Számos termék, szolgáltatás esetében a kereslet együtt mozog a hőmérő higanyszálával. Tipikusan ilyen a klímaberendezés, a medence vagy éppen a téli autógumi. Az ehhez hasonló termékek iránt kiugróan megnő a kereslet, amint a hőmérő szélsőséges értéket mutat.
„Ebben még nincs is semmi különös. Azonban, ha összehasonlítjuk az elmúlt évek keresési adatait, akkor látható, hogy az időjárás megváltozása megváltoztatta az internetes keresési és vásárlási szokásokat. Szépen lassan eltolódnak a vásárlási szezonok” - mondta Szabó László, a Growww Digital online növekedési szakértője.
A változás a legszemléletesebben a téli autógumi keresések alakulásán érhető tetten. A téli guminak akkor van csúcsszezonja, ha tartósan hidegre fordul az idő. Ez pedig évről évre egyre későbbre tolódik.
A Google Trends keresési adatai alapján látható, hogy míg 2009-ben és 2010-ben a 41. héten volt a keresési csúcs, addig az elmúlt két évben ez a 45. hétre tolódott (1. ábra). Vagyis 2017-ben csaknem egy teljes hónappal később indult a szezon, mint 2009-ben. Érdekességként: ha ezt a változást összevetjük az országos évi középhőmérsékletek alakulásával (2. ábra), hasonló tendencia látható.
Szabó László szerint ugyanakkor ez azt is jelenti, hogy éppen ennyivel később kell hirdetni az interneten. Ha hidegben vesznek téli autógumit az emberek, akkor hidegben kell reklámozni is. A nem megfelelő időzítés azt jelenti, hogy idejekorán ellőjük a puskaport. Ezért napi szinten figyelni kell az időjárást, és amint leesik a hőmérséklet, a hirdetéseket is ennek megfelelően kell optimalizálni.
A téli gumi piacéhoz hasonló változás lassan megy végbe; eleinte többnyire észrevétlen, vagy nem tűnik jelentősnek. A változás számos piacra kihatással lehet: a turizmusra, a kereskedelemre vagy éppen az építőiparra. Aki időben reagál, jelentős piaci előnyhöz juthat.
Ezért a vállalatoknak érdemes megnézni, hogy van-e olyan terméke vagy szolgáltatása, amire mérhetően kihat a klímaváltozás, például a szezon eltolódásával. Ezt a tendenciát a felhasználók internetes keresései, valamint a vásárlási és piaci információk - például a konkurencia hirdetéseinek, szezonális akcióinak - elemzése pontosan jelzik. Csak olvasni kell a jelekből. Ha a változás tetten érhető, akkor változtatni kell az értékesítési és a hirdetési stratégián.
Az online növekedési szakértő szerint ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a példában említett téli autógumik piacán egy jó ajánlatot kombinálva a várható – hideg – időjárással, optimalizáltan lehet megjelenni a keresőben hirdetésként, maximalizálva a hatékonyságot. Nincs elpazarolt költség, akkor fut a hirdetés, amikor a vevők keresni fognak. Ráadásul mindezt automatizálni is lehet.