Iparági összefogásra vár az online kereskedelem

Az elektronikus kereskedelem terjedésének hazánkban legfőbb hátráltatója a nem kielégítő fogyasztói bizalom, hangozott el többek között a Magyarországi Tartalomszolgáltatók Egyesülete (MTE) tegnapi kerekasztal-beszélgetésén a Független Médiaközpontban.

A rendezvényen bemutatásra kerültek az MTE és a RE:CALL Tanácsadó Kft együttműködésében az Informatikai és Hírközlési Minisztérium (IHM) megbízásából 2003. novemberében és decemberében készített, a magyarországi online kereskedelem keresleti oldalát feltérképező kutatás eredményei. A prezentációt követő kerekasztal-beszélgetésen a készítőkön kívül jelen volt az IHM és a Fogyasztóvédelmi Felügyelőség képviselője mellett több, a témával foglalkozó jogász, illetve számos érintett piaci szereplő is.

A résztvevők között egyetértés mutatkozott abban, hogy a hazai jogszabályi környezet – kisebb, még megoldandó problémáktól eltekintve – megfelelő az internetes kereskedelem zavartalan működéséhez. Abban is egységes vélemény alakult ki, hogy a kutatás eredményei bíztatóak: a magyarországi online boltok kínálata meglehetősen széles; a vásárlók kiszolgálása, a szolgáltatás átlagos színvonala megfelelő, a fogyasztók bizalma azonban ennek ellenére még mindig nem kielégítő, ami a szegmens valódi áttörésének gátját jelenti.

A bizalom építésére többféle megoldási javaslat is elhangzott. Az egyik javaslat szerint az Ausztriában évek óta működő Internet-ombudsman intézményéhez hasonló szervezet létrehozása segíthetne, amely független, non-profit szereplőként a felhasználók tájékoztatásban, illetve a kereskedők és a vásárlók közötti esetleges jogvitákban való közvetítésben játszhatna szerepet. A „harmadik oldal” bevonása elképzelhető lenne az Európai Unió által is előnyben részesített ún. „public-private-partnership”-ben, azaz a magán és állami szereplők együttműködésében is. A piaci szereplők közül többen felvetették a nagyobb állami szerepvállalás szükségességét: ezen álláspont képviselői szerint az IHM-nek több pénzt kéne fordítani az internetes vásárlás népszerűsítésére.

A felszólalók többsége a bizalom növelésének kulcsát az információs fegyelem növelésében és az online vásárlást népszerűsítő propaganda erősítésében látta. Az MTE elhangzott álláspontja szerint mindezek eléréséhez komoly segítséget jelentene az érintett piaci szereplők összefogása, az önszabályozás, amelyet tovább erősíthetne a tartalomszolgáltatókkal való együttműködés is.



Véleményvezér

Az Európai Csalásellenes Hivatal szerint 10 milliárd forintot kell visszafizetnie Magyarországnak

Az Európai Csalásellenes Hivatal szerint 10 milliárd forintot kell visszafizetnie Magyarországnak 

Bajban a kulturális és innovációs miniszter.
Bulgáriával közösen repesztünk az utolsó helyen

Bulgáriával közösen repesztünk az utolsó helyen 

Európa végére süllyedtünk.
Hatalmasat kaszálhatnak a jómódúak az olcsó állami lakáshitelen

Hatalmasat kaszálhatnak a jómódúak az olcsó állami lakáshitelen 

Az ügyeskedők nagy korszaka jöhet.
Súlyos kritikát kapott a magyar köztársasági elnök

Súlyos kritikát kapott a magyar köztársasági elnök 

Ezt a kritikát nem teszi zsebre a köztársasági elnök.
A nyugdíjkorhatár utáni várható élettartam Magyarországon a legkevesebb

A nyugdíjkorhatár utáni várható élettartam Magyarországon a legkevesebb 

A magyar egészségügy bizonyítványa a leggyengébb.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo