Vezetékes mûsorjelelosztó szolgáltatások Magyarországon, 2000

A Központi Statisztikai Hivatal a kábeltelevíziós szolgáltatásokra vonatkozó adatokat a Magyar statisztikai évkönyvben is közzétesz, hosszabb, elemző publikáció pedig évente egyszer jelenik meg. A most megjelent kiadvány a kábeltelevíziós szolgáltatásban tevékenykedő szolgáltatók 2000. évi adatait dolgozza fel.

A „Vezetékes műsorjelelosztó szolgáltatók” című fejezetben az adatszolgáltatók árbevétel és ágazat szerinti megoszlását mutatják be. 1999-ben bekövetkezett a fordulat a kábeltelevíziós piacon, a bekapcsolt lakások és a hálózatok döntő hányada négy-öt cég kezébe került. 2000-ben a koncentráció tovább erősödött: a piacot gyakorlatilag öt cég uralja, de a legnagyobbhoz képest – a bekapcsolt lakások számát tekintve – már a második helyezett is jelentős lemaradásban van.
Megjelent a külföldi tőke és a magyar távközlési cégek is létrehoztak leányvállalatokat kábeltelevíziós szolgáltatás nyújtására. A magyar kábeltelevíziós szolgáltatók nagy része továbbra is kisvállalkozás, legfeljebb néhány alkalmazottal, és főtevékenysége 1000 előfizető alatt általában nem a távközlés. A „Hálózatok” című fejezetben áttekintjük a legfontosabb műszaki adatokat. Ebből a részből kiderül, hogy a törzshálózatoknak növekvő hányada üvegszálas, ami a legnagyobb szolgáltatók fejlesztéseinek köszönhető, különösen a legutóbbi évben. Az „Előfizetők és szolgáltatások” című fejezetben bemutatjuk a programcsomagok legfontosabb jellemzőit: megoszlásukat előfizetési díj szerint és a műsorok száma szerint. A műsorok között a magyar nyelvű műsorok dominálnak, de ma már valamennyi jelentősebb európai nyelv előfordul a csomagokban. A szolgáltatók nagy része rádióműsorokat is sugároz, foglalkozik internetes jelátvitellel és egyéb szolgáltatásokkal, azaz nem beszélhetünk kizárólag kábeltelevíziókról, pontosabb a szolgáltatás hivatalos megnevezése, a vezetékes műsorjelelosztás. A beruházások nagysága 2000-ben kb. kétszeresére nőtt, ami részben a hálózatok és fejállomások – jogszabály által is előírt – megújítására utal, részben a szolgáltatók terjeszkedését, hálózatok felvásárlását és a piac koncentrálódását jelzi.
A táblázatokban számos regionális és országos adat található, végül a kiadványt a módszertani rész (fogalmak és az adatgyűjtés leírása) zárja. A kiadványhoz csatolva megtalálható az adatgyűjtés 2000. évre vonatkozó kérdőíve és kitöltési útmutatója.

Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak 

Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.
2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia 

Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.
A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak 

Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo