Az időtényező mellett a költséghatékonyság is jelentős érv az új marketingmódszer mellett: az interneten keresztül folytatott felmérés 30-60 százalékkal olcsóbb, mint ugyanaz személyesen feltett kérdésekre kapott válaszok papírra jegyzésével. Egy internetes kérdőív lekérdezésének költsége tartalmától és bonyolultságától függően 400 és 1000 forint között mozoghat.
Az online módszerek értékét növeli, hogy egyszerűek. Nincs hozzájuk szükség kérdezőbiztosokra és adatrögzítőkre sem, a válaszok egy könnyen kezelhető és feldolgozható adatbázisba kerülnek.
Kinek hatékony ez a módszer? Online piackutatáson érdemes elgondolkoznia minden olyan vállalatnak, amely a célcsoportját egészben vagy részben interneten keresztül akarja elérni. Például ilyenek a tartalomszolgáltatók, online reklámügynökségek, nagyrészt az IT cégek, vagy akár bankok, utazási irodák, B2B forgalomban érdekelt cégek. A napi fogyasztási cikkek piacának szereplői pedig erőteljes hagyományos kommunikációjukat támogathatják online csatornákon keresztül.
Az online módszerek különösen jól használhatóak egy-egy vállalat saját ügyfélkörének részletesebb megismeréséhez és adatbázisok fejlesztéséhez. A bankok érdekeltek is, nyitottak is az online piackutatásokra: elektronikus számlacsomagjaik összeállításához értékes piaci információkat szerezhetnek be ezen a módon.
A hirdető cégek új, minden eddiginél pontosabban körülhatárolt célcsoportokat nyerhetnek vagy ismerhetnek meg termékeik vagy szolgáltatásaik számára.
A nagy vállalatok belső humánpolitikájában szintén fontos szerepet játszhat az internet. Hiszen kicsi az esély őszinte válaszokra, ha egy alkalmazott az E-mail-en kapott levélre küldi vissza a választ. Viszont névtelen megkérdezés keretében kapott kérdőívet másként töltenek ki a megkérdezettek, ha semleges, külföldi adatfeldolgozó szerverére kerül a válasz, amelynek forrása garantáltan anonim marad.
Az online kutatásokkal a vállalatok egymás közti kapcsolatában, az úgynevezett B2B szegmensben például a web fejlesztő cégek sikeresen tárhatják fel, hogy megrendelőik milyen tartalmakat, szolgáltatásokat igényelnek, míg a telekommunikációs cégek például az online kutatások révén szereznek be ügyfeleikről olyan információkat, amelyek révén eredményesebben tartják meg őket, illetve növelik a számukat.
Az online kutatásokban érdekelt cégek számára egy lehetséges partner a Netsurvey. Bokker Sándor elmondta:
- Amíg tavaly kutatásaink közel 90 százaléka online témákkal foglalkozott, és vizsgálataink hasonlóan túlnyomó részét még offline módszerekkel végeztük el, addig ma már az online témák zömét online módon is kutatjuk.
Tapasztalatai szerint a potenciális megrendelők egy része nehezen szánja rá magát interneten történő piackutatásra. De ha egyszer kipróbálják, akkor a siker nyomán visszajönnek.
Mind a nemzetközi, mind a hazai trendek azt mutatják, hogy a marketing eszköztársa bővül az online irányában, és az új kommunikáció mindinkább alkalmas lesz egyes célcsoportoknak az eddigiekhez képest pontosabb megismerésére és hatékonyabb elérésére.
Online: gyors, olcsó és hatékony piackutatás
Akár 1000 ember megkérdezésénél is a felmérés kezdete után tíz nappal, de legkésőbb négy hét múlva rendelkezésre állnak a megrendelő számára szükséges adatok online piackutatás esetén - állapítja meg Bokker Sándor, a Netsurvey Internetkutató intézet igazgatója.
Véleményvezér
Legyél hatósági főállatorvos állatorvosi diploma nélkül
Kevés a hatósági állatorvos.
Kormányváltó hangulat
Oda a Fidesz népszerűsége.
Sok nagy okos már világháborút lát
Az orosz ballisztikus rakéta bevetése egy teszt volt.
Súlyos higiéniai problémák miatt megbüntették a szekszárdi kórházat
A büntetés mértéke nevetséges.
Bécsben olcsóbb lakni, mint Budapesten
A jövedelemhez képest Bécsben a legolcsóbb a lakhatás egész Európában.
Obszcén szavakkal fideszes nyugdíjas kommandó fogadta Magyar Pétert a miskolci gyermekotthon előtt
A nyugdíjas fizetések nagyon felizgultak Magyar Péter látogatása miatt.