Ritkábban vásárolnak az emberek, de többet hagynak a kasszánál
A vállalat 2019-ben közel egymilliárd forintos fejlesztést után indította el a Spar online shopot, amely ma már mintegy 2 millió vásárlónak érhető el Magyarországon. A járvány miatti keresletnövekedés miatt 2020-ban a cég 144 főre növelte az online shopban tevékenykedő kollégái létszámát, és növelték a a kiszállítási idősávokat is.
Szalay Zsolt elmondása szerint tavaly óriási kihívást jelentett, hogy egyik napról a másikra megugrottak a kiszállítások száma. Ennek eredményeként hosszabbították meg a kiszolgálási intervallumot, továbbá egy taxitársasággal együttműködve is szállítanak. A pandémia miatt vidéken is megnyitották az első olyan lehetőséget, hogy nem kiszállítással, hanem a boltból történő összerakással tudja átvenni az árut a vásárlók. Az online shoppal kapcsolatos újításokról annyit elárultak, hogy a vásárlói igényeket folyamatosan felmérve további szolgáltatokat terveznek bevezetni az év során.
A pandémia persze erősen megjelent az elmúlt évben a fogyasztói szokásokon is: az emberek ritkábban mennek vásárolni – mintegy 10 százalékkal kevesebb vásárlói kontaktus bonyolított le a Spar –, de nagyobb kosárértékkel, azaz többet költöttek.
„A járvány hatására nagyon érződött az online forgalom, de a nagy növekedési ütem ellenére is azt lehet mondani, hogy egy egy közepes bolt éves forgalmát éri el” – mondta Heiszler Gabriella, egyúttal hozzátéve: mennek tovább ezen a területen, remélik, az árbevételük 5-6 százalékát tudja majd kitenni az online vásárlás. A harmadik hullámban az online shopnál – ahogyan Heiszler Gabriella fogalmazott –, a „kapacitások a csúcson járnak”, 4-5 napot kell várni a házhozszállításra, viszont a helyszíni átvételben hamarabb tudnak időpontot foglalni a vásárlók. Netes vásárlásnál az átlagos kosárérték egyébként 20 ezer forint körül van. Ezen vásárlások során nagy számban szerepelnek a „nehéz termékek", azaz ásványvíz, tej, olaj és mosópor, egyúttal tapasztalataik szerint a konkurenciákhoz képest magasabb a frissáru arány is egy-egy leadott rendelésnél.