A közúti fuvarozás ellenőrzése segíti az ágazat versenyképességének megőrzését

A magyar közúti fuvarozók üdvözlik a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium (NFM) szervezetén belül létrejött közúti ellenőrzési munkacsoport tevékenységének megkezdését. A Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) elkötelezetten támogatja a tematikus ellenőrzéseket lefolytató speciális közúti ellenőri szervezet felállítását, és kész továbbra is megadni minden támogatást a jogosulatlan fuvarozás visszaszorítását szolgáló intézkedésekhez – mondta sajtótájékoztatóján Somogyi Gábor, az MKFE főtitkára.

Mi lesz az árrésstop vége?
Belebukhat valaki az MNB-alapítványi botrányba?
Mik lennének egy új kormány legfontosabb teendői?

Online Klasszis Klub élőben Csillag Istvánnal!
Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi gazdasági és közlekedési minisztert!

2025. június 25. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

0-24 órás ellenőrzések

Az NFM-től kapott tájékoztatás szerint az ellenőrzési tevékenység az elmúlt hetekben aktívvá vált a keleti régiókban, a Dél-Alföldön és Budapest környékén. Tudomásunk szerint eddig több mint 20 millió forint bírságot vetettek ki, főleg a bilaterális vagy CEMT-engedély hiánya, helytelen kitöltése, illetve CMR-fuvarlevél helytelen kitöltése miatt. Az ellenőri csoportok 0–24 órában tevékenykednek, változó műszakokban és változó helyszíneken.

A jogosulatlan fuvarozás szigorú ellenőrzésének bevezetése nagy és fontos lépés a hazai vállalkozások versenyképességének megőrzése és sok száz magyar cég túlélése, fejlődése szempontjából – folytatta az MKFE főtitkára. Évente több tízmilliárd forintra becsülhető az a fuvardíj-bevétel, amelytől a magyar fuvarozási vállalkozások elesnek a jogsértő módon dolgozó konkurens kamionosok egyenlőtlen feltételeken alapuló árversenye miatt. Természetesen nem Magyarországon adóznak a bilaterális megállapodások alapján kicserélt engedélyek nélkül, illetve a Nemzetközi Közlekedési Fórum (ITF) által kiadott CEMT multilaterális engedélyek hiányában, vagy hamisított papírokkal dolgozó külföldi kamionosok.

Kép: Pixabay

Piacot veszítenek a magyar vállalkozások

Míg az utóbbi öt évben a magyar vállalkozások árutonna kilométerben mért összes nemzetközi fuvarozási teljesítménye 12 százalékkal nőtt, addig az engedélyköteles, azaz Európai Unión kívüli viszonylatokban felgyorsult a magyar vállalkozások piacvesztésének folyamata. Az eltérő gazdasági környezet által támasztott egyenlőtlen versenyfeltételek következtében 2011 és 2016 között 55 százalékkal kevesebb bilaterális engedélyt tudtak a magyar vállalkozások felhasználni. Öt év alatt közel 1900 vállalkozással (23%) csökkent a bejegyzett hazai nemzetközi fuvarozók száma.

A fuvarozók több tízmilliárd bevételtől esnek el a jogsértők miatt
A magyar közúti fuvarozók évente több tízmilliárd forint fuvardíj-bevételtől esnek el a jogsértő módon dolgozó konkurensek miatt - mondta Somogyi Gábor, a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) főtitkára szerdán sajtótájékoztatón, Budapesten.
Míg 2011-ben a rendelkezésünkre álló engedélyek valamivel több mint 50 százalékát használták fel az Unión kívüli országokba fuvarozó magyar vállalkozások, addig 2016-ban ez az arány 30 százalék alá esett úgy, hogy az engedélyfelhasználás szabályai nem változtak.

Az országok felhasználásában kialakult aránytalanságok, az egyes országokkal fennálló liberalizált forgalmak, illetve a CEMT-engedélyek tekintetében is fennálló hasonló mértékű aránytalanságok miatt a bevételkiesés, piacvesztés legalább 50 milliárd forint lehet.

A közúti árufuvarozási és személyszállítási vállalkozások versenyképességének növelését szolgáló intézkedésekről szóló 2015-ben elfogadott kormányhatározat ezért fogalmaz úgy, hogy „a piac és a magyar fuvarozási vállalkozások védelme érdekében fokozni kell a külföldi fuvarozók tevékenységi jogosultságának ellenőrzését, és meg kell teremteni a hatékonyabb ellenőrzés személyzeti, technikai és pénzügyi feltételeit”. Megnyugtató számunkra, hogy a programnak ez az eleme is a megvalósulás útjára lépett – mondta Somogyi Gábor.

Felkészült ellenőrök

Az ellenőrök felkészítésében az NFM szakmai stábja mellett az MKFE leányvállalata, a Közúti Közlekedési Akadémia és szakértő oktatói jelentős részt vállaltak. A modulrendszerű képzésben az ellenőrök elméleti képzést és gyakorlati felkészítést kaptak, illetve szigorú, számítógépes vizsgán kellett számot adniuk felkészültségükről. Ez kiterjedt az asszertív intézkedés-taktikai képzésre, a közigazgatási eljárási ismeretekre, a korrupcióellenes intézkedésekre való felkészítésre, az engedélyellenőrzéshez szükséges információkra, a súly- és tömegmérésre.

Somogyi Gábor végezetül hangsúlyozta, hogy a közúti közlekedésben részt vevő nehéztehergépjárművek és személyszállítást végző járművek ellenőrzésének hatékonyabbá tételével a cél a közlekedésbiztonság javítása, az útvagyon védelme és a közúti közlekedésben részt vevők komfortjának, élet- és vagyonbiztonságának növelése. A jogosulatlan fuvarozókkal, vagy az adót, illetve útdíjat nemfizetőkkel szembeni hatékonyabb fellépés biztosítja a jogkövető fuvarozók versenyképességének megőrzését.

Véleményvezér

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.
Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség

Enyveskezű lehet Orbán Viktor barátja, nyomozást indított az Európai Ügyészség 

Vége az Európai Unió elnéző magatartásának.
Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában

Nincs lejjebb, utolsók vagyunk Európában 

Tragikusan teljesít az Orbán-kormány.
A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly

A meggy és a málna kétszer annyiba kerül, mint tavaly 

Nem jön össze a kisebb infláció.
Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül

Itt a rezsicsökkentés ára, 15 ezren ivóvíz nélkül 

Ma már nincs ingyen semmi, a rezsicsökkentés se.
Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja

Cserbenhagyta Orbán Viktort barátja 

Most már Szlovákia is támogatja Ukrajna EU tagságát.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo