapján érdemes továbblépni, akkor a következő kulcskérdés az, hogyan illeszthető bele az együttműködés a szponzor stratégiájába.

A szponzorációs tárgyalás során fontos minden részletet tisztázni, többek között

Így kerülhető el a cégindítás két kritikus pontja
A mai digitális világ az induló és fejlődni vágyó vállalkozások számára számtalan új lehetőséget kínál, egyúttal azonban kihívást is jelent, hogy a gyorsan változó technológiai és szabályozási környezettel lépést tudjanak tartani a cégek.
azt, melyik fél mit vár a másiktól és mit kíván nyújtani a másik számára. Jelentős szerepe van annak is, várható-e konkurens cég jelenléte, kérhető-e szektorkizárólagosság és ha igen, milyen feltételekkel. Elég gyorsan kiderül, hogy a tervek, szándék és elvárás kölcsönösen szimpatikus-e és össze lehet-e fésülni a két fél érdekeit. Mint minden együttműködés esetében a szerződés véd ezért is szükséges mindent írásban rögzíteni, azonban jelentős szerepe van a kölcsönös bizalomnak.

A szponzorációt vannak, akik össze kívánják mosni a jótékonysági támogatással, ami félreértéseket és konfliktust eredményezhet. A szponzoráció lényege az, hogy adott vállalkozó, vállalkozás vagy szervezet anyagi - és/vagy termék - és/vagy szolgáltatással támogatást biztosít melyért cserébe megjelenési lehetőséget kap.

A termék és szolgáltatás beszámításának a módját és mikéntjét érdemes előzetesen végiggondolni és egyértelműen tisztázni. Minden részletre alaposan ki kell térni, mint például a kihelyezhető molinó mérete. A megjelenési lehetőség számtalan módon történhet. Íme néhány példa: Egészséges italokat gyártó kisebb vállalkozás egy közeli felsőoktatási intézmény egészségnapján pénzzel és termékekkel támogatja az eseményt, melyért cserébe kóstoltatást tart a rendezvényen, molinót, standot és szóróanyagot helyez el, megjelenik az intézmény hivatalos Facebook oldalán, Instagram oldalán és havi magazinjában. Amennyiben a cég célcsoportjába tartoznak a felsőoktatási intézmény hallgatói, akkor ez egy remek együttműködés lehet. Másik nagyszerű példa, amikor egy kisebb településen a művelődési központ részére helyi vállalkozó szolgáltatással tesz felajánlást, azaz asztalokat biztosít az intézmény részére, melyért cserébe az asztalokon ízlésesen és jól láthatóan szerepel az elérhetősége. Sport termékeket is forgalmazó webáruház támogat egy amatőr focicsapatot és a támogatásért cserébe a csapat mezén szerepel a logója és megjelenik a csapat hivatalos Facebook és Instagram oldalán. Szintén egy kisebb városban egy helyi bálon újonnan nyílt szalon kuponokat ajánl fel tombolára melyért cserébe a rendezvényen molinót helyez el valamint több alkalommal is elhangzik a neve. A szponzoráció remek lehetőségeket kínál, alapos mérlegeléssel és szakértői tanácsokkal érdemes nyitni ebbe az irányba is.

Balogh Gabriella ZSERON 

Véleményvezér

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata

Teljes bukta lett Orbán Viktor igazságpillanata 

Orbán Viktor egyre nagyobbakat lódít egyre kevesebb sikerrel.
Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen

Elutasították Magyar Péter feljelentését Orbán Viktor ellen 

Az ügyészség döntött Orbán Viktor feljelentése ügyében.
Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta

Vatikán már nem békepárti, a pápa az ukrán elnököt fogadta 

Az új pápa előbb fogadta az ukrán elnököt, mint Orbán Viktort.
Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz

Magyar Péter nyilvánosságra hozta, hogy szerinte hol lopott milliárdokat a Fidesz 

Milliárdosok aggódhatnak egy kormányváltás esetén.
A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben

A szabadság hőseként ünnepelték Karácsony Gergelyt az Európai Parlamentben 

A budapesti főpolgármester megdicsőült Strasbourgban.
A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte

A Fidesz az elmúlt öt év költekezését részben forintleértékelésből fedezte 

Első helyen az ipari termelői árak drágulásában.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo