Intelligens polcok egy németországi Metroban

A németországi Rheinbergben a közelmúltban megnyílt egy Metro szupermarket, amely „intelligens polcokról” szolgálja ki a vásárlókat. A polcok egy korszerű készletgazdálkodási rendszer alapját alkotják, amelynek segítségével valós idejű információk szerezhetők az áruházban lévő árukról és az eladásokról. A „Jövő áruháza” kezdeményezés az IBM rádiófrekvenciás azonosítási (RFID) technológiájára épül.

Az áruházban forgalmazott cikkeket RFID azonosítónak (vagy másként „intelligens címkének”) nevezett mikrochippel látták el, amelyek a termékre vonatkozó adatokat tartalmazzák. Az azonosítók egy rugalmas kialakítású központi rendszerhubon keresztül kommunikálnak egymással. Az RFID még nagyon új jelenség a kiskereskedelemben, a Metro az első, amely ennek a technológiának az integrált hálózatára épül. A projektben az IBM valósítja meg a rendszerintegrációt, és tőle származik az RFID azonosítást kezelő köztesszoftver, valamint az új, kioszkokra épülő tájékoztató rendszer is.

A folyamat első állomása, amikor a disztribúciós központban letapogatják az árukat tartalmazó raklapokat. A rheinbergi áruházvezető a bolt raktárgazdálkodási rendszerén keresztül egyenként ellenőrizni tudja a szállítmányok állapotát, megtudhatja, mikor milyen árunak kell beérkeznie. Amikor az áruházba érnek a raklapok, egy újabb letapogatással ellenőrizhető, hogy nem hiányzik-e valamelyik doboz. Nem kell egyenként mindegyik raklapot megvizsgálni, és fizikailag leszámolni a szállítmányt. Miután a cikkek kikerültek a polcokra, a beépített RFID-olvasó üzenetet küld az áruház back-office rendszerének, ha fogy az áru. Így az igény szerinti árufeltöltéssel elkerülhető, hogy az üres polcok miatt árbevétel kiesés jelentkezzen. A rendszer nyilvántartja a különböző cikkek fogyását, és megmutatja a legnépszerűbb és a legkevésbé kedvelt termékeket is. A címkéket lopásgátló funkcióval is ellátták, amit ha nem deaktiválnak, a kijáratnál elhelyezett érzékelők bekapcsolják a riasztót. Az árucikkeket a pénztárnál vezetik ki a készletből.

A pénztárnál való várakozás is a múlté. A bevásárlókocsikba szerelt RFID címkék tájékoztatják a boltvezetést, hogy hány kocsit toltak be és ki az áruházból. Ha nő a használatban lévő kocsik száma, több pénztárt nyitnak meg a nagyobb vásárlótömeg gyors kiszolgálása érdekében. Az integrált RFID rendszer segítéségével a Metró racionalizálhatja ellátási láncát, hatékony készletgazdálkodást valósíthat meg a lánc minden részén. Az áruházi személyzet PDA-készülékek segítségével könnyen hozzá tud férni a szupermarket készletével és tárolókapacitásával kapcsolatos információkhoz, így még a legbonyolultabb kérésekkel hozzájuk forduló vásárlókat is ki tudják szolgálni.

Véleményvezér

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak

A statisztika azt mutatja, hogy mit sem érnek a kormányzati hatósági árak 

Árkorlátozás ide, vagy oda, azok mennek felfelé.
2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia

2,9 milliárd forintért árulja dubaji luxuslakását a volt jegybankelnök fia 

Szépen gazdagodott a Matolcsy gyerek.
A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak

A cseh kormánypártok Orbán Viktor rémével kampányolnak 

Orbán Viktort kifejezetten negatív színben tüntetik fel cseh plakátokon.
Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump

Kiderült miért vonta vissza vámjait Trump 

A közgazdászok pártállás nélkül visítanak.

Info & tech

Cégvezetés & irányítás

Piac & marketing


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo