A CFO Leadership Summit által nemrégiben közzétett tanulmány szerint a pénzügyi vezetők számára a legnagyobb kihívást a valós idejű riportok és a vállalat többi rendszerével történő integrálhatóság hiánya okozza. „A pénzügyi rendszerek minden vállalatnál központi szerepet játszanak, kritikus jelentőségű információkat szolgáltatnak a pénzügyi elemzések, jelentések elkészítéséhez, a profitabilitás, a bevételek és kiadások méréséhez" - mondta Steve Pugh, a UNIT4 CODA vezérigazgatója. „Sajnos számos vállalat valós idejű pénzügyi átláthatóságot biztosító egységes, integrált rendszer helyett különálló rendszerekben kezeli az üzleti adatokat. Így lehetetlenné válik számukra, hogy átlássák, mi történik valójában a vállalaton belül."
A pénzügyi vezetők által említett másik nagy problémakört a pénzügyi rendszerek változásokhoz történő igazításának nehézségei, a túl komplex pénzügyi kimutatások, a nehéz kezelhetőség, a minimális support és az átfogó funkcionalitás hiánya jelentette.
„Minden vállalat - legyen bármilyen érettségi szakaszban is - szembesül a változás és a növekedés szervezeti, technológiai és gazdasági kihívásaival. Ha a belső rendszerek és folyamatok nem képesek könnyedén alkalmazkodni ezekhez a változásokhoz, az a hatékonyság csökkenéséhez és elszalasztott üzleti lehetőségekhez vezet.
A UNIT4 CODA, a globális UNIT4 szoftvervállalat tagja, közzétett egy 5 pontból álló listát, amely iránymutatást nyújt a vállalatoknak abban, mikor érdemes lecserélniük meglévő pénzügyi rendszerüket.
1. A vállalati folyamatokat Ön úgy alakítja, hogy azok illeszkedjenek a pénzügyi rendszerhez. A legjobb üzleti gyakorlatokat bevezetés helyett inkább újrakonstruálja, hogy megfeleljenek a meglévő rendszernek.
2. Egyre többet hagyatkozik áthidaló megoldásokra és táblázatkezelőkre. Amikor Ön egyre erősebben függ különféle manuális rendszerektől a napi munkavégzés során, amit egyébként meglévő számviteli rendszerének kellene teljesítenie, itt az ideje a váltásnak. Nagymértékben megnő az emberi hibák kockázata és az elavult adatok felhasználásából eredő problémák száma, költségvetések, előrejelzések, tervek készítésekor.
3. Ön a valóság különböző változataival dolgozik. Ha az Általános Főkönyv, a Tartozások és a Követelések külön-külön rendszerben vannak nyilvántartva, nem lesz pontos rálátása az adatokra, nem tudja azonnal beazonosítani a felmerülő problémákat és lehetőségeket és nem lesz képes elég gyorsan reagálni sem rájuk.
4. Már nem képes naprakészen követni a vállalati folyamatok alakulását. Egységes, valós idejű pénzügyi rálátás nélkül elveszíti a fonalat azzal kapcsolatban, mi is történik valójában a vállalaton belül. Minél több kihívással szembesül egy szervezet - pl. expanzió, felvásárlások, új termékek bevezetése, stb. -, annál nehezebb nyomon követni, mi történik. Szükség van a vállalati folyamatok átláthatóságára és többféle lefúrási lehetőségre is, amelynek révén feltárhatók a háttérben meghúzódó folyamatok.
5. Nem képes a megfelelő riportokkal kiszolgálni anyavállalatát. Ha az Ön meglévő pénzügyi rendszere nem képes egyszerre több nyelvet, valutanemet, adónemet és párhuzamosan több ország törvényi szabályozását kezelni és nem felel meg a GAAP, illetve az IFRS előírásainak, jelentéskészítési szükségleteinek sem, ideje váltani.