Hiába tűnnek hasznosnak a vásárlói értékelések, jelentős részük hamis!

A legnagyobb online piactér, az Amazon portálján a vásárlói értékelések csaknem egyharmada hamis, de nem jobb a helyzet a konkurenseknél sem. Vagyis ezek a vélemények igen hasznosnak tűnnek, csak éppen nem feltétlenül szabad hitelt adni nekik.

Vigyázzunk a vásárlói értékelésekkel

Elvileg az ötlet remek: akik már kipróbáltak valamely terméket vagy például túljutottak valamely könyvön, megosztják benyomásaikat, tapasztalataikat a potenciális vásárlókkal, éspedig látszólag elfogulatlanul, hiszen ugyan, mi hasznuk lenne belőle? Mint a Die Presse megállapítja, ez azért nem így van. Egy vizsgálat ugyanis kimutatta, hogy az értékelők nem ritkán pénzt kapnak a pozitív vélemények megírásáért. Az egyik érintett elárulta, hogy nála 5 euró a tarifa, ennyiért gyárt kedvező értékelést - olvasható a Hamisítás Elleni Testület weboldalán.

A „profi értékelő” több fiktív profillal is rendelkezik, így különböző felhasználónevek alatt ír véleményeket. De vannak ügynökségek is, amelyek fogyasztói vélemények értékesítésével foglalkoznak.. A New York Times például tavaly leplezte le, hogy miként lett az amerikai John Locke egyik olcsó regényéből az e-könyvpiac egyik bestsellere. Az alkotó ugyan közzétette, miként adott el egymillió példányt a neten 5 hónap alatt, csak éppen azt felejtette el megemlíteni, hogy több mint 300 beszámolót megvett az azóta már bezárt GettingBookReviews oldalon. Egy bennfentes úgy nyilatkozott a tengerentúlon, hogy száz szóig 12 dollár a tarifa, afölött szavanként 3 cent felár jár.

A chicagói Illinois Egyetem kutatója, Bing Liu úgy látja: a számítás általában beválik. Ha ugyanis valaki azt látja, hogy adott termék mellett sok ötcsillagos értékelés áll, valószínűleg ő is megveszi azt a valamit, legyen szó bármilyen áruról vagy szolgáltatásról. A szakember megállapítása az, hogy általában a vásárlói vélemények 15 %-a megállapíthatóan hamis, de becslése szerint ennek még dupláját teszik ki a fel nem fedett hamis értékelések. (Érdemes vigyázni, mert itthon is még mindig túl sok a csaló webshop.)

Ezt egyébként úgy állapította meg, hogy számítógépes algoritmusokkal elemezte az ajánlások nyelvezetét, és rájött, hogy pl. a könyveknél sokszor a borító fülszövegét adják vissza az értékelések. Azon kívül a különböző kereskedők honlapján gyakorta ugyanazok az értékelések bukkannak fel, csak éppen más és más név alatt. A kérdés azért lényeges, mert Németország – 6,5 milliárd eurós forgalommal – a második legfontosabb piac az Amazon számára. A cég részben az olyan, internet nyújtotta előnyök révén jutott ehhez a piaci pozícióhoz, mint éppen a kérdéses olvasói beszámolók.

Jogi problémák
A hazai online kereskedelmi oldalak legalább hetven százaléka nem felel meg teljes egészében a fogyasztóvédelmi szabályoknak – hangzott el a Piac&Profit és a BKIK által szervezett Kkv-Akadémia keretében tartott előadáson

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo