Láthatatlan reklámok az internetes keresőkben

Néhány nagyobb internetes keresőgép úgy szúr be fizetett linkeket találatai közé, hogy a felhasználónak nem jelzi, hogy azok reklámok. Bár ezek a cégek állítják, hogy találataikat továbbra is a hasznosság szerint rangsorolják, a bújtatott reklámért fizetők valójában maguk szabhatják meg, hogy a program milyen keresésekhez találja majd oldalukat kapcsolódónak.

Míg a Google és az AOL oldalán külön szövegmező jelzi a keresett kifejezésekhez kapcsolódó szponzorált linkeket, addig a Yahoo és az MSN azt állítja, hogy a náluk alkalmazott "fizetett beszúrásként" megjelenő láthatatlan reklámok csak növelik a hasznos találatok arányát. Az MSN egyik keresőjét üzemeltető Look Smart Ltd. a Business Weekben azt fejti ki, hogy a találati listákat egy olyan algoritmus állítja össze, amely nem tesz különbséget fizetett és nem fizetett oldal között. Ennek azonban ellentmond, teszi hozzá a lap, hogy a keresőoldalakkal szerződést kötő cégek azt is szabadon megválaszthatják, hogy milyen keresésekre jöjjön be az oldaluk mint szorosan kapcsolódó találat.

Az üzleti hetilap felmérése szerint minden második ilyen módon reklámozó azonnali fellendülést érzékel a keresőrendszerekben való rangsorolásukban. És megfordítva: amikor a Lamps Plus cég ideiglenesen felfüggesztette a szerződését az MSN-t adatokkal ellátó LookSmarttal, a cég neve látványosan hátracsúszott a Microsoft találati listáján. A Yahooval és az MSN-nel is kapcsolatban álló Inktomi keresőgép fenntartói a fizetés nélkül, természetes úton magas pozícióba kerülő weboldalak tulajdonosait keresik meg üzleti ajánlattal, amit ha visszautasítanak, az - mint az Online Highways cég esetében kiderült - az előkelő helyezés visszaszorításának szankciójával jár.

A Yahoo és az MSN nem volt hajlandó kommentálni a helyzetet a lapnak, de az utóbbi kifejtette, hogy "jelenleg újraértékeli az internetes keresési szolgáltatását, külön figyelmet szentelve a fizetett beszúrásoknak, annak érdekében, hogy a találatok sorrendje valóban a hasznosságot tükrözze". Az interenetes keresőipart erősen megosztó fizetett beszúrások árfolyama a hetilap adatai szerint kattintásonként 15-17 cent között mozognak, szemben a keresőoldalakon elkülönült felületen megjelenő reklámok átlag 10 centes árával.

A Business Week nyomán

Véleményvezér

Friss ketchup volt a tettes a prágai magyar nagykövetség lefestésében

Friss ketchup volt a tettes a prágai magyar nagykövetség lefestésében 

A ketchup ártalmatlannak bizonyult.
Szőlőbirtok szőlő nélkül, hogy kell okosba lenyúlni 89 millió forintot borturizmusra

Szőlőbirtok szőlő nélkül, hogy kell okosba lenyúlni 89 millió forintot borturizmusra 

Páratlan kilátás jár a NER-es birtok mellé.
Az Európai Csalásellenes Hivatal szerint 10 milliárd forintot kell visszafizetnie Magyarországnak

Az Európai Csalásellenes Hivatal szerint 10 milliárd forintot kell visszafizetnie Magyarországnak 

Bajban a kulturális és innovációs miniszter.
Bulgáriával közösen repesztünk az utolsó helyen

Bulgáriával közösen repesztünk az utolsó helyen 

Európa végére süllyedtünk.
Hatalmasat kaszálhatnak a jómódúak az olcsó állami lakáshitelen

Hatalmasat kaszálhatnak a jómódúak az olcsó állami lakáshitelen 

Az ügyeskedők nagy korszaka jöhet.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo