A divat nem azt jelenti, hogy félévente le kéne cserélni a ruhatárunkat – vallja a Kamorka tervezője. Persze számít, hogy mit viselünk, de nemcsak az, hogy hogy néz ki, de az is, hogyan készült, ezért kínál egészséges és környezetbarát módszerekkel előállított termékeket.
Magyar Péter lenne jobb a gödörben lévő magyar gazdaságnak vagy Orbán Viktor?
Nem lesz baj abból, hogy a nyugdíjmegtakarításokat ingatlancélra is el lehet költeni?
Online Klasszis Klub élőben Felcsuti Péterrel!
A barátai gyerekeinél találkozott először az ekcéma problémájával Dömény Klaudia, a Kamorka márka alapítója. "Kiderült számomra, hogy a gyerekek egészsége szempontjából az is nagyon sokat számít, mit viselnek. Aztán nagyon nagy hatást tett rám a Greenpeace Detox kampánya, amely a nagy divatmárkák környezetszennyező és mérgező tevékenységéről szólt. Egyre többen figyelnek az egészséges táplálkozásra, de az is nagyon fontos, hogy mi az, ami a bőrünkhöz ér" – mondta lapunknak Klaudia.
A Modart Divatiskolában végzett fiatal tervező számára már a tanulmányai alatt egyértelmű volt, hogy tervezőként gyerekruhákkal akar majd foglalkozni, mégpedig környezetbarát és egészséges megközelítéssel. Alig egy évvel az után, hogy Klaudia végzett divattervező lett, elkészült a körülbelül negyvendarabos, kis szériás kollekció, idén ősszel pedig megnyitott a Kamorka első üzlete is. Bár a brand kifejezetten a gyerekekre koncentrál, vásárlói igényekre reagálva nagyjából tíz modellből hamarosan felnőtt verzió is készül.
A ruhák fair trade módon előállított, GOATS (global organic textile standard)-minősített, teljesen vegyszermentes anyagból készülnek Magyarországon, részben kézi munkával. De nem csak az alapanyagban törekednek a fenntarthatóságra. Fontos az is, hogy a nekik dolgozóknak méltányos fizetést adjanak, megfelelő munkakörülményeket teremtsenek, és minél kevesebb hulladékot termeljenek. Klaudia szerint még az apró anyagdarabokat is érdemes eltenni, mert egy díszítéshez vagy egy gomb behúzásához éppen jók lehetnek. Ami pedig szintén lényeges számukra, az az időtállóság.
Felelős üzlet, felelős fogyasztó
Az értékrend változás már nem lehetőség, hanem kényszer, a mindennapjaink része. Ennek szele el fogja érni a magyar kkv-kat is. Fel kell készülni arra a világra, akár hisszük, akár nem. A változás nem kis lépésekben zajlik, hanem olyan ugrásokban, amelyek meglepő változásokat tudnak hozni egyes piacokra. Ezért meg kell tanulni legalább az alap kifejezéseit, irányait ennek az új világnak, hogy ne maradjunk le végletesen. Fejlett és kipróbált eszközök, igazodási pontok állnak rendelkezésre mindazok számára, akik változtatni szeretnének. A kapitalizmusban kár tagadni, hogy a gazdasági rendszert a fogyasztó mozgatja. Hiába mutogatunk másra, a fogyasztó választásai és mindennapi döntései határozzák meg, hogy milyen üzleti modellek élnek túl és melyek hullnak ki. A fogyasztó dönt. Ha nem fizetnek valamiért, az az üzleti modell előbb-utóbb ki fog halni. Ez közgazdasági közhely, de fontos megerősíteni. A felelős üzlet áttörést hozó változásait mind a fogyasztók változó döntései és szokásai váltották ki az elmúlt évtizedekben. A választással egy értékrend mellett is leteszi a voksát a fogyasztó.
"Nem akarjuk azt sugallni, hogy a tavalyi ruhát ki kell dobni, ezért nem lesz félévente hatalmas leárazás és teljesen új kollekció. Ahhoz viszont, hogy egy ruha tényleg sokáig hordható legyen, elengedhetetlen, hogy kiváló minőségű anyagból, gondosan készüljön el" - mondta a fiatal divattervező, akinek saját márkája mögött igazi családi vállalkozás áll. Az évtizedek óta vállalkozó édesapa az üzleti részt intézi, a kézimunkázó, egyébként rajztanár édesanya a kreatív oldalon, valamint a kötő- és varrónők ellenőrzésében segít be, a pultban pedig Klaudia húga és annak barátnői állnak.
Az ár persze a felelős gyártás és a kiváló minőség miatt magasabb a „fast fashion” boltokban megszokottaknál, de Klaudia bízik benne, hogy a tudatos szülők látják azt is, ami mögötte van: az etikus foglalkoztatást, a kézi munkát és a minőségi, tartós alapanyagot. További boltok nyitásán egyelőre nem gondolkodnak, legfeljebb átmeneti, pop-up üzletek jöhetnek szóba más, nagyobb városokban. A növekedés következő lépése a külföldi – első körben nagy szakmai vásárokon való – megjelenés lesz. Hamarosan indul a webshop is, ahol kérésre anyagmintákat küldenek majd a vevőknek. Így nem csak az online vásárlás legnagyobb akadályán tudnak majd átlépni – hogy az emberek nehezebben döntenek csupán egy kép alapján –, de a gyártás során óhatatlanul keletkező maradék anyagoknak is értelmes felhasználást találnak.
Bár a termékek maguk is üzenetként szolgálnak, a Kamorka más módon is kíván szólni a szülőkhöz és a gyerekekhez. "A vásárlóinkból szeretnénk közösséget építeni. Nemcsak eladni akarunk, hanem el is mondani azt, ami fontos nekünk" - emelte ki a Piac&Profitnak Dömény Klaudia. A hangulatos, a márka hitvallását közvetítő üzlethelyiségbe programokat szerveznek: a tervező édesanyja kézimunka-foglalkozást tart a kicsiknek, lesz bábelőadás, amely mesés formában a környezettudatosságról szól majd, és terveznek gyerekeknek jógaórát is.
Gyógyszerek helyett a természet kincseinek erejében hisz Bezsila Ágnes, aki a természetes alapanyagok mellett a főzés kultúráját terjeszti kis boltjával. Az üzentre pedig egyre többen nyitottak.
Tavaly év végén nyitott meg az ország első csomagolásmentes boltja, amit a nyitástól hatalmas érdeklődés övez, nemcsak a vásárlók, hanem a befektetők részéről is. Az alapító, Monostori-Kalovits Márk szerint ugyan a betérők először csodálkoznak ezen az alternatív vásárlási módon, de az, hogy csomagolás nélkül nemcsak a környezetért tesznek, hanem a pénztárcájukra is jó hatással van, mindenkit meggyőz a létjogosultságáról.