A dohányos cégek jó adósok – de nem eléggé

A dohányipari szereplőknél az átlagnál alacsonyabb, 250-300 ezer forintot tesz ki a behajtási ügyek átlagértéke. Jellemzően a tartozások 20 százaléka marad rendezetlenül, ezek pedig szinte kivétel nélkül követelésbiztosítás nélküli esetek.

Kép: Pixabay

A magyarországi dohánykereskedelem a trafikrendszer 2013 közepén történő bevezetésével jelentősen átalakult, emiatt a hivatalos kiskereskedelmi statisztikát is át kellett alakítani. A Coface követelésbiztosító átfogó elemzést készített a piac szereplőinek fizetési magatartásáról, amely szerint a dohányiparban érdekelt cégeknél az átlagosnál kedvezőbb a fizetési morál.

A dohányiparban egy-egy olyan követelés értéke, amely mögött követelésbiztosítás áll, mindössze 250-300 ezer forint átlagosan. Az alacsony összeg miatt pedig a behajtások is könnyebben mennek, hiszen ekkora adósságra könnyebb átütemezést készíteni, és komolyabb nyomásra hamarabb rendeződnek a tartozások, szemben az olyan követelésekkel, amelyeknél a beszállító nem intézkedik viszonylag gyorsan a tartozás kiegyenlítése érdekében – emeli ki a Coface elemzése. A szállítók számára kulcsfontosságú a kintlévőségek naprakész menedzselése, mivel megfelelő kezelés hiányában nagyon gyorsan jelentős mértékű követelésállomány halmozódhat fel, ez pedig további forrást igényel. (A fizetési késedelmek még mindig a magyar vállalkozások mumusai.)

Követelésbiztosítással könnyebb

Az elemzés szerint, más szektorokhoz hasonlóan a dohányiparban is meg kell különböztetni a követelésbiztosítási fedezettel rendelkező és a nélküli megbízásokat. Az alapvető különbség az, hogy a követelésbiztosítás megléte esetén a biztosító a megrendelőt vagy vevőt már korábban átvilágította, azaz felmérte a pénzügyi helyzetét, a cég stabilitását; azonban, ha hiányzik a követelésbiztosítás, akkor a vevőről nincsenek meg szükséges adatok, így a fizetés is kockázatosabb. „Jól mutatja a különbséget, hogy a követelésbiztosítási konstrukcióval kombinált tranzakcióknál a követelések átlagosan 70 naposak, míg a követelésbiztosítás nélkülieknél ennek a duplája, több mint 150 nap. Beszédes adat az is, hogy a követelésbiztosítási fedezettel rendelkező ügyeknél egy sikeres ügyet körülbelül 1 hónap alatt lehet rendezni, míg a követelésbiztosítás nélküli ügyeknél legalább 2 hónap kell a rendezésre ” – derül ki a Coface elemzéséből. (Olvassa el tippjeinket, hogyan hajthatja be gyorsan kintlévőségeit!)

Mikor verhetjük rá az adósra a költségeket?
A vállalkozások közötti szerződés alapján bekövetkező fizetési késedelem esetén – a késedelmi kamaton felül – a jogosult 40 euró összegű behajtási költségátalányra tarthat igényt, ennek az adójogi és számviteli értelmezését tette közzé a NAV.
A nemzetközi és hazai üzleti gyakorlatban egyre nagyobb hangsúlyt kap a szállítói hitelezés, azaz a vevők felé fennálló követelések halasztott idejű kiegyenlítésének engedélye. Ezen kintlévőségek jelentős kockázatokat hordoznak magukban, mely kockázatok enyhítésére szolgáló eszközök közül a kintlévőség/követelés biztosítása hordozza a legoptimálisabb megoldást. Ezzel a speciális biztosítással a szállító vagy szolgáltató megelőzheti, hogy vevőinek időszakos vagy tartós fizetésképtelensége miatt veszteségeket szenvedjen, így javíthatja saját cége likviditási helyzetét.

Majdnem minden behajtás sikeres

A Coface tapasztalatai szerint a sikeres behajtások aránya a követelésbiztosítással rendelkező dohányipari szereplőknél 94 százalékos, sőt, a szakértők azt is kiemelték, hogy a folyamatban lévő behajtások lezárása után még tovább javulhat a ráta. A teljes dohányipari portfólióban a nem biztosított követelések ötöde volt behajthatatlan, legtöbb esetben a vállalkozási tevékenység befejezése, például a dohánybolt sikertelensége vagy fizetésképtelenség miatt.

A fizetésképtelenségi helyzetnél először általában a banki követeléseket, a NAV-tartozásokat kell kiegyenlítenie a vállalkozásnak, a beszállítói követelések a sor végére maradnak, és sokszor nem marad rákjuk fedezet. A Coface-nál úgy látják, épp ezért fontos a követelésbiztosítási fedezet, de emellett szükség van arra, is, hogy a beszállítók, gyorsan, következetesen lépjenek fel az adósokkal szemben. „Jobb eredmények születnek, ha a beszállító egy külső cég bevonásával, a nem fizetés okát megvizsgálva keres megoldást a követelés rendezésére” – fogalmaz a Coface elemzése. Az együttműködés azért is fontos az adós és a beszállító között, mert egy esetlegesen elmérgesedő, a bíróságon kikötő vita után normális üzleti kapcsolatról a legritkábban lehet beszélni. Itthon a több milliárd forintos nagyságrendű követelésbiztosítási piacon főleg a nagyvállalatok aktívak. A 33 ezer, 500 millió forintos éves árbevételt meghaladó vállalati kör esetében még így is alacsony a hitelbiztosítási arány, nem is beszélve az ennél a cégméretnél kisebb kkv-król.

RÁUTALÓ MAGATARTÁSSAL IS ELISMERHETŐ A TARTOZÁS
Az új Polgári Törvénykönyv közvetve és közvetlenül is érintette a követeléskezelés szabályozását is. A legfontosabb változások az elévülést, a kezességet, a tartozáselismerést,  a vezető tisztségviselők felelősségét és a késedelmes fizetés következményeit érintik.

Véleményvezér

Ezért irtó drága a zöldség és a gyümölcs Magyarországon

Ezért irtó drága a zöldség és a gyümölcs Magyarországon  

Két ábra mutatja, hogy az európai országokban hogyan változott a zöldségek és gyümölcsök ára 2014 és 2023 között.
Szenzáció a magyar költségvetésben

Szenzáció a magyar költségvetésben 

Meglepő számok a nyugdíj költségvetési sorain.
Hadházy Ákos szerint állami luxusrepülővel mentek kormánytagok szotyizni Németországba

Hadházy Ákos szerint állami luxusrepülővel mentek kormánytagok szotyizni Németországba 

A kormánytagok luxusutazásai lassan mindennaposak.
Immár Bulgária is lehagyott minket az egy főre jutó fogyasztásban

Immár Bulgária is lehagyott minket az egy főre jutó fogyasztásban 

Az életszínvonal egyik legfontosabb mutatójában mindenki alá értünk Európában.
Hadházy Ákos kiderítette az óbudai alpolgármester letartóztatásának hátterét

Hadházy Ákos kiderítette az óbudai alpolgármester letartóztatásának hátterét 

A magyar nyomozó hatóságokról nem fognak expresszt elnevezni.
Sokba kerül az Orbán-kormány eladósodása

Sokba kerül az Orbán-kormány eladósodása 

Ismét kifogtunk egy utolsó helyet az Európai Unióban.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo