A referencia ajánlatok a következő évekre alapvetően meghatározzák a magyar távközlési piac fejlődését, a versenyhelyzet kialakulását, a liberalizáció megvalósulását. Az alternatívok ismeretei szerint az ajánlatok olyan feltételeket tartalmaznak, amelyek elfogadása esetén megszűnik a verseny a magyar távközlési piacon, az árak a jelenlegi – az európai átlaghoz képest kirívóan magas – szinten maradnak, és az előfizetőknek nem lesz módjuk több szolgáltató ajánlatai közül választani. A versenyt fenyegető egyik legnagyobb veszély az, hogy a RIO tervezett összekapcsolási díjai nem teszik lehetővé, hogy az alternatív szolgáltatók az üzleti előfizetői piacon versenyképes árakon kínálják szolgáltatásaikat. Ez szélsőséges esetben azt is jelentheti, hogy nem lesz olyan távközlési cég – a piacvezető szolgáltatón kívül – akinek érdeke fűződik ahhoz, hogy a magyar távbeszélő piacon működjön.
A RIO készítésére kötelezett jelentős piaci erővel bíró szolgáltatók (a Matáv és a helyi koncesszióval rendelkező távközlési vállalatok) a közeljövőben beadják átdolgozott referenciaajánlataikat, melyek elfogadásáról a Hírközlési Döntőbizottság határoz.
Kiindulópont: az EU-ban alkalmazott versenyfeltételek
A szervezet tagjai a hatékony verseny érdekében nemzetközi, elsősorban európai uniós szakmai tapasztalatokat vizsgálták meg és azok alapján állították össze észrevételeik listáját. A tagok úgy gondolják, hogy a magyar társadalom számára kiemelt fontosságú, hogy a most alakuló szabályozásról átfogó és közérthető képet kaphasson.
Ellehetetlenülő verseny
A magyar piacon a távközlési díjak kirívóan magasak az európai uniós átlaghoz képest. Az Alternatív Távközlési Szolgáltatók szerint a hazai díjakat átlagosan egyharmadukra kellene csökkenteni. A Matáv 2002.-ben alkalmazott és alkalmazni kívánt összekapcsolási díjai kétszer-háromszor magasabbak, mint az európai gyakorlatban elfogadott díjak, miközben a HÍF költségtanulmány szerinti díjak alkalmazásával a Matáv olyan összekapcsolási díjakat ajánlhatna, amelyek megfelelnének az európai országok gyakorlatának – állítják az Alternatívok. Szerintük a kapcsolási díjak felszámítása megalapozatlan a hazai összekapcsolási piacon, sőt, bevezetését a HÍF költségtanulmány sem irányozza elő. Nem indokolt eltérő kapcsolási díjak alkalmazása helyi, regionális, illetve országos híváskezdeményezés esetén sem.
Az árazás tekintetében kulcskérdés a versenyellenes összekapcsolási díjak, az árprés alkalmazásának meggátolása. A versenyt sértő összekapcsolási díjak alkalmazása az előfizetői piacon súlyosan hátrányos helyzetbe hozná a jogosult szolgáltatókat és így ellehetetlenítené a hatékony verseny kialakulását.
A nyilvánosság igénye
A RIO elfogadása során érvényesítendő legfontosabb alapelvek a nyilvánosság, az átlátható eljárás, valamint a kölcsönösség – hangsúlyozzák az Alternatív Távközlési Szolgáltatók. Az Egyesület kezdeményezést nyújtott be annak érdekében, hogy tagjai érdemi és részletes véleményének ismertetésének céljából nyilvános meghallgatás legyen. Tagjai, mint az ügyben érintett felek részt kívánnak venni a Döntőbizottság előtt folyó jóváhagyási eljárásban. A szervezet javasolta a Hírközlési Döntőbizottság felé, hogy a most jóváhagyandó RIO egy éves időtartamra szóljon a javasolt irreálisan hosszú három évvel szemben, hogy a tapasztalatok tükrében a szükséges fejlesztéseket és módosításokat el lehessen végezni rajta.
A kínált szolgáltatási kör kiterjesztése
Kulcskérdés az, hogy a RIOk milyen összekapcsolási szolgáltatásokra terjednek ki, és ezeket milyen előfizetői szolgáltatások nyújtása érdekében vehetik igénybe a jogosult szolgáltatók. Előre láthatóan ugyanis a kötelezett szolgáltatók egyáltalán nem, vagy csak jóval előnytelenebb feltételekkel kívánnak a RIO körén kívül eső szolgáltatásokra szerződni. Éppen ezért az Egyesület szerint a RIO-ban szerepeltetni kell valamennyi, a kötelezett szolgáltató által kínált összekapcsolási forgalmi szolgáltatást. A RIO-kban nevesített összekapcsolási forgalmi szolgáltatások valamennyi, a jogosult által az előfizetőknek kínált szolgáltatásához igénybe vehetők. Ezek körét a kötelezett szolgáltató egyoldalúan nem korlátozhatja. Az ATSZE a távbeszélő szolgáltatás mellett a RIO elengedhetetlen részének tekinti a VOIP szolgáltatások, a kékszám-, zöldszám- és emelt díjas szolgáltatások nyújtását lehetővé tevő, illetve az Internet szolgáltatás elérését biztosító összekapcsolási szolgáltatásokat is.
A piaci gyakorlatnál nem hátrányosabb helyátengedési gyakorlat és ár
A szervezet véleménye szerint a helyátengedés, avagy betelepülés használatarányos kell, hogy legyen, a RIO nem eredményezheti költségeik indokolatlanul magas növekedését. A RIO nem tartalmazhat műszaki okokkal alá nem támasztható, aránytalan terhekkel járó piacralépési és esélyegyenlőséget csökkentő előírásokat. Célunk az arányos teherviselés, a jóhiszeműség elvének érvényesítése a szabályozás során.
A liberalizáció célja, hogy olyan feltételeket teremtsen a magyar távközlési piacon, melyek között a szolgáltatóknak esélyük van konkrét eredmények elérésére és a magyar fogyasztók számára az európai uniós gyakorlattal megegyező előnyöket biztosítson.
Az Egyesület bízik abban, hogy a szakmai fórumok közreműködésével a hatósági szervek olyan referencia összekapcsolási ajánlatokat fogadnak el, melyek az elkövetkező időszakban lehetővé teszik a piaci verseny kialakulását Magyarországon, hozzájárulva a lakosság távközlési költségeinek csökkenéséhez, az internethasználat elterjedéséhez, valamint a szolgáltatóválasztás gyakorlati megjelenéséhez.
Veszélyben a távközlési liberalizáció
A nemrégiben megalakult Alternatív Távközlési Szolgáltatók Egyesülete (ATSZE) ismertette tagjai egységes álláspontját a távközlési liberalizáció egyik legfontosabb kérdésében, a referencia összekapcsolási ajánlatok (RIO-k) ügyében. Az alternatívok szerint a mostani ajánlatok olyan feltételeket tartalmaznak, amelyek hatására – a liberalizációtól függetlenül - nem lesz verseny a hazai távközlési piacon.
Véleményvezér

A korrupció melegágya a cégeknek adott állami támogatások, első helyen állunk
Bindzsisztán pénzpumpája.

Meglepetés, lengyelek vették meg a britek egyik legnagyobb csomagküldő cégét
Terjeszkedik a lengyel gazdaság.

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak
Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia
Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak
Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.

Szijjártó Péter nagyon megdicsérte magát az USA vámok felfüggesztése kapcsán, bár semmi köze nem volt hozzá
Szijjártó Péter rettenetesen büszke önmagára.