Jelentős változáson ment keresztül az internet világa az elmúlt egy évtizedben is. Miközben „üdvözlünk a weboldalon” típusú üzenetekkel már szinte alig találkozni a site-okon, a hétköznapokban rengetegszer ugrik fel elénk egy-egy honlap sütikre vonatkozó szabályozása, amit a legtöbbször szinte már automatikusan el is fogadunk, anélkül, hogy átolvasnánk azt.
Dávid Ádám, a Kiszervezett Marketing Kft. ügyvezetője arról beszélt, ilyenkor a weblap egy olyan kódot helyez el a webböngészőben, ami alapján kapunk egy azonosítót. Ez nem azt jelenti, hogy a rendszer tisztában van vele, kik vagyunk a való életben, csupán azt fogja tudni, ha visszatérünk az adott oldalra.
„A különböző nemzetközi szabályozások miatt a weboldal látogatók nyomon követése rendkívüli mértékben szigorodott az utóbbi években, de téves lenne azt hinni, hogy egyáltalán nem létezik. A hirdetők ugyanis főként ezen adatok alapján tudnak jól célozni, azaz úgy beállítani a hirdetéseket, hogy azokkal a kívánt célcsoportot érjék el” – magyarázta.
Az online marketing szakértő szerint a különböző mérőeszközök úgy funkcionálnak, mintha a képernyő virtuálisan be lenne kamerázva. Pontosan látni, a felhasználók mennyi időt töltenek el az adott site-on, számítógépről vagy telefonról keresték azt fel, melyik aloldalakra kattintanak rá és hogy honnan érkeztek.
Az algoritmus eszén nem lehet túljárni
Dávid Ádám kiemelte, a felhasználók megfigyelésének jelentős marketingvonzata is van, hiszen ha valaki kikapcsolja a sütiket, olyan reklámokat fog kapni, amelyeknek a tartalma adott esetben egyáltalán nem is érdekli őt.