On-line kereskedelem az ünnepek alatt: tengerentúli harcok

Az Egyesült Államokban az ünnepi szezont a november negyedik csütörtökén kezdődő Hálaadás napjától számítják, így az időszak hossza mindig változik. Tavaly szokatlanul rövid volt, ami a kereskedőket pánikszerű intézkedésekre késztette. Az üzleti világot ugyanakkor erősen izgatja , hogy vajon lehet-e még egyáltalán ilyen árhadjárat mellett profitot termelni.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

„Agresszív kedvezmények"

A piacvezetőnek számító eBay eddig soha nem látott mértékű, tizennégymillió dolláros tévéreklám-kampányba kezdett. Az Amazon.com, az on-line kereskedelem másik élenjárója, a Wired magazin szerint agresszív árengedményekkel és szállítási kedvezményekkel tartotta meg vezető szerepét a szezon alatt. A cég – a jelen cikk írásakor még csak közelgő – utolsó negyedéves pénzügyi eredményeinek bejelentését nagy várakozások előzik meg. Az üzleti világot erősen izgatja a kérdés, hogy vajon lehet-e még egyáltalán ilyen árhadjárat (az Amazon jelenleg 1,3 százalékos árréssel dolgozik, szemben a szokásos kétjegyű számokkal) és kedvezmények mellett profitot termelni.

Nagy figyelem összpontosul az eseményre azért is, mert Jeff Bezos vezérigazgató ekkor fogja hivatalosan bejelenteni, hogy cége kívánja-e folytatni az ingyen házhozszállítást a jövőben.

A történet 2002. júniusában vette kezdetét, amikor az Amazon, az ekkor már nyereségesen működő vállalkozás bejelentette, hogy a 49 dollár fölötti megrendeléseket ingyenesen házhoz szállítják. Válaszként a Buy.com minden csomagra, mely nem haladja meg a 120 font súlyt (kb. 55 kg), szintén kiterjesztette a szállítási díj eltörlését. A 90-es évek derekán, az első on-line boltok idejében még természetes volt, hogy a vevőket ilyen rendkívüli kedvezményekkel csalogatták. Miután azonban elült az új vásárlási módtól való kezdeti idegenkedés, nagy visszhangot keltett, hogy a két cég mégis egyik napról a másikra egymás alullicitálásába kezd. Ken Cassar, a Jupiter Research elemzője a fordulatban bármiféle megfontoltság helyett mindössze kísérletező kedvet látott, melyet nem tart meglepőnek az egyéként is merészen, csakis az on-line gazdaságra támaszkodó cégektől. A Wall Street ennél valamivel szigorúbban reagált: az Amazon részvényei rövidtávon 5,5 pontot estek.

Bár Bezos cége azóta többször is alacsonyabbra engedte a minimum rendelési összeget – jelenleg huszonöt dollárnál tart, csak egyes termékekre és a belföldi megrendelésekre korlátozva a kedvezményt – úgy tűnik, hogy a Buy.com az ebben a játékban, amely tovább meri feszíteni a húrt. „Ahhoz, hogy a Buy.com egyáltalán valamilyen anyagi haszonhoz is jusson mindezek után, az kellene, hogy minden vásárló egyszerre legalább két terméket rendeljen egy csomagban. De ilyen ajánlat mellett ez eszébe sem fog jutni senkinek,” – fejtegeti Cassar a Business 2.0 lapban. Bármelyik cég is kerül ki győztesen ebből a versenyből, a folyamat már így is az egész ágazatra érezhető hatással volt. A BizRate.com felmérései alapján tavaly óta harmadával megnőtt az ingyen szállítást kínáló e-boltok száma és ezek az előnyös kínálatok befolyásolhatták az ünnepek alatti vásárlások közel negyven százalékát.

Két óriás harca

Az Amazonnak a legerősebb vetélytársa mégsem a Buy.com lett, hanem az eBay árverésre szakosodott portál. A DVD-k itt is a legkeresettebb cikkek közé kerültek, nemcsak a használtpiaci árak, hanem a kuriózumok és kalózpéldányok gyakori felbukkanása miatt is: az Amerikai Mozgóképes Szövetség (MPAA) december elején pert indított kilenc amerikai felhasználó ellen, akik még az államokbeli mozimegjelenés előtt az eBay oldalain keresztül próbálták meg értékesíteni a Gyűrűk ura második epizódjának illegálisan másolt DVD-it.

A Nielsen/Netratings évvégi adatai szerint az eBaynek november utolsó hetében közel 12 millió látogatója volt, az Amazonnak 10,2 millió, majd a Yahoo következett 7.4-gyel. Az első ötbe tartozott még az MSN Shopping és a Wal-Mart Shopping 3,4 és 2,8 milliós látogatottsággal. A tanulmány rámutat, hogy bár a két mammutsite, az Amazon és az eBay, rendszeres célpontja az online populáció egynegyedének, a látogatók nagyrésze csak tájékozódni jár ezekre az oldalakra és gyakran egyéb, alternatív cégeknél vásárol. Az „összehasonlító vásárlást” (comparision shopping) megkönnyítő, az online boltok árainak összevetésére szakosodott weboldalak, népszerű néven a pricebotok (Pricegrabber.com, Dealtime.com) igazi övön aluli ütést jelentenek a piac résztvevőinek. „Körülbelül olyan kihívás ez nekünk, mint amilyen a Boeingnak a gravitáció leküzdése. Az egyetlen dolog, amit tehetünk, az, hogy lemegyünk a számunkra még épp elfogadható árajánlatig”, ad Benzos magyarázatot a CNET-nek az alacsony árrésre.

Így nem meglepő, hogy az on-line piac két óriása ahol tud, felvásárol vagy partnerkapcsolatokba lép. A CDNow a közelmúltban az Amazonba beolvadva indult újra, míg az eBay a PayPalért adott ki 1,5 milliárd dollárt a múlt nyáron. Az Amazon bevételeinek közel egynegyede származik legendás partnerprogramjából, melyben akár magánfelhasználók is saját weboldalaikba integrálhatják az Amazon kínálatát, maguk is a viszonteladók táborába lépve.

Mindkét cég lassan távolodik eredeti arculatától, ahogy egymás szűkebb területére kezdenek szemet vetni. Az Amazon.comon már választhatunk, hogy a könyveket, CD-ket vagy DVD-ket új vagy használt állapotban akarjuk megvásárolni és ugyanúgy saját megunt darabjainkat is eladásra kínálhatjuk a site-on keresztül. Az eBay pedig, szintén az Amazon vizeire evezve, megtette az első lépéseket a fix áras termékek forgalmazása felé. Az eBay kínálata jóval szélesebb skálán mozog, mint az Amazoné – árveréseik többek között járművekre, műtárgyakra vagy ingatlanra is kiterjednek – de mára az aukciós cég bevallott célja lett, hogy a riválist annak saját piacán, a könyvek és zene terén is megverje. Az Amazon ügyvezetője azonban optimistán nyilatkozott a Ecommerce Newsnak: szerinte cégének a legfőbb konkurenciát nem annyira az eBay jelenti, hanem inkább a hagyományos, fizikai kereskedelem. „A legfontosabb, amit az idei karácsonyi szezon során tanultunk, az mindenképp az volt, hogy ruházati cikkekre is nagy igény mutatkozik az internetes vásárlók körében”, nyugtázta az Amazon októberben, a Gappel közösen elindított szekciójának kezdeti sikerét.

Véleményvezér

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.
Ömlik az uniós pénz Lengyelországba

Ömlik az uniós pénz Lengyelországba 

Húznak el tőlünk a lengyelek, de nagyon.
Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.
Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban

Szégyen: már afrikai országok is megelőznek minket egy rangsorban 

Megjelent a World Justice Project 2024-es jogállamiság rangsora.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo