Ma még a készpénz a király, de holnap a mobil lesz

Azokban a gazdaságokban, ahol ma még a készpénz a király, a mobilfizetési rendszerek gyorsan túlszárnyalhatja a kártyás fizetéseket. A cashnek ugyanis nincs komoly előnye egy jól felépített mobilfizetési rendszerrel szemben – állítják a norvég Auka szakemberei.

Megváltó vagy „csak” leváltó lehet Magyar Péter? Kihúzza az Orbán-kormány 2026-ig?
Meddig marad szankciós listán Rogán Antal? Mi lesz a régi ellenzékkel?
Online Klasszis Klub élőben Kéri Lászlóval!

Vegyen részt és kérdezzen Ön is a politológustól!

2025. január 23. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

„A görög, román, bolgár magyar vagy lengyel gazdaságban az informális szektor aránya a GDP húsz százalékát is elérheti, s a készpénzes tranzakciók darabszáma az összes fizetés 60-90 százalékát teszi ki – szemben mondjuk Svédországgal, ahol ez az arány 15 százalék” – hívta fel a figyelmet Daniel Döderlein, az Auka alapítója és vezetője.

Éppen ez a magas arányszám könnyíti meg a mobilfizetési rendszerek elterjesztését, hiszen ezek a készpénzzel szemben szinte csak előnyökkel rendelkeznek.  A készpénzes fizetési mód talán egyetlen előnye anonimitása és eredetének kinyomozhatatlansága, ám meglehetősen drága, átlagosan a tranzakció értékének 2,3 százalékába kerül.

Kép:Fotolia

Ezzel szemben a mobilfizetések szinte minden más szempontból felette állnak a kp-tranzakcióknak.

Hatékonyabbak – hiszen nem kell ATM-ekhez zarándokolni, ha pénzre van szükségünk, amivel időt lehet megtakarítani. Az ATM úgyszólván a zsebünkben van.

A fiataloknál a fejlődés kulcsa
A fiatalok átlagosan 4800 forintért mobiloznak havonta, és 59 százalékuk saját maga fizeti a számláját – áll a K&H ifjúsági indexében. A 19-29 éves fiatalok körében 94 százalékos az érintőképernyős okostelefonok aránya, részben ezért lehet a jövőben éppen ez a korosztály a mobilfizetéseknél várható növekedés motorja.
Új szolgáltatásokat használhatunk – egy sor interaktív lehetőség nyílik meg a fogyasztók előtt, így például már a boltba érkezés előtt megrendelhetik, és kifizethetik a megvásárlandó termékeket, ezzel pedig csökken sorba állás ideje.

A fizetés maga is gyorsabb – nem kell arra várni, hogy visszaadjanak, hiszen pontosan annyit fizetünk, amennyibe a termékek kerülnek: És aprót sem kell magunkkal hurcolni többé.

A skandináv mobilfizetési rendszerek ma már 65 százalékos lefedettséget érnek el – azokban az országokban, amelyekben korábban a kártya dominált. Döderelein még ennél is nagyobb sikerre számít a készpénzes gazdaságokban – amire remek példák vannak a világon. Kínában például az AliPay/WeChat, Kenyában az MPESA, Indiában a PayTM/Tez ért el átütő sikert, mégpedig éppen azért, mert mind a fogyasztók, mind pedig a kereskedők oldalán számos kritikus ponton nyújt megoldást az informális gazdasági szektorokban.

A lényeg éppen ez – megoldást kell találni azokra a kérdésekre, amelyek a legjobban foglalkoztatják a tranzakciók szereplőit. „Az Auka pontosan ezért lépett be a magyar piacra egy olyan pillanatban, amikor áttörés várható ezen a területen” – mondta Döderlein.

 

Bemutatjuk a Piac & Profit Online Akadémia kurzusvezetőit!
Új szolgáltatással jelentkezik a Piac & Profit a hazai kkv-döntéshozók üzleti tudásának gyarapítása érdekében. Piac & Profit Online Akadémiát indítottunk a Piac & Profit Konferenciák legsikeresebb, legjobb előadói kurzusvezetői közreműködésével. Az online képzések egyre népszerűbbek, sokak számára elérhetőbbek. A konferenciákon felhalmozott tudásokat ajánljuk a kkv-döntéshozóknak és az adott szakma jövőjét előre megismerni akaróknak.

Véleményvezér

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe

Magyar Péter ezúttal nagyon bele szállt Gulyás Gergelybe 

Kölcsönösen árulással vádolják egymást.
A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe

A szankciók hatására beállt a Gazprom a földbe 

Vége a Gazprom nagyhatalmi státuszának.
Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart

Bréking, Orbán Viktor a dzsungelbe tart 

Reméljük Orbán Viktor testőrei remek dzsungelharcosok.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo