3 tévképzet a tőkebevonásról

Ha fejben hogy tartjuk, hogy az alábbi közvélekedések hamis mítoszok, elkerülhetünk néhány zsákutcába futást, amikor cégünknek próbálunk tőkét szerezni.

1. A tőke egyenlő a sikerrel

A tőkebevonás nem biztos, hogy az egyetlen módja annak, hogy sikeressé váljunk. Nem minden sikeres cég kutat tőke után és nem minden, sikeres tőkebevonás után lévő vállalkozás lesz sikeres hosszú távon. (A kockázati tőkebefektetéssel rendelkező amerikai startupok közel 75 százalékánál nem térül meg a befektetett pénz.) Vagyis csak azért ne kutakodjunk tőke után a befektetőknél, hogy azzal figyelmet és megbecsülést próbáljunk kivívni, mondván a feltőkésített céget komolyan veszik a jelenlegi és a potenciális üzleti partnerek. (Bár kétségtelen, hogy a magyar cégek egyik legnagyobb problémája a tőkehiány - emiatt nem jutnak például hitelhez.)

Minden esetre jól át kell gondolni a dolgot, mert a tőke gyakran szigorú megkötésekkel érkezik, ami nagy nyomást helyez a cégre, hogy hozzon bizonyos árbevételi mutatókat. (Hogy mit várnak el a befektetők ebben az esetben tőlünk, arról itt olvashat részletesebben!) Mindig meg kell kérdeznünk magunktól: tényleg szükséges a további tőkebevonás?

Ha már így is nyög és liheg cégünk a bankhitelek vagy a barátoktól felvett kölcsönök törlesztésétől, ha nem látjuk mi magunk legalább tisztán az a nagyívű fejlődést, aminek eléréséhez tényleg csak a tőke hiányzik, célszerű kétszer is meggondolni, belevágjunk-e. Inkább arra koncentráljunk, hogyan tudjuk kigazdálkodni -akár apránként vagy lassan- a kívánt fejlesztéseket a bevételünkből.

Kép: freeimages.com

2. Ha megvan a pénz, hátradőlhetünk

A tőkebevonás persze megold számos problémát, egy-két pillanatig fellélegezhetünk, de hiba lenne azt hinni, ezután már minden simán megy majd, szinte magától. Nagyon komoly ellenőrzésekre számíthatunk, a befektetők ugyanis - természetesen - tudni akarják, hogy mire és hogyan fordítjuk a pénzüket. Sokkal átláthatóbbá kell tenni a céget, tisztítani a kommunikációt, hogy mindent kellőképpen ellenőrizhetővé tegyünk. Nagyobb hangsúly kell, hogy kerüljön a tervezésre is, hiszen a befektetők általában sokkal dinamikusabb növekedést várnak el a cégtől, mint az "kényelmes" lenne. Több mint valószínű, hogy gyorsítani kell az eddigi tempót.

Kiket keres az idén a tőke?
Bármelyik startupban ott rejlik a lehetőség, hogy az Uberhez, vagy a Prezihez hasonló sikert érjen el, de minden évben vannak bizonyos területek, amelyek népszerűbbek a befektetők szemében és könnyebben jutnak tőkéhez is. Mutatjuk, idén mik számítanak divatosnak.
3. A befektetők a cégem érdekeit tartják szem előtt

Természetesen a befektetők célja, hogy a cég minél sikeresebb legyen - hiszen így jutnak ők is az elvárt pénzhez. Azonban teljes tévedés lenne jótékony nagybácsiként tekinteni rájuk. A befektetők célja, hogy a cég értéke jelentősen növekedjen - nem az, hogy mi különösebben boldogok, kipihentek, vagy kiteljesedettek legyünk. Jó esetben a befektetők mentorként is segítenek, tanácsokat és iránymutatást adnak, s mi építhetünk több évtizedes tapasztalataikra. De ez sajnos nem minden esetben van így, sokan közülük csak a lehető legnagyobb hozamot és megtérülést keresik. Ami szintén érthető.

Nagyban különbözhet az a stratégia, melyet úgy dolgozunk ki, hogy a befektetők nagy hozamot realizálva léphessenek ki a cégből, mint az a stratégia, amikor a beinjektált tőkéhez nem kapcsolódnak extra elvárások és kérések.

Itt talál 9 jó tanácsot, mire figyeljen, ha befektetővel tárgyal!

(Forrás: Entrepreneur)

Viszlát Jeremie! De most honnan lesz pénz?
2016. május 31-ig kellett a Jeremie kockázati tőkealapok kezelői kihelyeznie kis- és középvállalkozásoknak a rájuk bízott 131,5 milliárd forintot. A kormány közlése szerint ez "szinte teljesült", a cégek viszont alig várják a következő kört. De mikor és milyen lesz?

Véleményvezér

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia 

Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.
A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak 

Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.
Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump

Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump 

A közgazdászok pártállás nélkül visítanak.
180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja

180 fokot fordult Orbán Viktor és Donald Trump barátja 

A politikusok némelyike felülmúlja a szélkakasokat.
50 nap után válaszolt Lázár János a főpolgármesternek Mini-Dubaj ügyében

50 nap után válaszolt Lázár János a főpolgármesternek Mini-Dubaj ügyében 

Szemétfronton már egyetértenek az illetékesek.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo