Ma már nincs olyan a K&H Bank több ezer beszállítója között, akivel ne on-line módon tartanák a kapcsolatot a szállítóminősítéstől az ajánlatkérésig, illetve az on-line aukcióig. Ahhoz persze, hogy ide eljussanak, a beszerzési munka az elmúlt években átesett néhány fejlődési fázison.
- Maga a beszerzéssel foglalkozó kereskedelmi osztály 2001 őszén alakult meg - meséli Majorosi Gábor beszerzési osztályvezető -, három fővel, és a munkatársak feladata akkor az üzemeltetéssel, a bankfióképítéssel és az információs technológiával kapcsolatos beszerzések intézése volt. A bank és az e-kereskedelmi szektorban márkának számító Marketline (magyar Telekom) között az első kapcsolatfelvétel azután már 2002-ben megtörtént, hiszen nyilvánvalónak tűntek az elektronikus on-line piactér előnyei. Ám a Marketline akkori ajánlata pénzügyileg még nem volt előnyös. Így egy újabb év telt el, amikor a bank úgy döntött, hogy a beszerzések átláthatóságának és hatékonyságának a növelése érdekében on-line aukciós rendszert szerez be. Az erre kiírt tender eredményeként a Marketline ajánlata bizonyult a versenytársak közül a legkedvezőbbnek, mind alkalmazhatósági, mind pénzügyi szempontból. A K&H Bank tehát 2004 áprilisától a maga arculatára szabott - megjelenésében a bank honlapjára hasonlító -, saját on-line kereskedelmi rendszert vezetett be, aminek az informatikai-szolgáltatási hátterét vették meg a Marketline-tól - pontosít kérdésünkre Majorosi Gábor.
- A rendszer bevezetésének a költsége kiemelkedően rövid idő alatt megtérült - folytatja a beszerzési osztály vezetője. - Hiszen a beszerzéseken kívül hamarosan a használatból kivont eszközök értékesítésére is elkezdték használni az on-line rendszert. Majd Magyarországon elsőként - de legalábbis az elsők között - az aukcióztatás mellett az ajánlattételi felhívásokat is ezen a módon küldték ki, és gyakorlatilag ettől fogva beszélhetünk a K&H-nál e-beszerzésről.
Jelenleg a magyar és angol (!) nyelvű e-beszerzés kiterjed az ajánlattételi felhívások kiküldésére, az ajánlattevők kérdéseinek a fogadására és megválaszolására, a beszerzési és értékesítési aukcióra, az eredményhirdetésre, a szállítók előminősítésére, és lehetőséget ad a választásra, hogy az ajánlatokat a bank milyen formában kérje be. Az e-beszerzési rendszer a felhasználóinak naprakész adatbázist jelent, az aukciók és az ajánlattételi felhívások megfigyelhetők, a jelentések egyszerűen elkészíthetők, és a rendszer automatikusan dokumentálja az ajánlattevőknek küldött üzeneteket és leveleket. Azon, hogy a jövőben még mi mindenre legyen alkalmas, a tapasztalatok alapján folyamatosan dolgoznak a fejlesztők is.
- Az aukción kialakuló versenynek köszönhetően a K&H Csoport a beszerzések központosítása után 2005-ben 1,5 milliárd forintot meghaladó, majd 2006-ban újabb 1,5 milliárd forintot megközelítő, jelentős arányú megtakarítást ért el - összegez Majorosi Gábor, hozzátéve: - A rendszer azonban nem csak a banknak kedvező, hanem a partnereinek is esélyegyenlőséget teremt. Hiszen a piactéren keresztül mindenki ugyanabban az időpontban "kapja meg" az ajánlattételi felhívást, illetve ugyanazt a dokumentációt. S hogy ez egészen biztosan így legyen, azokat, akikről tudják, hogy nem figyelik folyamatosan az on-line eseményeket, ma még telefonon előre figyelmeztetik erre. Sőt, ha szükséges, a csatlakozni kívánóknak segítenek a regisztrációban is.