"Illatos" lesz az internet

A netezők a jövőben szívesen vásárolnának illatszereket a világhálón, ugyanakkor az online kereskedelem bővülését már nem a biztonsági kockázatok, hanem az online boltok korlátai vetik vissza - többek között ez derült ki a KutatóCentrum és a HVG Press közös kutatásából.

A legforróbb, legaktuálisabb téma az üzleti életben!
Fenntarthatóság 2024 – ESG: a szabályozási kihívástól az üzleti lehetőségig

Jöjjön el és hallgassa meg a legjobb szakértőket,
ismerje meg a vállalatok és a pénzügyi szektor legjobb gyakorlatait!

2024. október 1. Budapest

Részletek és jelentkezés

Idén első alkalommal készítette el a KutatóCentrum és a HVG Press közös tanulmányát E-Shopping Report 2008 néven. A felmérés a hagyományos és online vásárlási szokások közötti kapcsolat mellett az elektronikus kereskedelem eddig kevésbé kutatott területét, az FMCG termékek (fast moving consuming goods, napi fogyasztási cikkek) online vásárlását vizsgálta.

Sok új vásárló a közeljövőben

A kutatás szerint a neten vásárlók leginkább műszaki cikkeket (38%), CD-t, DVD-t (36%), ruhaneműt (17%) emellett mozi-, színház- és repülőjegyeket (12%) szereznek be a világhálón. Ugyanakkor az FMCG termékek online kereskedelme hazánkban még gyerekcipőben jár. A naponta internetezők 15 százaléka vásárolt már online hasonló cikkeket, azonban a megvásárolt termékpaletta nagyon széttagolt, és egy-egy netező jellemzően csak egyféle FMCG terméket szerzett be ilyen módon.

A piac várható növekedését jelzi, hogy a válaszadók 25 százaléka tervezi, hogy a jövőben igénybe fogja venni a világhálót hasonló termékek megvásárlására, míg a jelenleg nem vásárlók 38 százaléka sem zárkózik el a lehetőségtől. Ők a napi fogyasztási cikkek közül elsősorban piperecikkek, kozmetikai szerek és illatszerek online beszerzését tudják elképzelni.

Kényelem és reklamáció

Az online vásárlással szemben felhozott leggyakoribb ellenérv a kézzelfoghatóság hiánya, a megkérdezettek háromnegyedének okoz ez problémát. Emellett a válaszadók a nehézkes reklamációt és a személyes kapcsolat hiányát emelték ki. "Ezek azok a területek, melyeken egy innovatív és ügyfélbarát online értékesítő rendszer könnyen úrrá lehet" - mondta Barcza Enikő, a KutatóCentrum vezetője.

Örömteli hír viszont, hogy az online vásárlás gyenge pontjaként korábban gyakran emlegetett biztonsági hiányosságokat csupán a válaszadók egyharmada jegyezte meg. Az előnyök közt a kényelmi szempontok - a sorban állás és a cipekedés hiánya - domináltak, ezek azonban a hagyományos bevásárlók számára csak közepes fontossággal bírnak, így nem jelentenek elég erős motivációt az áttérésre.

Nem jellemző az online fizetés

Az internetes vásárlás növekvő népszerűsége egyelőre nem befolyásolta az online fizetés elterjedését: a netes vásárlók 87 százaléka az utólagos fizetést támogatja, és - hasonlóan a hagyományos bevásárlókhoz - jellemzően készpénzben egyenlítik ki a számlát. Bankkártyát a tranzakciók egynegyedénél vettek igénybe, jellemzően azokban az esetekben, mikor előre kellett fizetni - ez a megrendelések egyharmadát érintette.

A netezők egy-egy alkalommal átlagosan 6600 forintot költöttek FMCG termékek online vásárlására, a jövőben pedig körülbelül 7700 forintot szánnak egy ilyen beszerzésre, ami közel 17 százalékos növekedést prognosztizál.

Az E-Shopping Report 2008 kutatás kivonata ingyenesen letölthető (www.kutatocentrum.hu/tantar.php), míg a teljes tanulmányt a KutatóCentrum értékesíti.

Véleményvezér

Orbán Viktor szerint Orbán Balázs hibázott

Orbán Viktor szerint Orbán Balázs hibázott 

Orbán Balázs méretes ostobaságot mondott, de nem csak egyet.
1660 forint/gombóc fagylaltáron dorbézoltak közpénzből egészségügyi dolgozók

1660 forint/gombóc fagylaltáron dorbézoltak közpénzből egészségügyi dolgozók 

Nincs jobb egy finom fagyinál horroráron közpénzből.
Magyar Péter lopással vádolja az Orbán-klánt

Magyar Péter lopással vádolja az Orbán-klánt 

A lopás mértéke akkora, hogy abból számos közszolgáltatást rendbe lehetne hozni.
Egy nagyváros, ahol új szabályokkal egyszerre csökkentették az albérletek árait és a hajléktalanok számát

Egy nagyváros, ahol új szabályokkal egyszerre csökkentették az albérletek árait és a hajléktalanok számát 

A nagyvárosok túlszabályozottsága gátolja a fejlődést.
Közeleg a megújuló ingyenáram korszaka

Közeleg a megújuló ingyenáram korszaka 

Az atomlobbi nem örül a lehetőségnek.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo