Az új távközlési technológiák gyökeresen megváltoztatják a szervezetek teljes működését, így nem lesz majd olyan cég, amely kivonhatná magát a technika fejlődése alól. Ezek a technológiák azonban csak akkor képesek érdemben hozzájárulni a versenyképesség javításához, ha kreatív módon alkalmazzák őket - például az IP telefonok nyújtotta rugalmasságot - az üzleti folyamatok újjászervezéséhez.
Egy kézből
Az egyes szolgáltatások önmagukban egyre kevésbé piacképesek és fenntarthatóak - talán ez lesz majd 2012 egyik legfontosabb piaci tanulsága. Azok a szereplők lehetnek sikeresek, amelyek üzleti modelljüket képesek széles kínálatra, rugalmas, minél inkább ügyféligényekre szabható, „több az egyben" szolgáltatáscsomagokra és azok országos értékesítésére alapozva kialakítani. Így a cégek a szolgáltatók nagy részénél mára komplex csomagokat választhatnak, egy kézből kapva meg minden, a működéshez szükséges kommunikációs és informatikai szolgáltatást. Ennek révén egyszerűbbé válik a szolgáltatóval való kapcsolattartás, optimális rendszer tervezhető, és kedvezőbb díjak kialakítására is lehetőség van.
Az üzleti csomagok legfőbb előnye, hogy több különböző, a hétköznapi ügymenet és munka során leggyakrabban igényelt távközlési szolgáltatást - vezetékes telefon, vezetékes internet, mobiltelefon és mobilinternet - együtt kínálnak informatikai szolgáltatásokkal. Az utóbbiak közül a kkv-k számára legrelevánsabbakat válogatják össze. A csomagok olyan szolgáltatásokat tartalmaznak, amelyekkel a legkisebb cégek is egy lépésben fejleszthetik vállalkozásukat, ráadásul költségcsökkentés mellett - hangsúlyozza a Magyar Telekom.
Hazavihető iroda
A telekommunikációs és informatikai szolgáltatások összekapcsolása a technológiai fejlődés következtében annál is könnyebb, mivel mostanra a hangátvitel területén is egyértelművé vált, hogy az IP alapú technológiáké lesz a főszerep. A kis- és középvállalkozások jellemzően valamilyen telefonalközpont vásárlásával oldják meg, hogy valamennyi munkatárs asztalán saját melléken elérhető készülék álljon, ma már azonban ez bérelhető szolgáltatások révén is lehetséges. Ebben az esetben a szolgáltató helyezi ki, üzemelteti és tartja karban a készülékeket, amelyek egyszeri díj nélkül elérhetők a cégek számára.
Az IP alapú hangátvitel előnye, hogy internetes felületen jelenik meg, ezért rugalmasabban kezelhető és telepíthető elődeinél. A technológiára könnyű átáll: ha van ADSL vonal, szerelni sem kell. Beállítások tekintetében is rugalmasabb a hagyományos vonalas telefonoknál, mivel a hangátvitel hangminta alapján történik, amelynek minőségét a szolgáltatóval való megállapodás szabja meg, így lehetőség van a megszokottnál sokkal jobb, akár HD minőségű hang átvitelére is - bár nem árt felkészülni arra, hogy ebben az esetben nagyobb sávszélességet foglal majd le a telefonálás.
A IP alapú technológiák legfontosabb használati előnyeik között említi Pocsaji Zoltán, az Invitel szolgáltatáskategória-menedzsere, hogy a kollégák szoftveres segítséggel „hazavihetik" az irodai melléküket. Egy, a hordozható számítógépre letöltött program segítségével - melyből ingyenesen elérhető verzió is létezik - a laptop képes fogadni a megadott mellékre érkező hívásokat, de a dolgozó a kimenő hívásait is intézheti a céges vonalon keresztül, bárhol is van. Ez a rugalmasság kiemelten fontos lehet például olyan folyamatosan úton lévő kollégák esetében, mint az értékesítők, de számos más területen is előnyöket kínál.
Rugalmas építés
Lehetőség van saját menürendszer kiépítésére is, amelyben - a nagyvállalati környezetben megszokott - tetszés szerinti üdvözlő üzenetet és menüpontokat alakíthat ki maga a felhasználó kkv egy internetes felületen. Egy alközpont megvásárlása esetén ez a szolgáltatás százezres nagyságrendű plusztételt jelentene a beruházásban, az IP alapú rendszer esetében viszont a csomag része. Elérhetők a munkát megkönnyítő egyedi beállítások is, például lehetséges automatikusan egy bizonyos telefonszámra kapcsolni dedikált bejövő hívásokat, amelyek így gyorsabban és egyszerűbben kezelhetők. Külön híváscsoportokhoz akár egyedi telefonszám is rendelhető, így egy hirdetésben megadott szám például a központ helyett azonnal az értékesítőknél szólalhat meg. A mellékállomások száma rugalmasan bővíthető vagy szűkíthető. Ha három új kolléga érkezik, számukra azonnal beszerezhető az állomás, de fel lehet készülni esetleges nagyobb forgalmú időszakra is rövid távú bővítéssel.
Hasznos újdonság az elektronikus faxszolgáltatás. Ez növeli a hatékonyságot - hiszen bármelyik kolléga bárhonnan, bármikor küldhet céges faxüzenetet -, sőt még a felhasznált papír és tintapatron mennyisége is csökken általa. A faxok ugyanis a felhasználó e-mail fiókjába érkeznek, ahonnan - a címzett helyére a megfelelő számot beírva - küldeni is tud. A szolgáltatások többsége mobilneten is működőképes, ami egyre fontosabbá válik az üzleti felhasználók számára.