Milyen az átlagos magyar internetező?

Elsősorban 44 százaléka nő. Értelemszerűen a másik 56 százaléka férfi – és egyben a „női honlapok” minden negyedik-ötödik látogatója.

A BME-UNESCO Információs Társadalom- és Trendkutató Központ legutóbbi kutatási jelentésében megjelent – az NRC Piackutató Kft. és a TGI Magyarország Kft- által rendszeresen készített – Visitor Lifestyle Research (VLR) felmérés segít körvonalazni az átlagos magyar internetezőt. A legnagyobb hazánkban készített online felmérés többek közt a demográfiai és az Internet használati szokásokon túl a – hetente legalább egyszer a világhálóra kapcsolódó – gyakori internetező életstílus-jellemzőire, fogyasztási, szokásaira hivatott rávilágítani.

A demográfiai jellemzők egy igen pozitív hatást tükröznek - az elmúlt egy évben 3%-al nőtt a nők jelenléte az Interneten, és így elérte a 44 százalékot. A fennmaradó férfi hányad a gazdasági, sport témájú vagy számítástechnikai oldalakat frekventálja, de gyakran előfordul hogy a férfiak a tipikusan hölgy-weboldalakon szörfölnek, közel 25%-al növelve látogatottságukat. Az elmúlt év során növekedett a középkorúak (30-49 év közöttiek) aránya is a gyakran internetezők között, a 2002-es 29%-ról 36%-ra. A 18-69 év közöttiek 55 százaléka nem töltötte be a 30-dik életévét, és 100 heti internetezőből csak 9 van túl az ötvenen. Nincsenek viszont ekkora szakadékok a lakóhely szerinti megoszlásban. Bár a budapestiek 29-ről 27 százalékra csökkentek, ezzel még mindig meghaladják a megyeszékhelyek (26%), az egyéb városok (22%), illetve a falvak, községek (25%) lakóit - szögezi le VLR felmérés.

Az érdeklődési kör szempontjából továbbra is a szórakozási lehetőségek vezetik a listát – a könnyűzene, popzene bulik, partik a gyakori internetezők közel kétharmadát köti le, ezt követi a kulturális esemény a maga 52 százalékával, és a mozik, filmek 53%-al. A második helyezett a technikai újdonság (59%). Utazási lehetőségek után érdeklődik az internetezők 58 százaléka, ugyanakkor "jelentős az érdeklődés a politika, közéleti hírek, események (47%), valamint a gazdasági információk, hírek, befektetések (35%) iránt is" – állapítja meg a felmérés.

Az internetezők egyre tudatosabban használják a világháló kínálta lehetőségeket. Ezt támasztja alá az érdeklődési kör időbeli változása – míg 2001-ben az internetezők 44%-a keresett kikapcsolódási alternatívákat, két év alatt ez az arányszám elérte az 53 százalékot. A két piackutató cég által készített statisztika szerint "a 'vásárlás előtti információgyűjtés' 31-ről 43 százalékra, míg az 'üzleti, banki tőzsdei információk keresése 22-ről 28 százalékra növekedett' ". Ezek a folyamatok az Internet-tudatosság, az információs kultúráltság terjedésének megdönthetetlen bizonyítékai.

Az internetező étlapja –médiafogyasztási szokások

A magyar internetezők több mint kétharmada naponta kapcsol az RTL Klubra vagy a TV2-re, és 43 százalékuk az M1 rendszeres nézője. A felhasználók döntő többsége (82%) heti rendszerességgel hallgat rádiót (Slágert és Danubiust), és napi vagy hetilapot olvas – többnyire regionális lapot (26%), a Népszabadságot (13%) és a Metro-t (11%). A legolvasottabb hetilap a 60%-os HVG, az 50-50%-kal holtversenyben álló Nők Lapja és Story előtt. A VLR felmérés által vizsgált időszakban az online portálok népszerűsége tovább nőtt, a legtöbb látogató továbbra is az Origo, a Startlap és az Index oldalaira kattintott, de teret nyertek egyes gazdasági és szórakoztató portálok is - áll az NRC és a TGI közös kutatásában.

"A hazai internetes társadalom nemcsak nagyságában, de attitűdjében is folyamatosan változik" - vonja le a következtetést a felmérés. Az eredmények tükrében megállapítható, hogy egyre többen és tudatosabban használják a világháló nyújtotta lehetőségeket. Finomodtak az igények is, a netpolgár egyre nagyobb odafigyeléssel vizsgálja az online szolgáltatásokat és médiumokat - amit a folyamatosan növekvő számú Interneten (is) jelen levő vállalatok egyre kevésbé hagyhatnak figyelmen kívül.



(n.t.)

Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak 

Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.
2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia 

Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.
A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak 

Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo