A szponzoráció nem csak a nagyok terepe

A szponzoráció hallatán sok cégtulajdonos és cégvezető úgy véli, ez csupán a nagyok terepe, ami tévedés. Akár már az egyéni vállalkozók és a kisebb vállalkozások számára is számtalan remek szponzorációs lehetőség kínálkozik.

Persze nem mindegy, hogy az adott vállalkozó vagy vállalkozás pontosan kit vagy mit milyen céllal és milyen módon részesít támogatásban. A szponzoráció ideális esetben mindkét fél, azaz a támogató és a támogatott számára egyaránt kölcsönösen előnyös.

Kép: Pixabay

A szponzoráció lehet eseti és folyamatos együttműködés. Lehet egy eseményt, rendezvényt, ügyet, intézményt, szervezetet szponzorációs céllal támogatni. A szponzoráció abszolút előnyös lehet a támogató számára, ha illeszthető a stratégiájához és kommunikációs – valamint marketing tervéhez, továbbá ha a szponzorálni kívánt ügy/esemény/intézmény/szervezet hiteles és garantáltan erősíti a szponzort.

Lényeges az is, hogy a szponzoráció által a célcsoport megszólítható legyen. Átgondoltan és megfontoltan kell kezelni a kérdést megjelenés és kommunikációs szempontjából is. Sok feltételnek kell teljesülnie éppen ezért érdemes szakember segítségét kérni, hiszen ez jócskán megtérül. Első lépésként érdemes megvizsgálni a szponzorálni kívánt ügyet/eseményt/intézményt/szervezetet.

Kiről, miről van szó? Pontosan ki vagy kik állnak mögötte? Mióta létezik? Milyen múltja van? Mi a célja? Milyen a kommunikációja? Mennyire megbízható? Mennyire hiteles? Ha a válaszok alapján érdemes továbblépni, akkor a következő kulcskérdés az, hogyan illeszthető bele az együttműködés a szponzor stratégiájába.

A szponzorációs tárgyalás során fontos minden részletet tisztázni, többek között

Így kerülhető el a cégindítás két kritikus pontja
A mai digitális világ az induló és fejlődni vágyó vállalkozások számára számtalan új lehetőséget kínál, egyúttal azonban kihívást is jelent, hogy a gyorsan változó technológiai és szabályozási környezettel lépést tudjanak tartani a cégek.
azt, melyik fél mit vár a másiktól és mit kíván nyújtani a másik számára. Jelentős szerepe van annak is, várható-e konkurens cég jelenléte, kérhető-e szektorkizárólagosság és ha igen, milyen feltételekkel. Elég gyorsan kiderül, hogy a tervek, szándék és elvárás kölcsönösen szimpatikus-e és össze lehet-e fésülni a két fél érdekeit. Mint minden együttműködés esetében a szerződés véd ezért is szükséges mindent írásban rögzíteni, azonban jelentős szerepe van a kölcsönös bizalomnak.

A szponzorációt vannak, akik össze kívánják mosni a jótékonysági támogatással, ami félreértéseket és konfliktust eredményezhet. A szponzoráció lényege az, hogy adott vállalkozó, vállalkozás vagy szervezet anyagi - és/vagy termék - és/vagy szolgáltatással támogatást biztosít melyért cserébe megjelenési lehetőséget kap.

A termék és szolgáltatás beszámításának a módját és mikéntjét érdemes előzetesen végiggondolni és egyértelműen tisztázni. Minden részletre alaposan ki kell térni, mint például a kihelyezhető molinó mérete. A megjelenési lehetőség számtalan módon történhet. Íme néhány példa: Egészséges italokat gyártó kisebb vállalkozás egy közeli felsőoktatási intézmény egészségnapján pénzzel és termékekkel támogatja az eseményt, melyért cserébe kóstoltatást tart a rendezvényen, molinót, standot és szóróanyagot helyez el, megjelenik az intézmény hivatalos Facebook oldalán, Instagram oldalán és havi magazinjában. Amennyiben a cég célcsoportjába tartoznak a felsőoktatási intézmény hallgatói, akkor ez egy remek együttműködés lehet. Másik nagyszerű példa, amikor egy kisebb településen a művelődési központ részére helyi vállalkozó szolgáltatással tesz felajánlást, azaz asztalokat biztosít az intézmény részére, melyért cserébe az asztalokon ízlésesen és jól láthatóan szerepel az elérhetősége. Sport termékeket is forgalmazó webáruház támogat egy amatőr focicsapatot és a támogatásért cserébe a csapat mezén szerepel a logója és megjelenik a csapat hivatalos Facebook és Instagram oldalán. Szintén egy kisebb városban egy helyi bálon újonnan nyílt szalon kuponokat ajánl fel tombolára melyért cserébe a rendezvényen molinót helyez el valamint több alkalommal is elhangzik a neve. A szponzoráció remek lehetőségeket kínál, alapos mérlegeléssel és szakértői tanácsokkal érdemes nyitni ebbe az irányba is.

Balogh Gabriella ZSERON 

Véleményvezér

Váratlan támadást kapott Orbán Viktor egy nem várt helyről

Váratlan támadást kapott Orbán Viktor egy nem várt helyről 

Németország bekeményíthet Putyinnal szemben.
Döbbenet a piacon, a lengyel export lehagyta az oroszt

Döbbenet a piacon, a lengyel export lehagyta az oroszt 

Volna mit tanulnunk a lengyelektől.
Döbbenet, Romániába költözik a magyar ipar egyik zászlóshajója

Döbbenet, Romániába költözik a magyar ipar egyik zászlóshajója 

Egy szomorú pillanata a magyar gazdaságtörténelemnek.
Az még rendben, hogy a bizalomlistán az utolsó helyre került a magyar egészségügy, de ennyire

Az még rendben, hogy a bizalomlistán az utolsó helyre került a magyar egészségügy, de ennyire 

A magyarok több mint háromnegyede nem bízik az egészségügyben.
Dupla annyi különadót fizetett a Lidl az államnak, mint amennyi nyeresége lett

Dupla annyi különadót fizetett a Lidl az államnak, mint amennyi nyeresége lett 

Mohó volt az állam, ami elég gyakori probléma manapság.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo