Inkább a sárga csekk, mint a kényelem

A budapestiek többsége ma már rendszeres internethasználó, több mint harmaduk rendszeresen él az internetes bankolás lehetőségével is. Nem csoda, hogy a hazánkban tavaly elindult e-számlázási rendszereket máris több mint 50 ezer lakossági ügyfél veszi igénybe - derül ki a Díjbeszedő Holding frissen befejezett kutatásának eredményeiből.

A hazai lakosság a díjfizetéshez kapcsolódó legfontosabb szempontnak azt tartja, hogy mindig pontosan lássa, mekkora összeget kell kifizetnie, annak ütemezéséről saját maga dönthessen, emellett pedig egyszerűen el tudja intézni számlái befizetését. Bár az e-számla is rendelkezik mindezekkel a feltételekkel, mégis kevesen használják. "A legnagyobb visszatartó erő a megszokás és az információhiány. A részletesebb tájékoztatás után a megkérdezettek több mint egyharmada úgy nyilatkozott, hogy szívesen használná az e-számlázási szolgáltatást" - ismertette a kutatás részleteit Kovács Zoltán, a Díjbeszedő Holding vezérigazgatója.

A budapesti háztartásokat célzó felmérés tanulsága szerint a korszerű fizetési módok iránt nőtt a bizalom, hiszen immár a lakosság 75 százaléka tartja biztonságosnak az interneten történő vásárlást. A hozzáférés is egyre kevésbé akadály: a megkérdezettek több mint fele rendszeres internetezőnek vallotta magát, több mint harmaduk pedig valamilyen rendszerességgel él az internetes bankolás lehetőségével is. Biztonsági okokból 20, általános idegenkedés miatt pedig mindössze 14 százalék utasította el, hogy valaha igénybe vegye az elektronikus számlakezelési szolgáltatásokat.

Egy helyen legyen minden

A felmérésből kiderült az is, hogy a lakosság 84 százaléka még mindig használja a sárga csekket havi rendszeres számláinak kiegyenlítésére. Eseti banki átutalást 20 százalék, míg csoportos beszedési megbízást a fővárosi lakosság 16 százaléka alkalmaz. A csoportos megbízás elleni legfőbb érv, hogy a háztartások - a családi költségvetés egyensúlyban tartása érdekében - maguk szeretik megválasztani, hogy melyik számlát mikor fizetik ki.


A megkérdezettek egyszerre több fizetési módot is megjelölhettek

A felmérés rámutat arra is, hogy az e-számlával kapcsolatban fontos elvárás, hogy a különböző közüzemektől, egyéb szolgáltatóktól általában havi rendszerességgel kapott elektronikus számlalevelek egyetlen központi helyen kerüljenek bemutatásra, valamint hogy ezek pénzügyi rendezését is ugyanarról a felületről lehessen végezni.

Ösztönözni kell

A kedvező tendenciák ellenére ugyanakkor még időre van szükség ahhoz, hogy a jelenleg évente 280 millió sárga csekkes befizetés többségét az elektronikus számlabemutatás- és fizetés vegye át. Ennek legfőbb oka immár a megszokás a felmérés szerint egy 100 fokú skálán 70-es fontossággal bír az ügyfelek számára, hogy ne kelljen változtatni a megszokott fizetési módon.

Mindezek a korlátok pozitív ösztönzéssel, illetve az elektronikus fizetés biztonságát és rugalmasságát bemutató tájékoztatással törhetőek át. Pozitív ösztönzés lehet például, ha a szolgáltatók bizonyos számlakedvezményeket, illetve könnyített ügyintézési lehetőségeket nyújtanak az e-számla mellé. "A folyamatot szintén nagymértékben erősíti, hogy egyre több, milliós lakossági előfizetői körrel rendelkező szolgáltató és bank csatlakozik a nagy e-számlarendszerekhez, így az általunk működtetett Díjnethez is. E társaságoknak a csatlakozása szintén hozzájárul az általános tájékozottsági szint növeléséhez, az ügyfelek bizalmának megszerzéséhez" - fogalmazott Kovács Zoltán. (Minél hamarább érdemes áttérniük az EDI rendszerű számlázásra a vállalkozásoknak, ha nem szeretnének versenyhátrányba kerülni - hangzott el egy, az elektronikus számlázással foglalkozó szakmai konferencián.)

A kutatásról
A felmérést a Díjnet e-számlarendszert működtető Díjbeszedő Holding Zrt. megbízásából 2008 nyarán 1000 budapesti háztartásban készítette egy piackutatással foglalkozó tanácsadó cég. A mintába - a budapesti kerületeknek megfelelő arányban - olyan háztartások kerültek, amelyekben legalább egy 18 és 65 év közötti személy él.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo