Az országkockázat és a fluktuáció a szárnyaló iparág mumusa

A magyarországi szolgáltató központok a legnagyobb kockázatként a nyelvismeret hiányát és a munkaerő-fluktuációt jelölik meg, de közülük sokaknak nem mindegy az ország kockázati besorolása sem.

A nyelvismeret hiánya és a munkaerő-fluktuáció a legnagyobb kockázat – Kép: SXC

Magyarországon mintegy 30 nagy, hagyományos értelemben vett szolgáltató központ működik – derül ki a Magyar Szolgáltatóipari és Outsourcing Szövetség (HOA) kedden közzétett felméréséből. Az SSC-ket (Shared Service Center) általában multinacionális cégek működtetik, lényegük, hogy egyes vállalaton belüli tevékenységeket összehangolnak, és földrajzilag is egy helyre gyűjtenek, egy központból szolgálva ki a több országban lévő leányvállalatokat.

„A  szolgáltató központok hét iparágban működnek, a legtöbben a szolgáltatás, az ipari termelés és a telekommunikáció területén. A felmérésre válaszoló cégek hét nagyvárosban 14 ezer embert alkalmaznak, nyelveket beszélő, többnyire diplomás, magasan képzett szakembereket ” – mondta el Pintér Mónika, a szövetség elnökségi tagja, a felmérés vezetője. A legfrissebb becslések szerint a magyarországi üzleti szolgáltató központok  a következő két-három évben várhatóan újabb 2300 munkahelyet hoznak majd létre.

A felmérés szerint a magyarországi szolgáltató központok alkalmazottainak 83 százaléka a fővárosban dolgozik, emellett Debrecen és Székesfehérvár a két legjelentősebb vidéki helyszín. A válaszokból kiderült az is, hogy az SSC-k 42 százaléka a működéséhez egyáltalán nem vesz igénybe hazai alvállalkozót vagy beszállítót. Amennyiben mégis, akkor leggyakrabban HR, pénzügyi és az IT-szolgáltatásokat.

A szolgáltató központoknak csak mintegy fele élt valamilyen támogatási lehetőséggel, amelyet jellemzően a magyar államtól vagy uniós forrásokból kaptak. A válaszadók magyarországi működésük legnagyobb kockázatai közé egyebek mellett a munkaerő fluktuációját, az elérhető beszélt nyelveket és a megfelelő szakértelmet sorolták. Mivel az SSC-k szolgáltatásaikat offshore nyújtják, a válaszadók 38 százaléka tart az országkockázat növekedésétől.

A sajtótájékoztatón elhangzott az is: az ágazat dinamikusan növekszik. A 2004–2007-es években tapasztalt hullámmal szemben azonban az utóbbi években új szolgáltató központok alig települnek Magyarországra, többen választják Lengyelországot, amely a legfőbb piaci vetélytárs a régióban.

Lépniük kell a magyar szolgáltató központoknak
Gyökeres átalakulás zajlik a szolgáltató központok piacán: a cégek szolgáltatásainak köre és minősége is rohamosan változik, a szervezetek minden korábbinál jobban globalizálódnak. Az átalakulás a Magyarországon működő központok számára is lépéskényszert jelent – mutat rá az EY legfrissebb iparági elemzése. A tanulmányból az is kiderül, hogy a közép- és hosszú távú siker érdekében a szolgáltató központoknak hat fontos területre kell koncentrálniuk.

Véleményvezér

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.
Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok

Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok 

EU-párti győzelem a moldovai választásokon.
Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött

Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött 

Elfajzott-e a Fidesz, ez a kérdés uralja a közbeszédet.
Orbán Viktor patrióta barátja egyszerűen lelőtte volna az Észtországba behatoló orosz vadászgépeket

Orbán Viktor patrióta barátja egyszerűen lelőtte volna az Észtországba behatoló orosz vadászgépeket 

A cseh miniszterelnöki szék várományosa váratlanul kemény oroszellenes gondolattal állt elő.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo