Mivel büntetik a robotot, ha balesetet okoz?

Márciusban az Uber egy önjáró autója ütközött az Egyesült Államokban, a balesetnek halálos áldozata volt. Azóta vitatkoznak, ki a felelős: a kocsi gyártója, a tulajdonosa – vagy annak a mesterséges intelligenciának a megalkotója, ami a balesethez vezetett?

Az AI rohamos elterjedése egyre többet foglalkoztatja a jogászokat Európában is, hiszen olyan kérdések merülnek fel, amelyek alig 20 éve még a sci-fi világába tartoztak. Különösen közelről érintik ezek a problémák a biztosítókat, hiszen gépeket nem lehet felelősségre vonni.

Az Uber önjáró balesete

Az alapelv – egyelőre – változatlan: balesetért egy jármű, vagy más készülék vezetője, illetve tulajdonosa tartozik felelősséggel. A gyártó csak akkor, ha gyártási hiba vezetett a balesethez.

Az AI azonban képes olyan balesetet okozni, amelynél műszaki hiba nem játszik szerepet. A szoftver ugyanis használata közben tovább “tanul”, miként ismerjen fel közlekedési helyzeteket és hogyan reagáljon azokra. S lehetséges, hogy rosszul “tanult”, ezért hibásan reagál, ütközés a következmény. Ilyenkor ki felel?...

Centire pontosan parkol le a magyar fejlesztésű önvezető kamion
Sofőr nélkül, teljesen magától navigálja és parkolja le a kamiont az a magyar fejlesztésű rendszer, amelyet a napokban mutattak be a Tököli reptéren. Az okoskamionok használata azonban egyelőre csak a raktárközpontok kapuin belül lehetséges, ahol nem érvényesek a KRESZ szabályai.

A probléma távolról sem korlátozódik járművekre, hiszen egyre több eszközben alkalmazzák a mesterséges intelligenciát. Az Európai Parlament már tavaly javasolta a jogászoknak, mérlegeljék: kaphatnak-e a robotok önálló jogi személyiséget? Ha igen, akkor viszont mi a következmény: garázsba zárják netán az ilyen autót, vagy bontóba küldik?…

Német jogászok szerint a jogi helyzet jelenleg világos: veszélyes eszközökért, amelyek közé tartozik a gépjármű, a vonat, a repülőgép vagy az atomerőmű, az adott eszköz tulajdonosa felel. Arról a későbbiekben lehet szó, hogy az AI-t is, önállóan, az ilyen eszközök közé sorolják.

Arról, hogy aztán ki fizet majd a “tanuló gép” hibájáért, még rengeteget vitatkoznak majd a jogászok.

(Forrás: Die Welt)

Bemutatjuk a Piac & Profit Online Akadémia kurzusvezetőit!
Új szolgáltatással jelentkezik a Piac & Profit a hazai kkv-döntéshozók üzleti tudásának gyarapítása érdekében. Piac & Profit Online Akadémiát indítottunk a Piac & Profit Konferenciák legsikeresebb, legjobb előadói kurzusvezetői közreműködésével. Az online képzések egyre népszerűbbek, sokak számára elérhetőbbek. A konferenciákon felhalmozott tudásokat ajánljuk a kkv-döntéshozóknak és az adott szakma jövőjét előre megismerni akaróknak.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo