A becsületességnek látszania is kell!

Sok esetben a tisztességtelennek tekintett céloktól mentes társaságok is elzárhatják magukat a költségvetési támogatás lehetőségétől, de még akár az állami- önkormányzati szervekkel való szerződéskötéstől is. Ennek elkerülése érdekében fontos, hogy a társaságok körültekintően járjanak el szervezetük és működésük megszervezésekor. Nagyobb eséllyel pályázhat egy cég, ha gazdasági céljaik megvalósítása a magyar jogszabályok által elismert és támogatott módon történik.

„E” mint energia konferencia - fókuszban a megújulóenergia-politika érvényesülése, az energia tárolási lehetőségei, a gáz- és árampiac helyzete, a zöld átmenet finanszírozása, az elektromobilitás jövőképe.

Bankvezérek, neves energiapiaci szakértők, egyetemi tanárok és kutatók a jelen kihívásairól: hallgassa meg Ön is élőben!

2024. május 16. Budapest

Részletek és jelentkezés

Kép: Pixabay

Magyarországon a jelenlegi rendelkezések értelmében költségvetési támogatásban is csak olyan társaság részesülhet, amely – egyebek mellett – átláthatónak minősül a vonatkozó jogszabályok alapján. Mindez sok szempontból szükségessé teheti a hazai vállalkozások szerkezetének újragondolását, még akkor is, ha nem az adóelkerülés a célja egy-egy komplexebb struktúrában működő vállalkozásnak.

Az átláthatóság követelményének egy magánszférához tartozó társaság akkor tesz eleget, ha tulajdonosi szerkezete, így elsősorban tényleges tulajdonosa megismerhető; székhelye és adóilletősége a jogszabályok által megjelölt országok valamelyikében, például európai uniós tagállamban van. Nem minősülhet továbbá ellenőrzött külföldi társaságnak, ráadásul a fenti feltételek minden, a támogatásban részesülő társaságban közvetlenül vagy közvetve jelentős befolyással rendelkező tulajdonosára nézve is fennállnak.

Pénzt kaptak az offshore-lovagok?
Egy hétfői bejelentés értelmében a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) vizsgálja a vissza nem térítendő támogatásban részesült offshore cégeket. Németh Lászlóné fejlesztési miniszter hétfőn az Országgyűlés számvevőszéki és költségvetési bizottságában, éves meghallgatásán azt hangsúlyozta az MTI szerint, hogy minden pályázónak büntetőjogi felelőssége mellett kell nyilatkoznia, hogy megfelel a pénzmosás elleni törvény előírásainak. Az NFÜ a nyilatkozat meglétét ellenőrzi. A sajtóban megjelent 74 pályázat esetében pedig felkérték, hogy a tartalmat is vizsgálja meg.
Amennyiben valamely társasággal szemben ezek a feltételek nem teljesülnek, akkor az nem részesülhet költségvetési támogatásban. Ha pedig a fenti feltételek hiányában került sor valamely társaság esetében költségvetési támogatás folyósítására, akkor a jogszabályba ütköző módon kiutalt támogatás összege adott esetben visszakövetelhető lehet – mondta el dr. Göndöcz Péter, a Faludi Wolf Theiss Ügyvédi Iroda szakértője.

A költségvetési támogatásban részesüléshez megkövetelt átláthatóság magasabb szintű követelményt jelent, mint amelyet a pénzmosás és terrorizmus finanszírozása megelőzéséről és megakadályozásáról szóló törvény általános jelleggel előír. Ez utóbbi minden vállalkozást érint, hiszen már egy egyszerű bankszámlanyitás esetén is kötelező e szabályok alkalmazása, és ennek keretében például a vállalkozás mögött álló tényleges tulajdonos személyének megjelölése.

Komoly veszélyt rejthet a könnyelműen alkalmazott külföldi elem

Az elmúlt napokban nagy sajtónyilvánosságot kapott, vissza nem térítendő támogatásban részesült cégek tulajdonosi hátterével kapcsolatos országgyűlési képviselői kérdések, feltételezések és miniszteri vizsgálatok is azt mutatják: komoly veszélyeket rejt és veszteségeket okozhat tulajdonosának egy könnyelműen alkalmazott, külföldi elemet tartalmazó cégstruktúra.

Melyik uniós országban érdemes céget alapítani?
„Vannak olyan tagállamok, ahol a hatóságok hozzáállása és az adózási környezet lényegesen rugalmasabb, mint más tagállamokban, ugyanakkor ott is vannak olyan szabályok, amelyeknek mindenképpen meg kell felelni” – mondta Mihály Péter, a Crystal Worldwide Ltd. ügyvezető igazgatója a Budapesti Kereskedelmi és Iparkamara (BKIK) és a Piac&Profit közös rendezvényén. Az adóelőnyöket nyújtó uniós országok közül általánosságban Ciprust szokták kiemelni, de érdemes szem előtt tartani Hollandiát, Luxemburgot és Máltát is.
„Nem elég tehát becsületesnek lenni, annak is kell látszani. Sok esetben a tisztességtelennek tekintett céloktól mentes társaságok is elzárhatják magukat a költségvetési támogatás lehetőségétől, de még akár az állami-, önkormányzati szervekkel való szerződéskötéstől is. Természetesen egy nem megfelelő struktúra a fentiek mellett egyéb hátrányokkal is járhat: az ellenőrzött külföldi társaság részére kifizetett jövedelmek és költségek elszámolhatósága mellett számos adminisztratív teher is nehezíti a nem elismert célból vagy módon felállított és működtetett cégstruktúrákat” – mondta dr. Horváth Balázs, a Faludi Wolf Theiss adószakértője.

Éppen ennek a veszélyforrásnak a kizárása miatt fontos, hogy a társaságok a közép- és hosszú távú stratégiájuk valamennyi szempontjának figyelembevételével, körültekintően járjanak el szervezetük és működésük megszervezésekor. Az érintett vállalatok az állami támogatások elnyerésére is nagyobb eséllyel pályázhatnak, amennyiben gazdasági céljaik megvalósítása, illetőleg a külföldi befektetők adott cégben történő részesedésszerzése a magyar jogszabályok által elismert és támogatott módon történik.

Mihály Péter, a Crystal Worldwide Ltd. ügyvezető igazgatója a Piac&Profit és a BKIK közös konferenciáján azt hangsúlyozta, hogy a nemzetközi adótervezéshez fontos, hogy az ügyeleteknek valóban legyen nemzetközi vonatkozása. Ha valakinek nemzetközi ügyletei vannak, nemzetközi kereskedelemben érdekelt, akkor van lehetősége arra, hogy megfontolja az adótervezés különféle lehetőségeit. Az adótervezés és az adókerülés között azonban hatalmas különbség van – mint mondta, épp egy börtönfal választja el a kettőt. „Fiktív ügyeletek, fiktív számlák befogadását sehol sem tolerálják, így adócsalással se itthon, se külföldön ne próbálkozzunk. Az adótervezés azonban azt jelenti, hogy úgy tervezzük az ügyleteinket, hogy lehetőleg minimalizáljuk az utánuk megfizetendő adót.” A legális offshore ügyletekről itt olvashat tovább.

 

Véleményvezér

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba

Magyarországon a legnagyobb az állami beavatkozás mértéke a gazdaságba 

A nagy újraelosztási ráta ellenére alig jut az egészségügyre.
Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság

Argentínában kidobták a korrupt politikai elitet és kilőtt a gazdaság 

Négy hónap alatt tűnt el a költségvetési hiány.
Újra lőnek az ukrán tüzérek

Újra lőnek az ukrán tüzérek 

Nagy hatótávolságú rakétákat is kapnak az ukránok.
Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján

Szégyenteljes helyre került Magyarország a jogállamisági index alapján 

A magyar jogásztársadalom levizsgázott.
Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában

Schmitt Pál szelleme kísért Norvégiában 

A makulátlanság egy elengedhetetlen szempont Norvégiában.
Lengyelországnak jót tett a kormányváltás

Lengyelországnak jót tett a kormányváltás 

A lengyel gazdasági csoda nem három napig tart.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo