Ahogy a Black Friday elindítja az év egyik legforgalmasabb vásárlási időszakát, a Revolut, a több mint 65 millió ügyféllel rendelkező globális fintech cég, és a Dynata kutatócég új felmérése rámutat: a mesterséges intelligencia (AI) egyre hangsúlyosabb szerepet kap a magyarok vásárlási szokásaiban.
Az AI találkozik Magyarország új online többségével
Idén a magyarok 43 százaléka tervezi, hogy online intézi Black Friday vásárlását, ami bizonyítja, hogy a digitális kiskereskedelem mára általánossá vált. A bolti akcióvadászat jóval kevésbé népszerű: mindössze a válaszadók 22 százaléka választaná ezt az opciót. Az online vásárlási szokás az Y generáció körében a legerősebb (60 százalék), és a férfiak között is jelentős (39 százalék), akik szintén vezetnek az AI használatában a jobb ajánlatok megtalálására és a spórolásra (Y generáció – 30 százalék, férfiak – 28 százalék).
Fotó: DepositPhotos.com
Érdekesség, hogy a bolti Black Friday vásárlásban a legfiatalabb felnőttek, a Z generáció áll az élen, 27 százalékuk részesíti előnyben ezt az opciót. Ugyanakkor ők azok is, akik a legkevésbé tartanak az AI-tól: csupán 12 százalék mondja, hogy egyáltalán nem használná. A Z generáció a gyakorlatiasabb is, hiszen vezet az AI használatában a költségvetés- és időmenedzsment terén ebben az időszakban (19 százalék és 16 százalék).
Nő az AI hatása, de az idősebb generációk szkeptikusak
Míg a fiatal vásárlók a mindennapi élet praktikus eszközeként tekintenek az AI-re, az idősebb korosztályok visszafogottabbak. Minden ötödik magyar (20 százalék) szerint az AI nagyobb hatással volt költési döntéseire, mint tavaly. A változás élén a Z generáció és az Y generáció áll (mindkettő 28 százalék).