Jelentés az internet-gazdaságról – GKI, Westel, Sun felmérés

A vállalatok kissé kedvezőtlenebbül ítélik meg kilátásaikat az internet-gazdaság területén, mint egy negyedévvel korábban – derül ki a GKI-Westel e-Gazdaság Index értékének alakulásából. A mutató 2002 I. negyedévében 10,8 volt, szemben a 2001 év végén mért 11,7-es értékkel. Az ipari és szolgáltatói szféra valamint a turizmus negatívabb várakozását az első három hónapban a kereskedelmi szektor növekvő optimizmusa tudta némiképp ellensúlyozni.

Tudni szeretné, mi vár Önre 2025-ben?
Mit okoz, hogy ingatlancélra is elkölthetőek a nyugdíjmegtakarítások?
Hogyan érinti ez a piacokat, merre mennek az ingatlanárak és az épitőipari árak?
Pogátsa Zoltán, Farkas András, Nagygyörgy Tibor
és sok más kíváló szakértő ezúttal élőben osztja meg nézeteit!

Találkozzunk személyesen!

2024. november 21. 16:00 Budapest

Részletek és jelentkezés itt

Internet-kapcsolattal az 5-nél több főt foglalkoztató cégek 75%-a rendelkezik, a következő egy évben pedig a cégek további 11%-a tervezi a világhálóhoz való kapcsolódást – derül ki a GKI Gazdaságkutató Rt. - Westel Mobil Távközlési Rt. - Sun Microsystems Magyarország Kft. Által közösen készített felmérésből. A felmérés a KSH adatbázisa alapján az 5 főnél több alkalmazottat foglalkoztató jogi és nem jogi társaságokra terjedt ki 2002 márciusában. A kérdőívet kitöltő több mint 1200 cég összesített 2000. évi nettó árbevétele alapján a minta 10%-os reprezentációt, a foglalkoztatás alapján 14%-os reprezentáltságot mutat.

Hódít az ADSL
A kis- és középvállalkozások, valamint a nagyvállalatok között az intenet-kapcsolatok arányában meglévő különbség csak lassan mérséklődik. A szoros korreláció a vállalat mérete és az internet-hozzáférés megléte között változatlanul fennáll: a nagyvállalatok (300 fő felett) esetében szinte minden cég rendelkezik már internet-hozzáféréssel, míg az 5-50 főt foglalkoztató mikro- és kisvállalkozások között a világhálós kapcsolatok aránya 70-78% közötti, a középvállalkozások esetében 85% körüli. A várakozások alapján a vállalati előfizetői kör bővülése 11%-os lesz a következő egy évben.

Az elmúlt hat hónapban a sikeres marketingakcióknak és a versenyképes árszintnek köszönhetően rendkívül gyors ütemű növekedés zajlott le az ADSL típusú internet-hozzáférés kiépítése terén, s így az alkalmazott technológia szempontjából átrendeződött a vállalati internet-hozzáférések megoszlása. Míg a tavalyi év szeptemberében az ADSL csatlakozások aránya az összes csatlakozáshoz viszonyítva 1-2% volt, addig 2002 márciusára az arány elérte a 8%-ot. A technológia előretörésének oka, hogy 2001 utolsó negyedévében az internet-szolgáltatók jelentős, és mint azt az eredmények is mutatják, sikeres reklámkampányba kezdtek és mérsékelték az ADSL előfizetések díját. Így az ADSL nemcsak más szélessávú hozzáférési típusokkal szemben, hanem az internetet többet használó dial-up-os hozzáféréssel rendelkező vállalatok számára is versenyképes alternatívává vált.

Az ADSL mellett a kábeltévé-hálózaton keresztüli internet-elérés aránya is folyamatosan nő a vizsgált vállalati körben. A két szélessávú hozzáférés piaci-részesedése elsősorban a dial-up-os csatlakozások arányának rovására növekszik. A várakozások egyértelműen az ADSL további térhódítását mutatják. A következő 12 hónapban a jelenlegi ADSL hozzáférési arány megduplázódása várható. Az ADSL arányának növekedésével párhuzamosan főként a hagyományos kapcsolt vonali dial-up csatlakozások arányának csökkenésére lehet számítani.

Mérséklődő optimizmus
A GKI Gazdaságkutató Rt. számos más kutatásához hasonlóan internet-gazdasági felmérésének eredményeit is egy indexben, a GKI-Westel e-Gazdaság Indexben összegzi.
A konjunktúraindex a magyar gazdaság vizsgált szegmenseinek az internettel és az internetes alkalmazásoknak az üzletmenetre gyakorolt hatásaival kapcsolatos várakozásait számszerűsíti, négy kérdés eredményeit foglalja magában. A kérdések az internetes értékesítés és beszerzés várható alakulására, az internetnek a vállalat piacára gyakorolt hatására és az internetben rejlő lehetőségek jelenben és jövőben vélt kihasználására vonatkoznak.
2002. I. negyedévében a GKI-Westel e-Gazdaság Indexének értéke 10,8 (előző negyedév: 11,7). Az előző felméréshez képest optimistábban nyilatkoztak a kereskedelmi cégek, viszont az ipari és szolgáltató szféra, valamint a turizmushoz kapcsolódó ágazatok vállalkozásai csökkenő optimizmust jeleztek. A pénzügyi szféra várakozásai nem változtak lényegesen az elmúlt hónapokban, a kereskedelmi cégek után szorosan a pénzügyi intézmények tartják üzleti szempontból leginkább ígéretesnek az internet-penetráció növekedését, a világhálóra épülő alkalmazások felhasználói-körének bővülését.
Az index mérséklődése két tényezőre vezethető vissza: egyrészt a vállalatok az internet és az internetes alkalmazások elterjedésének csekélyebb befolyását látják a saját piacukra, másrészt a válaszadók kisebb forgalombővülést várnak az interneten keresztüli értékesítésben.

E-kereskedelem: fontolva haladás
Bár a cégek három-negyede már rendelkezik internet-kapcsolattal, az „internet-gazdaságba” való bekapcsolódás még a közép- és nagyvállalatok esetében is csak kevesekre jellemző. A közép- és nagyvállalatok, azaz az 50 főnél több főt foglalkoztató cégek körében az internet alapú üzleti alkalmazások elsősorban a vevőkkel való kapcsolattartás területén terjedtek el (a válaszadók 9%-a). Beszállítókkal való kapcsolattartásra csak 6%-uk vezetett be internetre épülő kereskedelmi megoldást. Az internetes csatornának a cég marketing-folyamataiban való használata pedig csak a közép- és nagyvállalatok 5%-ára jellemző. A várakozások az eddigi tendenciákat erősítik meg, a közeljövőben a legnagyobb arányban szintén a vevőkkel való kereskedelmi kapcsolatokban szándékoznak internetes üzleti megoldásokat kiépíteni.

A GKI Gazdaságkutató Rt. számítása szerint 2001-ben az interneten keresztül lebonyolított nagykereskedelmi forgalom nagysága 31,5 milliárd forintot tett ki, míg az internetes kiskereskedelem 5,4 milliárd forint árbevételt ért el. A turizmushoz kapcsolódó ágazatok vállalatainak internetes értékesítését az elemzők külön számították, melynek becsült értéke 2001-ben 10,6 milliárd forint volt. Ez 2000-hez képest 66 %-os növekedés az internetes nagykereskedelmi (2000: 21 milliárd Ft) és közel ötszörös növekedés az internetes kiskereskedelmi forgalomban (2000: 1,1 milliárd Ft).
A növekedés ellenére az internetes értékesítés részaránya egyelőre átlagosan a vállalatok árbevételének 0,1%-át teszi ki. 2002-re a vállalatok a világhálóra épülő értékesítések 52%-os növekedését prognosztizálják, a bővülés húzóágazata a várakozások alapján elsősorban a kereskedelmi szektor lesz.

Véleményvezér

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben

Kövér László gigabüntetést osztana az új-zélandi parlamentben 

Rendet kellene tenni az új-zélandi parlamentben.
Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát

Ünnepélyes keretek között adtak át 200 méter felújított járdát 

Nagy az erőlködés a Fidesznél a sikerélményekért.
Ömlik az uniós pénz Lengyelországba

Ömlik az uniós pénz Lengyelországba 

Húznak el tőlünk a lengyelek, de nagyon.
Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten

Közeli nagyvárosok, ahol másfélszer többet kereshetsz, mint Budapesten 

Van-e még lejjebb, vagy már a gödör fenekén vagyunk?
Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt

Magyar Péter kiosztotta Orbán Viktort a nyugdíjasok helyzete miatt  

A miniszterelnök magára hagyta a magyar idős embereket.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo