Jelentés az internet-gazdaságról - fókuszban a kereskedelem

A kereskedelmi cégek az interneten keresztüli értékesítés és beszerzés arányának dinamikus növekedését várják 2002-ben, derül ki a GKI-Westel e-kereskedelmi index értékének alakulásából. A GKI Gazdaságkutató Rt. és a Westel Mobil Távközlési Rt. - a Sun Microsystems Magyarországgal együttműködve - negyedévente felméri az internethasználati szokásokat, a hazai elektronikus gazdaság fejlődését. A 2002. I. negyedév e-kereskedelmi indexének értéke jelentősen nőtt a korábbiakhoz képest.

Az internetes értékesítés és beszerzés várható alakulására, az internetnek a vállalat piacára gyakorolt hatására és a cég számára az internetben rejlő lehetőségek jövőbeli kiaknázására vonatkozó kérdésekre adott válaszok összesítéseként született GKI-Westel e-kereskedelmi index 15,5 volt az idei első negyedévben. Ez az előző negyedévhez képest jelentős növekedést jelent, amiben az internetes alkalmazásokkal és az internettel kapcsolatos bizalom erősödése tükröződik. A növekvő optimizmus két fő forrása az internetes értékesítés és beszerzés arányának növekedése.

Az 5 fő feletti nagy- és kiskereskedelemi vállalatok válaszai alapján a kereskedelmi cégek 2001-ben összesen – az on-line boltok nélkül – mintegy 7 milliárd forint értékben értékesítettek árut és szolgáltatást az interneten keresztül. A GKI Rt. becslése alapján 2002-ben az internetes kereskedelmi forgalom meghaladhatja a 9 milliárd forintot. Erre részben az ad alapot, hogy mind a reálbérek (külön kiemelten a diplomások bérei, akik körében az átlagosnál jelentősebb az internetpenetráció), mind a fogyasztás 2002-ben dinamikusan emelkedik. Emellett hozzájárul a kormányzat által is részben vagy egészben támogatott hardver és szoftverellátottság növekedése 2001-2002-ben, ami szintén jelentős lökést adhat az internetes értékesítési volumen növekedésének.
Az internetes beszerzések értéke 2001-ben elérte 37 milliárd forintot az 5 fő feletti kereskedelmi cégek esetében. 2002-re a kereskedelmi cégek várakozásai szerint ez az összeg 47 milliárd forint lesz, ami mintegy 30%-os növekedést jelent.

Az internet és az internetes alkalmazások gyors térnyerésével egyre fontosabbá válik, hogy a vállalatok az egyes részfolyamatokba mennyire tudják integrálni az ebből származó előnyöket, lehetőségeket. Összességében a számítógépes hálózatokon keresztül leadott rendelések (internet és nem internet alapú) aránya ma még alig haladja meg a 10%-ot. A legnagyobb arányban a hagyományos módozatok: a személyes (29%), a faxon keresztüli (29%) és telefonos (27%) rendelések jellemzőek a kereskedelmi vállalkozások beszerzéseire.
Jelenleg még nem haladja meg a 15%-ot azon közép- és nagyvállalatok aránya a kereskedelem területén, melyek már alkalmaznak internetes megoldásokat, a jövőben azonban ezen a területen mindenképpen jelentős változásokra lehet számítani. Az internet szerepe elsősorban a vevői és a beszállítói kapcsolatok támogatásában növekszik.

Az 50 fő feletti kereskedelmi cégek szerint az internetes alkalmazások bevezetésekor jelenleg a költségcsökkentés és az árbevétel növelése az elsődleges szempont, de a cégek többsége az internetes fejlesztések által lehetőséget lát versenyelőnyök megszerzésére is. A szervezeti rugalmasság javítása, valamint a versenytársakhoz való felzárkózás jelenleg még a sokadrangú tényezőkhöz tartozik.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo