Láthatatlan reklámok az internetes keresőkben

Néhány nagyobb internetes keresőgép úgy szúr be fizetett linkeket találatai közé, hogy a felhasználónak nem jelzi, hogy azok reklámok. Bár ezek a cégek állítják, hogy találataikat továbbra is a hasznosság szerint rangsorolják, a bújtatott reklámért fizetők valójában maguk szabhatják meg, hogy a program milyen keresésekhez találja majd oldalukat kapcsolódónak.

Míg a Google és az AOL oldalán külön szövegmező jelzi a keresett kifejezésekhez kapcsolódó szponzorált linkeket, addig a Yahoo és az MSN azt állítja, hogy a náluk alkalmazott "fizetett beszúrásként" megjelenő láthatatlan reklámok csak növelik a hasznos találatok arányát. Az MSN egyik keresőjét üzemeltető Look Smart Ltd. a Business Weekben azt fejti ki, hogy a találati listákat egy olyan algoritmus állítja össze, amely nem tesz különbséget fizetett és nem fizetett oldal között. Ennek azonban ellentmond, teszi hozzá a lap, hogy a keresőoldalakkal szerződést kötő cégek azt is szabadon megválaszthatják, hogy milyen keresésekre jöjjön be az oldaluk mint szorosan kapcsolódó találat.

Az üzleti hetilap felmérése szerint minden második ilyen módon reklámozó azonnali fellendülést érzékel a keresőrendszerekben való rangsorolásukban. És megfordítva: amikor a Lamps Plus cég ideiglenesen felfüggesztette a szerződését az MSN-t adatokkal ellátó LookSmarttal, a cég neve látványosan hátracsúszott a Microsoft találati listáján. A Yahooval és az MSN-nel is kapcsolatban álló Inktomi keresőgép fenntartói a fizetés nélkül, természetes úton magas pozícióba kerülő weboldalak tulajdonosait keresik meg üzleti ajánlattal, amit ha visszautasítanak, az - mint az Online Highways cég esetében kiderült - az előkelő helyezés visszaszorításának szankciójával jár.

A Yahoo és az MSN nem volt hajlandó kommentálni a helyzetet a lapnak, de az utóbbi kifejtette, hogy "jelenleg újraértékeli az internetes keresési szolgáltatását, külön figyelmet szentelve a fizetett beszúrásoknak, annak érdekében, hogy a találatok sorrendje valóban a hasznosságot tükrözze". Az interenetes keresőipart erősen megosztó fizetett beszúrások árfolyama a hetilap adatai szerint kattintásonként 15-17 cent között mozognak, szemben a keresőoldalakon elkülönült felületen megjelenő reklámok átlag 10 centes árával.

A Business Week nyomán

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo