Tovább nő az online médiumok olvasottsága, míg a nyomtatottaké csökken

A hazai média egyik jellemező tendenciája, hogy míg az online médiumok olvasottsága („reach”) továbbra is folyamatosan nő, addig a nyomtatott sajtótermékeké lassan, de biztosan csökken. Ez a visszaesés abból ered, hogy a nyomtatott sajtón belül a bulvár sajtó olvasottsága stagnál, míg a politikai napilapoké esik, ami azt eredményezi, hogy egyes korcsoportokban – például a 18-29 közötti A-B jövedelmi kategóriába eső célcsoportban – az [origo] olvasóinak száma már megegyezik a legolvasottabb politikai napilapéval (mindkettőé közel napi 40 000).

Ahogyan ez lenni szokott, az olvasottságot tekintve az online tartalomszolgáltatásban az elkövetkező nyári hónapok 10% körüli forgalomesést hoznak, majd a „rend” augusztus 20-tól kezdődően újra visszaáll, illetve várhatóan túllépi a korábbi szintet. A visszaesés nem a nyáron internetezők számának csökkenését jelenti, hanem azt, hogy aki a nyári időszakban internetezik, az általában kevesebb időt tölt a neten. Az internet használóinál megfigyelhető tendencia, hogy számuk növekedésével összetételük egyre inkább megfelel a teljes népesség összetételének, azaz egy „átlagos” internetező egyre jobban hasonlít egy „átlagos” hazai lakosra, vagy olvasóra. Míg néhány évvel ezelőtt jól meghatározható volt, hogy az internetet jellemzően például a technológiával foglalkozó szakokon tanuló egyetemisták használták, addig mára ezek a karakterek eltűnőben vannak, azaz az internet egyre inkább „mindenkié”.

Az bevételei több mint 30%-kal növekedtek, amely meghaladja a teljes online hirdetési piac növekedését. Az online hirdetések terén növekvő bevételeket hozott a távközlési szolgáltatók, ezen belül elsősorban a mobil szolgáltatók közti tarifaháború, ami felhívja a figyelmet az online médiumok rugalmasságára is. A szolgáltatók a konkurencia új ajánlataira szinte azonnal reagálnak, s hirdetéseikkel az online médiában késedelem nélkül jelenhetnek meg. Jellemző az is hogy a hirdetők inkább kevesebb számú, de több látogatót vonzó portálokon helyezik el reklámjaikat, vagyis az online hirdetési piac koncentrálódása tovább folyik. Az bevételeinek jelenleg közel 75%-a származik az online hirdetések bevételeiből, amelynek számottevő része nem ügynökségeken keresztül, hanem a közvetlen értékesítési csapat munkája révén, elsősorban a kis- és középvállatoktól folyik be. Az bevételeinek fennmaradó közel 25%-a az tartalmának más médiumok számára történő értékesítéséből, e-kereskedelmi tevékenységből, értéknövelt SMS- és hangszolgáltatásokból, illetve az Consulting tanácsadási tevékenységéből folyik be.

Az internetes tartalmak fejlődését nagyban befolyásolja az internetelérések minősége. A hazai piacon a legmarkánsabb tendencia a szélessávú előfizetések internethozzáférések számának intenzív növekedése. 2001 vége óta az ADSL használóinak száma megtízszereződött, a kábelnet használóké megháromszorozódott. A vállalati szegmensben is a szélessávú kapcsolatok terjedése zajlik. A jelenlegi hazai piacon még a dial-up előfizetés az uralkodó, de az alternatív technológiák erőteljes előretörése figyelhető meg. Az Axelero megbízásából a TÁRKI által végzett kutatás adatai szerint 2002-ben az otthoni hozzáférések 10%-át már e technológiák adták. Az ADSL terjedésének egyik fontos hatása, hogy az interhasználati szokásokat is átrendezi: megjelenésével és terjedésével már duplájára nőtt az interneten töltött idő.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo