Az e-mail használat a leggyakoribb tevékenység az internet felhasználóinak körében - tanúsítják a világ vezető net-piackutatóinak felmérései (MarketFacts: 88 százalék, Forrester és Pew Research: 90 százalék, Jupiter Research, eMarketer: 92 százalék). A Pew Research szerint az internetezők 70 százaléka e-mailek letöltésével kezdi napját. Az USA-ban a köznapi használatban az elektronikus levél a második helyen áll a telefon mögött, az üzleti kommunikációban pedig meg is előzi azt.
Védelem és ellenőrzés
A marketing célú e-mailek kiküldésének előfeltétele, hogy a címzett jelezze hajlandóságát a levelek fogadására (opt-in, permission). Aki nem kér engedélyt a címzettől, és a hálópolgárokat (netizeneket) a beleegyezésük nélkül bombázza, az automatikusan „spamer”-ré, az internetes társadalom legmegvetettebb tagjává válik, s ilyen minőségében postája blokkolására, az internetszolgáltatónál ellene tett panaszokra is számíthat. Nem beszélve arról, hogy a világháló gyors tempójú hírkörnyezetében a feldühödött netizenek eredményesen képesek megbélyegezni az adott céget...
Az USA-ban a képviselőház jelentős többséggel fogadta el a „spam” (kéretlen e-mail)-ellenes törvénytervezetet, amely ugyan megengedi a hirdetőknek ezek kiküldését, de garantálja a felhasználóknak a lemondás lehetőségét. A tervezet szerint jogsértés esetén a cégek üzenetenként 500 dolláros büntetésre kötelezhetők (a felső határ 50 ezer dollár).
Kínában az állami tulajdonú China Telecom hasonló elbánást helyezett kilátásba, ám itt több megfigyelő - többek között a BBC - az internet burkolt állami szabályozásától tart.
Más, mint postán
Az elektronikus levél eljuttatásával még korántsem mondható eredményesnek az e-mail marketing, ha a címzett nem nyitja ki a küldeményt - épp ezért a rövid, de pontos tárgymegjelölés elengedhetetlen! -, vagy csak átfutja a levél tartalmát.
A direkt marketingben bevett gyakorlat 20-30 oldalas, színes brosúrák, katalógusok küldése, ám az e-mail más formátumot igényel. A képernyőnél nagyobb szöveges felület már próbára teszi a felhasználók türelmét, ráadásul a grafikával és képekkel telezsúfolt üzenet, amely lényegesen meghosszabbítja a modemes kapcsolaton keresztüli letöltést, tapintatlanságnak számít, bevésődik az e-mlékezetbe, és így a legközelebbi levél megérkezése a címzettet arra késztetheti, hogy azt automatikusan (és ingerülten) azonnal kitörölje.
A marketing célú e-maileknek meg kell adniuk a lehetőséget arra, hogy a potenciális vásárló részletesebben tájékozódhassék (link a cég honlapjához), csatolt fájl esetében pedig kulcsfontosságú a dokumentum kiküldés előtti ellenőrzése vírusölő programmal.
Szervezési feladatok
Az e-mail marketing hatása meglehetősen hamar jelentkezhet. Az e-kommunikáció gyorsasága miatt a csúcsidőszakot az első 24 óra jelenti. Mind a kampányhoz tartozó honlapo(ko)n, mind a telefonos ügyfélszolgálati rendszerben forgalomnövekedés várható; célszerű ilyenkor az ügyfélkapcsolatért felelős alkalmazottakat intenzív készenlétben tartani, esetleg számukat ideiglenesen növelni.
Ugyancsak fontos a beérkező válasz-e-mailek átfogó és szisztematikus elemzése, amelyből a célközönséget behatároló információk szerezhetők, és a stratégiát érintő következtetések vonhatók le anélkül, hogy a cég egy fillért is költött volna arra, hogy megbízzon ezzel egy piackutatót. (Lásd még Adatbányászat, Piac és Profit, 2001/4. szám.)
Azonnali válasz
Az e-mail marketing szervesen kapcsolódik az elektronikus fogyasztói kapcsolattartáshoz (e-CRM: electronic consumer relationship management), hiszen a 24 órán belüli válaszadás nélkül képtelenség megalapozni a vásárlók bizalmát. Erre a célra már külön alkalmazásokat építenek a vállalatok szoftvereibe: az automatikus válaszküldés az udv@riasság egyik alapvető formájává vált a hálón.
A központi információs e-postaláda az e-mail beérkezésekor azonnal visszajelzi, hogy köszöni a levelet, 24 órán belül feldolgozzák, értelmezik, és érdemi válasszal fognak szolgálni küldőjének. Ha egy éppen szabadságon vagy kiküldetésen lévő alkalmazotthoz érkezik levél, ma már megszokott módszer a rendszerbe betáplált parancs, amely az „irodán kívül vagyok” tényét tudtul adó automatikus e-mailt küld azzal az információval, hogy az illető mettől meddig lesz távol, és ha az ügy nem tűr halasztást, kihez fordulhat az érdeklődő. A világháló netikettjében a legnagyobb vétség a hallgatás, nem reagálni a fogyasztó, az üzleti partner levelére.
Szabad a vásár?
- Jó esetben önkéntes regisztrációnkból nyerik e-mail címünket az e-mail marketinget használó kereskedőcégek, rosszabb esetben a honlapjukon elrejtett „követő” szoftverek révén. Ám ha csődbe mennek, elsőként értékes vásárlói adatbázisaikat értékesítik. A Forrester Research felmérése szerint a vásárlók bizalmatlansága miatt az amerikai e-kereskedők 2000-ben 12,4 milliárd dollár forgalomtól esetek el. Ez a bizalmatlanság a bankkártyakódok kiadására éppúgy érvényes, mint a lakás- és e-mail címek kereskedelmére.
- Tavaly májusban csődöt jelentett a játékok e-kereskedelmével foglalkozó Toysmart. A cég 60 százalékos tulajdonosa, a Walt Disney jelezte, hogy kész megvásárolni tönkrement leányvállalata vásárlóinak adatbázisát, és biztosítja az adatok titkosságát; a Digital Research is hasonló ajánlattal élt. A Szövetségi Kereskedelmi Bíróság vádat kívánt emelni, hogy megakadályozza az ügyletet, de ügyvédek nyomására(!) elállt e szándékától, és 3-2 arányban mégiscsak engedélyezte. A jogvesztő határidő napján azonban 39 állam nyújtott be keresetet azzal az indokkal, hogy a Toysmart a szerződésekben rögzítette: a vásárlók adatait nem fogja harmadik személy részére kiadni.
- A csődlavinát elindító angol on-line divatshop, a Boo.com vásárlóinak adatait a konkurens Fashionmall.com vásárolta fel.
- Ha a vásárló belép egy fájlcserélő (P2P) hálózatba (mint amilyen a Napster), az olyan, mintha lakásának ablakait tárná szélesre a járókelők előtt. A nagy on-line hirdetési hálózatok (DoubleClick, Engage) egyelőre távolságtartók, de több kisebb konkurens már élénk adatguberálásba kezdett az ilyen rendszerekben, ahol a felhasználó szokásai jól láthatóan jelennek meg. A fogyasztó hamarosan arra lehet figyelmes, hogy a rendszeren belüli instant messaging (IM, azonnali üzenetküldés szolgáltatás) keretében exkluzív ajánlatokkal bombázzák. A kéretlen spamet felváltja a kéretlen IM, amelynek megítélése még nem egyértelmű, de sokak szerint ezek nem kevésbé tolakodóak, mint az interneten a kívánt tartalom elé azonnal kiugró (pop-up) reklámablakok.
- A vásárló számítógépére juttatott kémszoftver (spyware) kifinomult formái internetes szokásainkról szolgáltatnak adatokat. Ezek kivédésére megjelentek az anonim vásárlást biztosító szoftverek (McAffe persona firewall, Freedom).
- Egyre nélkülözhetetlenebbé válnak az olyan jellegű fejlesztések, mint a World Wide Web Consortium P3P szabványa, amelynek lényege, hogy az adatvédelmi elveket a számítógépek számára érthető nyelvre fordítják le, amit azután a felhasználó gépe automatikusan képes ellenőrizni, derül ki a Dotkom Internet Consulting jelentéséből. Azok a külső auditáló cégek is fontos szerepet játszanak a folyamatban, amelyek ellenőrzik és hitelesítik az adatgyűjtők módszereit.
2001. május
Kéretlen küldemények - Az e-mail marketing netikettje
Gyorsabb és olcsóbb, mint elődje, a direkt marketing. Hetek, hónapok helyett napokon, sőt olykor órákon belül jelentkezik a hatása. Ám az e-mail marketingnek is megvan a maga (n)etikettje. Kéretlenül elektronikus levelet küldeni a nettársadalom szerint megbocsáthatatlan tett, s nemcsak kiközösítést, hanem egyéb, akár jogi szankciókat is maga után vonhat. Nálunk még nem, de például az USA-ban hamarosan már igen.
Véleményvezér

Meglepetés, lengyelek vették meg a britek egyik legnagyobb csomagküldő cégét
Terjeszkedik a lengyel gazdaság.

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak
Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia
Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak
Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.

Szijjártó Péter nagyon megdicsérte magát az USA vámok felfüggesztése kapcsán, bár semmi köze nem volt hozzá
Szijjártó Péter rettenetesen büszke önmagára.