40 tonnás időzített bombák száguldoznak a magyar utakon

Súlyos károkat okoz az önköltségi ár alatti fuvarozás - véli az egyik szakmai szervezet.

A Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetsége (MLSZKSZ) logisztikai vállalatok körében idén szeptemberben végzett felmérése szerint egyre súlyosabb károkat okoz a logisztikai ágazatban az önköltségi ár alatti közúti fuvarozás. A világjárvány hatásaként megjelentek olyan, jellemzően külföldi fuvarozó cégek Magyarországon, amelyek a piaci áraknál 35 százalékkal olcsóbban vállalnak fuvart.

„Jelenleg 1,00-1,05 Euro/km fuvardíj körül van az önköltségi szint, tehát aki ez alatt vállal fuvart, veszteséget termel. Ha ez az állapot tartósan fennáll, az sok kisebb közúti fuvarozó cég bezárásához fog vezetni” – mondta Bíró Koppány Ajtony.
Az MLSZKSZ főtitkára hozzátette, hogy a magyar közúti fuvarozói piac mintegy 65 százalékát közvetlenül érinti a probléma – ekkora a kisebb, 5-10 autós cégek részaránya a fuvarozói piacon -, de a nagyobbak esetében is komoly zavarokat okoz a jelenség, mert jelentősen csökken a nemzetközi versenyképességük.

Az MLSZKSZ mintegy száz, a tagvállalatai által végzett fuvarfeladatot vizsgált meg és arra a következtetésre jutott, hogy az átlagos piaci ár alatt 35 százalékkal, azaz a 1,00 Euro/km körüli önköltségi ár helyett 0,65 Euro/km-es áron lehetetlen megbízható fuvarozói tevékenységet végezni. Ezek az árak már rövidtávon sem nyújtanak fedezetet a fuvarozáshoz szükséges alapvető műszaki és biztonsági kiadásokra. (Az itt feltüntetett önköltségi szint az MLSZKSZ által megvizsgált fuvarok átlagos önköltségi szintje. Mivel az önköltségi szint sok paramétertől függ – például a fuvarozási viszonylattól, a megbízási specifikációtól, az ügyféligényektől, vagy a jármű állapotától –, ezért a piacon ettől az értéktől eltérő önköltségi díjak is lehetnek.)

„A számításunk hajmeresztő eredményt hozott. Azok, akik 0,65 Euro/km díjért vállalnak és adnak fuvart, valójában 40 tonnás, 80km/h órával száguldó időzített bombákat küldenek ki a közútra, ami bármikor és bárhol robbanhat, katasztrófát okozva” – hangsúlyozta Bíró Koppány Ajtony.
Az ilyen teherautók esetében nincs fedezet a járművek alapvető karbantartására és a gumiabroncsok rendszeres cseréjére (kétévente átlagosan 12 db gumiabroncsot jelent járműszerelvényenként. Ráadásul a német és osztrák előírások alapján már a téli időjárásnak is meg kell feleljenek, ami további költséget jelent).  Nem futja belőle a biztosításra, az esetenként felmerülő bírságokra, vagy a gépkocsikra ráosztott informatikai, telekommunikációs költségekre sem. A járművek után nem fognak adót fizetni, a cég működési költségeire nincs a fuvardíjban fedezet, nincs értékcsökkenési elszámolás, azaz nem tudják a kiöregedett járműveket pótolni. „Csak a gépkocsivezető bérét, az üzemanyagot és útdíjat tudják kifizetni ebből az összegből” – tette hozzá a főtitkár. De azok a cégek, akik önköltség alatt fuvaroznak, nagy valószínűséggel a sofőröket is szabálytalanságokra kényszerítik (túlvezetés, kevés pihenés stb.), ezzel is veszélyeztetve a többi közúti szereplőt. Minél régebbi a jármű és minél kisebb az üzemeltető cég flottája, a balesetek bekövetkezésének valószínűsége annál nagyobb.

Az MLSZKSZ szerint, ha az önköltség alatti fuvardíjak gyakorlata sokáig fennáll és a megbízók részéről preferált megoldássá válik, egyre több, romló műszaki állapotú fuvareszköz fogja róni az utakat. A kopott, gyenge minőségű gumik miatt romlik a fékhatás, illetve a motor és fedélzeti rendszerek elégtelen karbantartása miatt megnő a lerobbanás esélye. A futóművek meghibásodása pedig közúti tragédiákba torkollhat.

Hosszú távon mindenki veszít

A szövetség szerint az alacsonyabb árakkal a megbízók csak látszólag járnak jól, valójában közép- és hosszú távon ők lesznek a kialakult gyakorlat legnagyobb károsultjai, hiszen a szinte kódolható műszaki meghibásodások miatt nem érkezik meg időben az árujuk. Az ebből eredő károkat pedig a biztosítók nem fogják megtéríteni, hiszen az ilyen fuvarozó cégeknek nincs, vagy elégtelen a biztosításuk is – mutatott rá a főtitkár. A megbízók piaci pozíciói is jelentősen romlani fognak, új üzletektől esnek el, illetve üzleteket fognak visszamondani, amelyeknek a bevételekre gyakorolt negatív hatása sokszorosa lesz a megspórolt fuvardíjnak. A nyomott árak a kisebb, tisztességes cégeket sújtják a leginkább, míg a közepes és nagyobb fuvarozó, illetve a logisztikai szolgáltató cégek esetében közvetett negatív hatásokról beszélhetünk. Az alacsonyabb árak miatt romlik a cégek likviditása, versenyképessége, foglalkoztatási- és adófizető képessége. Összességében minden piaci szereplőnél csökken majd a bevétel, ami akár több 10 milliárd forintot is meghaladó adóbevétel-csökkenést eredményez az állam esetében.

A felelősség mindenkié

A klasszikus fuvarozási szerződés szerint, a szállítmányozó felel a szerződéses kereteken belül okozott kárért, ha az árut fuvarozásra átvette és a járműre felrakta. Ugyanakkor a megbízó erkölcsi felelőssége is, ha elfogadja a nyomott árakat, mert neki is tisztában kell lenni a közúti fuvarozási piac önköltségi szintjeivel és annak negatív következményeivel – hangsúlyozza az MLSZKSZ. A Szövetség arra kéri a megbízókat, hogy a költségeik minden áron való csökkentése helyett a biztonságra törekedjenek, hiszen egy műszakilag hiányos kamion által okozott balesetben akár saját hozzátartozóik is áldozatok lehetnek. A probléma megoldásában szintén segíthet a jelenleg tesztelés alatt álló elektronikus fuvarozási engedélyeket ellenőrző rendszer, a BIReg, amellyel egyelőre a harmadik országokból (pl. szerb, ukrán, török stb.), érkező cégek fuvarozási engedélyeit ellenőrzik majd, ám ettől számottevő eredményt csak később vár a Szövetség.

Véleményvezér

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből

Hadházy Ákos szerint luxusutakra jártak a köztévé vezetői az adófizetők pénzéből 

Az adófizetők pénze könnyen vihető préda.
Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása

Egy magyar szervezet is részt vett egy olyan gyűlésen, amelynek célja az Orosz Birodalom helyreállítása 

Az Orosz Birodalom helyreállítása sok ember álma Keleten.
Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok

Fellélegeztek Európában, buktak az oroszbarátok 

EU-párti győzelem a moldovai választásokon.
Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött

Török Gábor előkapott egy dokumentumot, amikor Orbán Viktor egy politikustársa nemi identitásán élcelődött 

Elfajzott-e a Fidesz, ez a kérdés uralja a közbeszédet.
Orbán Viktor patrióta barátja egyszerűen lelőtte volna az Észtországba behatoló orosz vadászgépeket

Orbán Viktor patrióta barátja egyszerűen lelőtte volna az Észtországba behatoló orosz vadászgépeket 

A cseh miniszterelnöki szék várományosa váratlanul kemény oroszellenes gondolattal állt elő.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo