5 + 1 szabály a növekedés menedzseléséhez

Tegyük fel a lehető legpozitívabb forgatókönyvet: egy csodásan növekedésnek induló céget vezetünk. Megvannak a munkatársak, a termékünket pedig „zabálja” a piac. A rossz hír, hogy ekkor sem dőlhetünk hátra, különben nem sokáig örülhetünk a sikernek. Ahhoz, hogy az hosszú távú legyen, tudatosan kell készülni a továbbiakra. Adunk néhány tippet a növekedés menedzseléséhez!

Földbe áll a magyar gazdaság? Okozhat földrengést az amerikai elnökválasztás? Mire lesz elég a kormány akcióterve?
Online Klasszis Klub élőben Pogátsa Zoltánnal!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a közgazdász-szociológustól!

2024. október 31. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Kép:Regus

1. Tervek, tervek tervek

Az üzleti terv tulajdonképpen az „itiner” egy cég növekedéséhez. Tartalmaznia kell a cég vízióját, távlati céljait, de nem nélkülözheti az egyes területek pontosan kidolgozott stratégiai és taktikai fejlődési terveit sem. Nem elég, ha annyit tudunk, hogy mindent a legjobban akarunk csinálni, aztán majd meglátjuk.

A változás ma minden iparágban gyorsabb, mint valaha. Ahhoz, hogy elkerüljük a fenyegetéseket és ki tudjuk használni a lehetőségeket folyamatosan informálódnunk kell a saját iparágunkról mind globálisan, mind lokálisan.  Legalább egy évre előre pontosan el kell terveznünk, hogy mi következik a marketing, a HR, az IT-fejlesztés és minden egyéb területen. Persze sokszor az egyéves tervek tarthatatlanok és főleg a növekedés időszakában sokszor szükség lehet ezeket sokkal gyakrabban is felülvizsgálni, hogy biztosítsuk, a terveink valóban a növekedést szolgálják.

2. A cash-flow kézben tartása

A készpénzhiány az egyik leggyakoribb ok, ami miatt cégek elbuknak.  A cash-flow kézben tartásához érdemes létrehozni egy napra lebontott előrejelzést a kiadásokról – tanácsolják a Xerox szakértői. Ebbe vezessünk be minden tételt a közüzemi díjak esedékességétől a bérfizetésen át a takarító díjáig vagy a reprezentációs költségekig. Minél többféle bevétellel is kiadással rendelkezik a cég, annál gyakrabban kell majd frissíteni ezt az előrejelzést, de annál inkább megéri foglalkozni vele. Viszlát, váratlan fizetési kötelezettségek! Ha pedig abba az irigylésre méltó helyzetbe kerülünk, hogy készpénz többlet áll fent, a cash-flow terv abban is segít, hogy annak hol lesz a legjobb helye.

A cash-flow kézben tartása azért is nagyon fontos, mert sok esetben a növekvő eladás még növelheti is a készpénz igényt. Hogy biztos ne kerüljünk bajba:

  • tárgyaljunk a beszállítóinkkal a lehető legjobb feltételekről
  • vizsgáljuk felül a beszállítói kapcsolatainkat a költségek optimalizálása vagy a feltételek javítása érdekében
  • foglalkozzunk aktívan a követeléseink behajtásával (például legyen meg az automatizmus, hogy mit kezdünk a lejárt számlákkal). A követeléskezelés nem szégyen, hanem szükséglet.
  • próbáljunk meg ösztönzőket bevezetni a rendszerbe, amelyeknek köszönhetően a vevőink érdekeltek lesznek az azonnali fizetésben
  • fontoljuk meg, hogy bevezessük a bankkártyás fizetés lehetőségét
További tippeket a cash-flow pozitívban tartásához itt talál!

3. Az árak felülvizsgálata

Biztos, hogy optimális az ár amit kínálunk és profit amit elérünk? Ha növekedésben gondolkodunk, nem elég, ha éppen csak kijövünk. Gondoljuk át alaposan – és szigorúan -, hogy milyen előnyöket kínál a mi termékünk vagy szolgáltatásunk a versenytársakéhoz képest. Minél több vagy különlegesebb előnyt tudunk összegyűjteni, annál többet ér a termékünk. Ahhoz azonban, hogy bukjunk hatalmasat, muszáj őszintének lennünk! Mindenkinek van versenytársa és senki sem mindenben a legjobb. Ha azt hisszük, hogy ránk ez nem igaz, nézzünk körül újra a piacunkon. Bizonyosodjunk meg arról is, hogy az áraink illeszkednek a piaci viszonyokhoz és támogatják a növekedési terveinket is.

4. Hatékonyságnövelés

Minél tovább fenntartjuk a növekedést, annál nagyobb hatékonysággal kell majd termelnünk! A folyamatainkon tehát állandóan javítanunk kell, ha nem akarjuk, hogy a verkli maga alá temessen, vagy kapacitáshiány miatt ne tudjunk újabb megrendeléseket elvállalni. A termelékenység javításába való befektetés pedig akár tréningről, akár egy új berendezésről vagy épp egy jó piackutatásról van szó általában azonnal mérhető a haszonban.

+1. A változás jó!
Mindig minden változni fog – próbáljuk meg elfogadni, sőt, szeretni ezt a tényt! A változásra tekintsünk lehetőségként! Keressünk új kihívásokat, lehetőségeket és tudásokat – csak ez fogja fenntartani a fejlődést akár emberről, akár cégről van szó.
A növekedés időszakában minden területen fel kell készülnünk a fejlődésre, mert sok esetben rengeteg veszteséget okoz az az idő amit azzal vesztegetünk el, hogy nem tudunk hirtelen hová nyúlni, vagy nem találunk megfelelő székhelyet, jó szakembert stb. Egy növekedő üzlet esetében van néhány hatás, amire mindenképp fel kell készülni:
  • bővítésre szorulhatnak az értékesítési és elosztási csatornák
  • újabb és újabb partnerek bevonása válhat szükségessé. Őket fel kell kutatnunk, megismernünk mielőtt megállapodnánk.
  • szükség lehet újabb munkaerőre, de a növekedés a meglévő munkavállalók képzését vagy feladatainak átstrukturálását is megkövetelheti
  • szükség lehet nagyobb telephelyre vagy irodára, esetleg jobb infrastruktúrára
  • mindenképpen dolgozni kell a cég belső kommunikációján, hiszen minden folyamatosan változik
5. Vissza a földre

Bármilyen rózsásnak tűnik is a jövő, ne éljünk álomvilágban! Elképzelhető, hogy az élet nem támasztja majd alá az üzleti tervünkben foglaltakat. A célok felállításakor ezért mindenképpen szenteljünk némi figyelmet az előre nem látható hatásokra való felkészülésnek. Azonosítsuk a legsúlyosabb fenyegetéseket és rizikókat és találjuk ki, hogy hogyan fogjuk figyelni ezek esetleges bekövetkezését. Alakítsunk ki egy „vészjelző rendszert”! Sokkal nagyobb esélyünk van ugyanis fenntartani a sikert, ha még azelőtt szembesülünk vele, hogy valami nem a várakozásaink szerint alakul, mielőtt ténylegesen válságba kerülnénk.

Véleményvezér

Összeomlott a kubai gazdaság

Összeomlott a kubai gazdaság 

Fidel Castro öröksége a csőd.
Kitalálja, a Lehel Csarnokban vagy New Yorkban olcsóbb a gyümölcs?

Kitalálja, a Lehel Csarnokban vagy New Yorkban olcsóbb a gyümölcs? 

Megéri gyümölcsért is Amerikába menni. 
Váratlan támadást kapott Orbán Viktor egy nem várt helyről

Váratlan támadást kapott Orbán Viktor egy nem várt helyről 

Németország bekeményíthet Putyinnal szemben.
Döbbenet a piacon, a lengyel export lehagyta az oroszt

Döbbenet a piacon, a lengyel export lehagyta az oroszt 

Volna mit tanulnunk a lengyelektől.
Döbbenet, Romániába költözik a magyar ipar egyik zászlóshajója

Döbbenet, Romániába költözik a magyar ipar egyik zászlóshajója 

Egy szomorú pillanata a magyar gazdaságtörténelemnek.
Az még rendben, hogy a bizalomlistán az utolsó helyre került a magyar egészségügy, de ennyire

Az még rendben, hogy a bizalomlistán az utolsó helyre került a magyar egészségügy, de ennyire 

A magyarok több mint háromnegyede nem bízik az egészségügyben.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo