Még el sem terjedt, máris tiltanák a "viselhető technológiát" a cégek

Átírhatja az eddig munkahelyi előírásokat és újabb személyiségi jogi kérdéseket vethet fel a viselhető technológiák egyre szélesebb körű elterjedése. Bár segíteni is tudja egy cég életét, az azonban bizonyos, hogy mind a munkáltatóknak, mind a munkavállalóknak alaposan oda kell figyelniük, ha egy szokatlan high-tech szemüveggel találják magukat szembe az irodában.

Az elmúlt években a számítógépes eszközeink egyre kisebbek lettek, egyre közelebb kerültek hozzánk, és már szinte mindennel rácsatlakozhatunk az internetre. Sőt, olyan okosszemüvegek is léteznek, amelyekkel képeket, videókat készíthetünk, azokat feltölthetjük a világhálóra, majd a felhőkben tárolt információkat otthon könnyedén le tudjuk tölteni. Mindezt pedig úgy, hogy a környezetünkben lévők minderről mit sem sejtenek.

A Google okosszemüvege Kép:Meetup.com

A magánszféra újfajta védelme

Ugyan a hétköznapi használatban még el sem terjedt a webes keresőóriás szemüvege, az Egyesült Államokban már több kávézóban és üzletben megtiltották a használatukat, az Egyesült Királyságban pedig az okostelefonokat tiltották ki a leginkább gyerekek által látogatott helyekről (uszodákból, óvodákból). "A magunkon hordható technológiák számos új problémát vetnek fel a magánszféra védelmével kapcsolatban" - mondja Torsten Braner, a TaylorWessing e|n|w|c nemzetközi ügyvédi iroda partnere. „De nem csak a másokról titokban szerzett információk jelenthetnek problémát, hanem az okoseszközök (szemüvegek, órák, különböző fitness eszközök) viselőjének személyes adatai (lokális helyzet, az aktuális tevékenység, vagy az egészségi állapot) is visszaélésekre adhatnak okot" - teszi hozzá a közösségi jogász.

Bár a viselhető technológia valóban a következő „nagy durranás” lehet a boltok polcain, még koránt sem biztos, hogy olyan népszerű lesz, mint azt várják tőle. Az viszont biztosabbnak tűnik, hogy ha ez a technológia egyre jobban elterjed, az erre vonatkozó jogszabályok megszületéséig a társadalmi normáknak kell szabályozni ezt a területet.

Mit szabad és mit nem a munkahelyen?

Egy cégnek az egyik legértékesebb vagyona az információ, a saját üzleti információja. Ez magában foglalja az ügyfelek személyes adatait, a cég pénzügyi kimutatásait és a szakmai titkokat, know-how-kat is. Azonban amint beteszik a lábukat az irodákba a viselhető technológiák, ezek a bizalmas információk onnan bármikor kikerülhetnek, bárkihez eljuthatnak, akár a versenytársakhoz is. „A viselhető okoseszközök elterjedésével a munkavállalói szerződéseket, titoktartási szabályzatokat is felül kell vizsgálni, alkalmazkodni kell a legújabb technológiák okozta kihívásokhoz" - figyelmeztet Torsten Braner.

A munkáltató üzleti titkainak védelmében egyértelmű és világos szabályokra van szükség, így például az okoseszközök használatának megtiltására üzleti tárgyalásokon, belső meetingeken. Sőt akár a dolgozók dress code-jában is elő lehet írni, hogy például nem viselhetnek okosszemüveget. Szigorítani kell továbbá a közösségi média és más kommunikációs csatornák cégen belüli használatát is a viselhető technológiák "okossága" miatt. „Ugyanakkor a dolgozókat is meg kell védeni az illegális felvételektől, hogy azok egyáltalán ne, vagy csak az érintett hozzájárulásával kerülhessenek fel a világhálóra" - hívja fel a figyelmet a szakember.

A vállalkozásoknak ugyanakkor segíthetnek is ezek az okoseszközök. Például egy high-tech névjegykártya képes hasonló tudású névjegykártyákkal kommunikálni, rengeteg, üzletileg releváns információt tud tárolni, illetve megosztani. Míg más okoseszközökkel érdekes reklámokat és promóciós anyagokat lehet megosztani a közösségi oldalakon keresztül.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo