Hazai vállalatok ICT használata

A magyar vállalatok sokkal kevésbé maradnak el az ICT eszközök használatában európai uniós társaiktól, mint a magyar háztartások. A vállalati-honlap elterjedtség hazánkban teljesen egy szinten áll a fejlettebb régiókéval, a honlapok túlnyomó többsége viszont még mindig csak a kezdeti, statikus fejlődési fokon áll - derül ki többek között a GKI Gazdaságkutató Rt. az EU "Regional-IST" programjának keretében végzett felméréséből.

A magyarországi vállalatok sokkal kevésbé maradnak el az ICT eszközök használatában európai uniós társaiktól, mint a magyar háztartások. Ma már az összes magyarországi nagyvállalat rendelkezik internet-kapcsolattal, csakúgy, mint a piemonti, vagy a katalán cégek.

Kisebb lemaradásban vannak a középvállalatok (50-249 alkalmazott), melyek 93%-a csatlakozik „csak” az internetre, szemben például Piemonttal. A kisvállalatok (10 és 50 fő közötti alkalmazotti létszám) esetében valamivel nagyobb az országok közötti különbség, de a cégek többségének már ebben a kategóriában is van Internet kapcsolata hazánkban. Bár a világhálós kapcsolódások típusát tekintve a magyarországi vállalatok körében is gyorsan nő a szélessávú csatlakozások aránya, Katalóniához képest jelentős, Piemonthoz képest kevésbé számottevő a lemaradásunk.



A vállalati honlapok elterjedtsége terén a hazai vállalatok egy szinten állnak az uniós cégekkel.

Baden-Württembergben a 10 fő feletti cégek 48%-a készített saját internetes megjelenést, míg Magyarországon a cégek 49%-a. Valamivel előrébb járnak a piemonti és katalán cégek, ahol a honlapok aránya 70%, illetve 55% a 10 főnél több alkalmazottat foglalkoztató vállalatok körében.



A vállalati honlapok túlnyomó többsége azonban még mindig csak a kezdeti statikus fejlődési fokon áll. A katalán és magyar vállalati honlapok 71-72%-a, a piemonti weboldalak 80%-a csupán a vállalat és termékei bemutatására szorítkozik. Baden-Württembergben ez az arány már jóval kisebb (47%), ott a vállalatok nagyobb arányban mozdultak már el az on-line kereskedelmi megoldások alkalmazása felé.

Interaktivitást, termékek, szolgáltatások keresésének lehetőségét a magasabb fejlődési fokon álló honlapok többsége biztosítja. A hasonló lehetőséget kínáló weboldalak aránya Magyarországon 16%, míg Katalóniában 13%, Piemontban pedig 12%.

Elektronikus kereskedelmi szolgáltatást (pl. on-line rendelés) átlagosan a céges honlapok 7-10%-a kínál, amely téren Magyarország azonos szinten áll a többi régióval.



A magyar, legalább 10 alkalmazottal rendelkező vállalatok negyede vásárolt már vagy értékesítette termékeit, szolgáltatásait on-line módon, interneten keresztül. A piemonti cégek ennél valamivel kisebb arányban voltak aktívak az internetes kereskedelem terén, míg a katalán vállalatok 31%-a vásárolt vagy értékesített már az interneten keresztül.



A Regional-IST projektről

A kutatásban a GKI Gazdaságkutató Rt. partnere a(z) Universitat Oberta de Catalunya, Spanyolország, Istituto Superiore Mario Boella, Olaszország, Fraunhofer-Institut für Systemtechnik und Innovationsforschung (ISI), Németország, Generalitat de Catalunya (IS Observatory - OBSI), Spanyolország, Observatório das Cięncias e das Tecnologias, Portugália, Politecnico di Torino, Olaszország. A program célja az e-kormányzati és e-gazdasági alkalmazások tanulmányozása, az infokommunikációs eszközök elterjedtségének és használatának regionális (tehát nem nemzeti) szintű mérése. A projekt lezárultával összegyűlnek azok a tapasztalatok, amelyek a mérési technikák és módszerek közül a leghatékonyabbnak bizonyulnak a régiók ICT használatának feltérképezéséhez. A regionális szintű méréssel magyarázatot kaphatunk az országokon belüli fejlődési különbségekre, amely fejlődésben az ICT eszközök használata kétségkívül meghatározó szerepet játszik. A regionális adatok nagy segítségül szolgálnak mind az üzleti szektor (beruházók, kereskedők stb.), mind a kormányzati szektor képviselőinek. A projektről bővebb információk a www.regional-ist.org címen találhatók.

Rövidítések: BW – Baden-Württemberg, CT – Katalónia, HU – Magyarország, PI – Piemont, PT – Portugália

Véleményvezér

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál

Hatalmas öngól, nagyot ugrott az EU támogatottsága a magyaroknál 

Milliárdok folytak a kanálisba.
Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül?

Fóbia vagy valóság, hogy Putyin Európa ellen készül? 

Oroszország hatalmas hadi készleteket halmoz fel, de ki ellen?
Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump

Republikánus fellegvárat bukott el Donald Trump 

A republikánus mennyországnak bealkonyult.
Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo