Növekvő bizalom a mobil kereskedelemben

A vállalti szféra internetbe és az elektronikus üzleti alkalmazásokba fektetett bizalmának múlt év közepe óta tartó csökkenése megállt. A 2003. második negyedévben a várakozásokat számszerűsítő GKI-Westel e-Gazdaság Index, ha csak kis mértékben is, de emelkedést mutat. A mobil kommunikáció erőteljesen fejlődése mellett a mobil alapú üzleti, kereskedelmi megoldások szintén lassan terjednek. Hazánkban a legsikeresebb mobil üzleti alkalmazás a „mobil-banking”, melynek elterjedtsége megelőzi az internetbankingét - adta hírül a GKI-Westel-Sun internet-gazdaságról szóló negyedéves jelentése.

Túl a mélyponton?

A GKI-Westel e-Gazdaság Index - mely a gazdasági szereplők internethez és az elektronikus üzleti alkalmazásokhoz fűződő várakozásait, attitűdjeit sűríti egy mutatószámba - a múlt évben megindult általános üzleti bizalom-gyengüléssel, a konjunkturális kilátások romlásával párhuzamosan 2002 közepén süllyedésbe kezdett. A negatív trend 2003 első negyedévében megállt és 2002 második negyedévében az index, ha csak kis mértékben is, de emelkedni kezdett.

A GKI-Westel e-Gazdaság Index és a GKI Üzleti Bizalmi Index nagymértékben együtt mozgott az elmúlt két-három évben, ami azt mutatja, hogy az elektronikus, internetes alkalmazásokra irányuló elképzelések nem lehetnek függetlenek a gazdasági környezet kedvezőtlen tendenciáitól. Sőt, a „reálszférában” érezhető elbizonytalanodás az elektronikus gazdaság vonatkozásában az átlagosnál még erőteljesebben érezhető, mely szerint az e-gazdaságot, e-kereskedelmet érintő beruházásoknak a cégek – ha egyáltalán szerepel a tervekben – sok esetben csak kiegészítő, másodrangú szerepet szánnak, halasztható beruházáskánt kezelik.


A GKI-Westel e-Gazdaság Index értékei


A mobil üzleti alkalmazások jelene és jövője

A hazai 5 fő feletti vállalkozások döntő többsége (89%) már rendelkezik mobiltelefon-előfizetéssel. A széleskörű elterjedtség biztos alapot nyújt a mobiltelefon alapú üzleti alkalmazások bevezetéséhez és a felhasználói ismeretek sem hiányoznak.

Minden második cégvezető szerint a mobiltelefon alapú kereskedelem akár már rövidtávon is sikeres lehet, míg minden harmadik válaszadó inkább középtávon tartja sikeres üzleti modellnek a mobilon keresztüli értékesítési rendszereket. Mindössze a cégek 18%-a véli úgy, hogy a kézi telefonokra épülő kereskedelem jövője, életképessége középtávon is megkérdőjelezhető.

Míg a vállalkozások többsége kedvező általános vélekedéssel nyilatkozott a mobilkereskedelemről, saját termékeik, szolgáltatásaik esetében már kevesebben láttak üzleti fantáziát a lehetőségben. A cégek negyede tartja rövid- vagy középtávon termékeit, szolgáltatásait alkalmasnak arra, hogy mobiltelefon keresztül értékesítse vevőinek. A vállalkozás és tevékenységének mobiltelefonos reklámozását szélesebb körű érdeklődés övezi majd, a hirdetés új formájának a vállalkozások több mint harmada (37%) lehet – saját bevallása szerint - potenciális alkalmazója.


Elképzelhetőnek tartja-e, hogy termékeiket, szolgáltatásaikat mobilon keresztül…


Szállítóitól a vállalatok 26%-a rendelne árukat, szolgáltatásokat mobiltelefonon keresztül, amennyiben partnerei erre lehetőséget biztosítanának. Elterjedt vélekedés (cégek 51%-a), hogy a jól bevált hagyományos kereskedelmi csatornák elégségesek, nem helyettesíti azokat az új technológia. Többen (15%) a kézi telefonon lebonyolított tranzakciók biztonságosságát kérdőjelezik meg. A mobiltelefon alapú kereskedelem iránti bizalom épülését mutatja ugyanakkor, hogy biztonsági kifogásokat felvetők aránya jelentősen csökkent az elmúlt egy év alatt. A tranzakciók rögzítése, visszakereshetősége szintén fontos elvárás a cégek részéről.


Rendelnének-e szállítóiktól mobilon keresztül?


A mobilkereskedelem iránti nyitottság elsősorban a döntéshozók beállítódásával függ össze, és nem termék- vagy tevékenységfüggő - erre utal, hogy a válaszadók a termékek, szolgáltatások széles skáláját (alapanyagok, alkatrészek, kiegészítő- és segédanyagok) említették a mobil tranzakciók potenciális alanyaként. A várakozások a kisebb értékű, nem egyedi gyártású áruknak, anyagoknak jósolnak nagyobb sikert, a szolgáltatások közül a javítási-karbantartási és az utazással-szállítással összefüggő szolgáltatások esetében lehet népszerű a lehetőség.

Mobil fizetések

A mobil-fizetésről alkotott vállalati vélemények nem változtak az elmúlt egy év folyamán. Továbbra is a vállalatok 3%-a állítja, hogy vevőik biztosan élnének ezzel a fizetési lehetőséggel, míg valamivel több mint negyedük ezt csak valószínűsíti. A vállalatok 70 %-a szerint ügyfeleik, vevőik elutasítanák a mobil fizetést.


Ön szerint, ha erre lehetőséget biztosítanának, használnák-e vevőik a „mobiltelefonos” fizetést?


Ma még kevés cég kínál lehetőséget a – jórészt a mobilegyenleg terhére történő – mobilfizetésre. A vállalati várakozások szerint a készpénzes tranzakciók aránya a jövőben tovább csökken, a fizetési forgalomban a hitelkártya és az átutalások szerepe nő. A mobilfizetések térnyerését inkább középtávon valószínűsítik a vállalati döntéshozók: 2%-uk állította csupán, hogy a mobilfizetések aránya már rövidtávon is növekedni fog, míg 7%-uk szerint ez a növekedés csak középtávon valósul meg.

A mobil fizetésekkel szemben támasztott elvárások közül a legfontosabb a biztonság kritériuma. Hasonlóan hangsúlyos, elvárt jellemző a tranzakciók kontrollálhatósága, ellenőrizhetősége, de a dokumentálhatóság követelménye a fizetési ügyletek szempontjából szintén szükséges tényező. Kevésbé fontos a mobil fizetési rendszer átláthatósága, míg a kényelmet, a funkcionalitást, a gyorsaságot, valamint az olcsó használatot a vállalatok kevesebbre értékelik.

Mobilbanking

A mobil üzleti alkalmazások között régóta élen járnak a mobiltelefonos pénzügyi szolgáltatások. A meghatározó információs szolgáltatásokon túl megjelentek és terjednek a tranzakciós szolgáltatások (átutalás, betétlekötés) is. SMS-en alapuló szolgáltatást 12 bank, WAP alapú pénzügyi szolgáltatást 5 bank kínál jelenleg. A felmérés szerint 1 bank SMS, 2 bank WAP alapú szolgáltatást szeretne beindítani még az idén, míg ezt követően további 5 bank szeretne WAP alapú szolgáltatással megjelenni.

A lakossági mobilbanki ügyfelek száma egy év alatt 67%-kal növekedve 320 ezer fölé emelkedett 2003. június végére, ami meghaladja az internetbanking ügyfelek számát (275 ezer fő). Ezzel a felnőtt lakosság 3,8%-a, a mobil pénzügyi szolgáltatást kínáló bankok ügyfeleinek 7,5%-a mobilbanki ügyfél.


Mobilbanki lakossági ügyfelek száma és aránya



A mobilbanki szolgáltatások a vállalatok körében is igen népszerűek voltak, hiszen 2003 közepéig több mint 42 ezer vállalat kötött szerződést valamely mobil pénzügyi szolgáltatásra. A mobilbanki szolgáltatást igénybevevő vállalatok száma a megelőző 12 hónap során közel megduplázódott és ezzel a mobil pénzügyi szolgáltatásokat kínáló bankok összes vállalati ügyfelének 8%-át teszik ki.


Mobilbanki vállalati ügyfelek száma és aránya

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo