A kutyának sem kell több mint nyolcszáz dohánykoncesszió?

Elképesztő számot tett közzé a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, amely augusztus végén több mint nyolcszáz településen nyilvánította eredménytelennek a nemzeti trafik megnyitására kiírt pályázatot.

Miből lesz pénz a választási osztogatásra?
Mit okoz az árrésstop?
Mit kellene tenni a költségvetéssel?

Online Klasszis Klub élőben Békesi Lászlóval!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. június 11. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Nem túl népszerű a koncesszió - Kép: MTI, Fotó: Mészáros János

Összesen 876, zömmel kistelepülésen nyilvánította eredménytelennek a dohánykereskedelmi koncesszió megnyitására kiírt pályázatot augusztus végén a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium. A szám azért megdöbbentő, mert még a pályázatok harmadik körében is mindössze 180 jogosultságot hirdettek meg 162 településen. A minisztérium közleménye szerint a pályázat azért vallott kudarcot több mint nyolcszáz esetben, mert a május 2-án (második körben) kiírt koncessziókra egyáltalán nem nyújtottak be pályázatot.

Az eredménytelen pályázatok listáját itt találhatja.

Ezekben a körzetekben lehet, hogy csak év végén nyílik meg az új dohánybolt, már ha egyáltalán lesz trafik. A körzetekben élők addig dohányáruk nélkül maradnak, a régi kereskedelmi egységeknek ugyanis júliusban be kellett szüntetniük az elárusítást. Addig is az önkormányzati képviselő-testület javaslatára jelölik ki az ideiglenes árusítókat az ellátatlan területeken. A jelek szerint azonban ezek az árusítóhelyek nem is lesznek annyira átmenetiek.

Az érdeklődés hiánya elsősorban a törvényi szabályozás visszásságaiból fakad. A trafiktörvényben ugyanis a koncessziót elnyerő pályázóra szigorú szabályok vonatkoznak a Nemzeti Dohánybolt kialakítására, felszerelésére és üzemeltetésére nézve. Maga a koncessziós díj sem olcsó mulatság, hiszen évi nettó százezer forintot (a kétezer lakos alatti kistelepüléseken) nem könnyű kigazdálkodni a várható alacsony forgalomból. Így még a megemelt árrés és az egyéb kereskedelmi lehetőségek mellett sem túl csábító az ilyen községekben trafikot nyitni.

Bővítgették a trafiktörvényt

A tavaly szeptemberben elfogadott trafiktörvény alapján lett állami monopólium a dohánytermékek kiskereskedelme 2013. július 1-jétől, az állam koncessziós szerződéssel engedheti át az értékesítést az erre pályázóknak. A kétezer lakosúnál kisebbeken legfeljebb egy, az annál népesebbeken legalább egy dohányboltot lehet majd üzemeltetni, kétezer lakosonként pedig további egy dohányboltra szerezhető koncesszió. A jogszabály nagyjából hétezer dohánybolt létrejöttével számol.

Az eredeti törvényt tavaly decemberben módosították, e szerint lottót és sorsjegyet is árulhatnak a dohányboltok. A Nemzeti Dohánykereskedelmi Nonprofit Zrt. január 16-án javasolta, hogy a trafikokban a dohánytermékek, dohányterméket kiegészítő termékek és szerencsejáték termékek mellett hírlap, ásványvíz, égetett szesz, kávé, energiaital és üdítő is kerülhessen a polcokra. Az erről szóló előterjesztést már elfogadta a parlament.

Régiós összevetésben is a legszigorúbb és a legkevésbé rugalmas a magyar trafiktörvény, azaz a dohányáruk forgalmának kiskereskedelmi szabályozása. A magyar jogszabály sokban hasonlít az osztrák példára, de jóval kevésbé rugalmasabb annál, például a dohányforgalmazó automaták engedélyezésében. A forgalmazás állami monopóliummá válásával azonban várhatóan a feketepiac részesedése tovább növekszik majd 2013-ban.

Véleményvezér

Bajban van a pápai kórház

Bajban van a pápai kórház 

A pápai egészségügyi ellátás megbillent.
Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje

Gyönyörű autót kapott Mészáros Lőrinc neje 

Van itt pénz emberek, nem mindenkinek ugyan, de akinek jut, az nem panaszkodhat.
Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is

Teljes meglepetés, rekordszinten az euró népszerűsége, még Magyarországon is 

Fájdalmas, hogy még Bulgária is előbb vezeti be az eurót, mint Magyarország.
Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper

Görögországban két, háromszor olcsóbb a cseresznye és az eper 

Gigászi gyümölcsárak a piacokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo