Regionális felmérés az ICT fejlettségről

A GKI Gazdaságkutató Rt. az Európai Unió által támogatott "Regional-IST" program keretében több nyugat-európai kutatóintézettel együttműködve közös kutatásban vesz részt 2001 óta. A program célja az e-kormányzati és e-gazdasági alkalmazások tanulmányozása, az infokommunikációs eszközök elterjedtségének és használatának regionális - tehát nem nemzeti - szintű mérése. A 2002 végén lezajlott első kutatási kör a háztartások, a vállalatok és a kormányzati szektor infokommunikációs használatát vizsgálta, melyek közül a gazdaságkutató cég egyelőre a lakossági felmérés adatait bocsátotta nyilvánosságra.

A felmérés szerint a magyar háztartások 31%-ában található számítógép, mely adattal a legutolsó helyen szerepel hazánk a kutatásban résztvevő régiók közt. Legnagyobb, a hazait megduplázó arányban a baden-württembergi háztartások rendelkeznek számítógéppel, de 50%-on felüli Piemont telítettsége is. A katalán és portugál háztartások a középmezőnyben szerepelnek 48%-os és 38%-os számítógép-penetrációval.



Az otthoni internetkapcsolat esetében még nagyobbak a különbségek, mint a számítógép-ellátottság terén. Míg majdnem minden második baden-württembergi vagy piemonti család otthonából csatlakozni tud az internetre, addig Magyarországon tizenegyből egy háztartás teheti ezt meg. A katalán családok harmada, a portugálok ötöde rendelkezik saját internet-hozzáféréssel.



Általánosságban elmondható, hogy a férfiak többet használják az internetet, mint a nők az összes vizsgált régióban, ugyanakkor Portugáliában mutatkozik a legkisebb különbség e tekintetben. A régiók egymás közötti összehasonlításában e téren hasonló sorrendek kapunk, mint az előző adatoknál. A magyarok használják a legkevésbé az internetet: a férfiak 16%-a használja az internetet legalább hetente, míg a nők csupán 11%-a. A katalán és a piemonti férfiak több mint 40%-a rendszeres internethasználó, míg a portugáloknál ez az arány közelebb esik a magyar adathoz, 21%-ot tesz ki.



A rendszeresen (legalább hetente) internetezők többsége minden régióban rendelkezik otthoni internetkapcsolattal. A katalánok 77%-a, a piemontiak 84%-a, a magyarok 70%-a otthon is leülhet az Internet elé. A második legfontosabb helyszín körükben a munkahely, amely kiugró mértékben játszik szerepet a magyar internetezőknél (56%). A többi régiónál is meghatározó helyszín a munkahely, a magyarok után a piemontiak és a katalánok következnek. A harmadik leggyakoribb internethozzáférési pont a világhálót rendszeresen látogatók esetében az iskola, ahol a felnőtt lakosság kb. negyedének van hozzáférési lehetősége Magyarországon és Portugáliában, míg 11-20%-nak a többi régióban.




A rendszeres internethasználók közül még kevesen használják az internetet vásárlásra minden vizsgált régióban. Ezen a téren Magyarország lemaradása kevésbé jelentős, hiszen Baden-Württemberg és Katalónia után a harmadik, megelőzve az igencsak fejlett Piemontot és Portugáliát. Míg a rendszeres internethasználó katalánok ötöde vásárolt már az interneten, addig a magyaroknál ez az arány 18%, a portugáloknál pedig csak 12%.



Rövidítések: BW – Baden-Württemberg, CT – Katalónia, HU – Magyarország, PI – Piemont, PT – Portugália

Véleményvezér

Friss ketchup volt a tettes a prágai magyar nagykövetség lefestésében

Friss ketchup volt a tettes a prágai magyar nagykövetség lefestésében 

A ketchup ártalmatlannak bizonyult.
Szőlőbirtok szőlő nélkül, hogy kell okosba lenyúlni 89 millió forintot borturizmusra

Szőlőbirtok szőlő nélkül, hogy kell okosba lenyúlni 89 millió forintot borturizmusra 

Páratlan kilátás jár a NER-es birtok mellé.
Az Európai Csalásellenes Hivatal szerint 10 milliárd forintot kell visszafizetnie Magyarországnak

Az Európai Csalásellenes Hivatal szerint 10 milliárd forintot kell visszafizetnie Magyarországnak 

Bajban a kulturális és innovációs miniszter.
Bulgáriával közösen repesztünk az utolsó helyen

Bulgáriával közösen repesztünk az utolsó helyen 

Európa végére süllyedtünk.
Hatalmasat kaszálhatnak a jómódúak az olcsó állami lakáshitelen

Hatalmasat kaszálhatnak a jómódúak az olcsó állami lakáshitelen 

Az ügyeskedők nagy korszaka jöhet.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo