Tovább nő az online médiumok olvasottsága, míg a nyomtatottaké csökken

A hazai média egyik jellemező tendenciája, hogy míg az online médiumok olvasottsága („reach”) továbbra is folyamatosan nő, addig a nyomtatott sajtótermékeké lassan, de biztosan csökken. Ez a visszaesés abból ered, hogy a nyomtatott sajtón belül a bulvár sajtó olvasottsága stagnál, míg a politikai napilapoké esik, ami azt eredményezi, hogy egyes korcsoportokban – például a 18-29 közötti A-B jövedelmi kategóriába eső célcsoportban – az [origo] olvasóinak száma már megegyezik a legolvasottabb politikai napilapéval (mindkettőé közel napi 40 000).

Ahogyan ez lenni szokott, az olvasottságot tekintve az online tartalomszolgáltatásban az elkövetkező nyári hónapok 10% körüli forgalomesést hoznak, majd a „rend” augusztus 20-tól kezdődően újra visszaáll, illetve várhatóan túllépi a korábbi szintet. A visszaesés nem a nyáron internetezők számának csökkenését jelenti, hanem azt, hogy aki a nyári időszakban internetezik, az általában kevesebb időt tölt a neten. Az internet használóinál megfigyelhető tendencia, hogy számuk növekedésével összetételük egyre inkább megfelel a teljes népesség összetételének, azaz egy „átlagos” internetező egyre jobban hasonlít egy „átlagos” hazai lakosra, vagy olvasóra. Míg néhány évvel ezelőtt jól meghatározható volt, hogy az internetet jellemzően például a technológiával foglalkozó szakokon tanuló egyetemisták használták, addig mára ezek a karakterek eltűnőben vannak, azaz az internet egyre inkább „mindenkié”.

Az bevételei több mint 30%-kal növekedtek, amely meghaladja a teljes online hirdetési piac növekedését. Az online hirdetések terén növekvő bevételeket hozott a távközlési szolgáltatók, ezen belül elsősorban a mobil szolgáltatók közti tarifaháború, ami felhívja a figyelmet az online médiumok rugalmasságára is. A szolgáltatók a konkurencia új ajánlataira szinte azonnal reagálnak, s hirdetéseikkel az online médiában késedelem nélkül jelenhetnek meg. Jellemző az is hogy a hirdetők inkább kevesebb számú, de több látogatót vonzó portálokon helyezik el reklámjaikat, vagyis az online hirdetési piac koncentrálódása tovább folyik. Az bevételeinek jelenleg közel 75%-a származik az online hirdetések bevételeiből, amelynek számottevő része nem ügynökségeken keresztül, hanem a közvetlen értékesítési csapat munkája révén, elsősorban a kis- és középvállatoktól folyik be. Az bevételeinek fennmaradó közel 25%-a az tartalmának más médiumok számára történő értékesítéséből, e-kereskedelmi tevékenységből, értéknövelt SMS- és hangszolgáltatásokból, illetve az Consulting tanácsadási tevékenységéből folyik be.

Az internetes tartalmak fejlődését nagyban befolyásolja az internetelérések minősége. A hazai piacon a legmarkánsabb tendencia a szélessávú előfizetések internethozzáférések számának intenzív növekedése. 2001 vége óta az ADSL használóinak száma megtízszereződött, a kábelnet használóké megháromszorozódott. A vállalati szegmensben is a szélessávú kapcsolatok terjedése zajlik. A jelenlegi hazai piacon még a dial-up előfizetés az uralkodó, de az alternatív technológiák erőteljes előretörése figyelhető meg. Az Axelero megbízásából a TÁRKI által végzett kutatás adatai szerint 2002-ben az otthoni hozzáférések 10%-át már e technológiák adták. Az ADSL terjedésének egyik fontos hatása, hogy az interhasználati szokásokat is átrendezi: megjelenésével és terjedésével már duplájára nőtt az interneten töltött idő.

Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak 

Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.
2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia 

Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.
A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak 

Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo