Ez már a gépkorszak?

Nem is volt olyan rég, amikor a teherautó-sofőrök papír alapú térképpel tájékozódtak. Telefon, GPS híján ahány országot jártak, annyi térkép volt behajtogatva a kesztyűtartóba, a nagyobb városokról külön-külön is egy. A nem túl távoli jövőben önvezető, teljesen autonóm kamionok kommunikálnak majd egymással és a termelésben szükséges adatokat folyamatosan továbbítják a gyárak felé. Nem sci-fi, ez a valóság.

Mi vár a magyar gazdaságra a választások után?
Tényleg elkerülhetetlen lesz a megszorítás?

Online Klasszis Klub élőben Bokros Lajossal!

Vegyen részt és kérdezze Ön is a korábbi pénzügyminisztert!

2025. december 10. 15:30

A részvétel ingyenes, regisztráljon itt!

Gyulai Krisztina, közgazdász, az Incon-Logistic Kft. alapító-ügyvezetőjének, a precíziós szállítmányozás szakértőjének véleménycikke.

A mesterséges intelligencia a 18-19. században az alacsonyabb szintű feladatokat volt képes kiváltani. Manapság akár a gondolkodást, kognitív képességeket, magasabb képzettséget igénylő munkafolyamatokat is helyettesíteni tudja. Ez a trend nem ágazatspecifikus, az öntanuló, automatizált rendszerek, technológiák térnyerése minden ágazatban hatással bír.

Hatékonyság, stabilitás, biztonság

A termelés és a logisztika kétségkívül az egyik legnagyobb nyertese a mesterséges intelligenciának. A termelés, gyártás során a hatékonyság, pontosság, precizitás megsokszorozható azáltal, ha automatizálással felváltunk bizonyos folyamatokat. A logisztika rengeteg adattal dolgozik. Ezekhez pedig olyan algoritmusokat lehet írni, ami alkalmas a hatékonyság növelésére. Ha egy gyárban például nincs leállás, a gyártás nincs kiszolgáltatva a fluktuációnak, betegségeknek, szabadságoknak, az sokkal nagyobb termelékenységet jelent. Ez pedig iszonyú nagy előny, ami a gyártás stabilitását hozza.

Gyulai Krisztina
Gyulai Krisztina

A raktárakban már ma is rengeteg automatizált folyamat létezik. A logisztikában ezek nagy biztonsággal közlekedő robotokat jelentenek, használatukkal kevés az üresjárat, sőt a munkahelyi balesetek is csökkentek.

Az önvezető járművek idő- és költségcsökkenést eredményeznek a logisztikában és idővel teljesen autonómmá válhatnak. Nemcsak közúton, de már vízi megoldásoknál is nagy szerepet kapnak az okos megoldások: folyamatosak a fejlesztések, hogy okoshajókat tegyenek vízre. Ezt automatizált mobilitásnak hívják. Ha ezek az okos járművek magabiztosan, közlekedési szabályok által elfogadott rendszerben működhetnek, 0-24 órában közlekedhetnek, az olyan mobilitást adhat, ami jelen pillanatban felfoghatatlan.

Véleményvezér

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala

Oroszország győzelme kétszer annyiba kerülne Európának, mint Ukrajna diadala 

A kárpátaljai magyarok is inkább az Európai Unióhoz szeretnének csatlakozni, mint Putyin rémhatalmához.
Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban

Szijjártó Péter diktátor barátja nagy bajban 

Amerika gyakorlatilag megtámadja Venezuelát.
Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből

Egyre kevesebb kenyeret tud venni a magyar a fizetéséből 

A kenyérinfláció tűpontos jelzőszáma a gazdaság működésének.
Történelmi pillanat, jóváhagyta az Európai Parlament az Európai Védelmi Ipari Programot

Történelmi pillanat, jóváhagyta az Európai Parlament az Európai Védelmi Ipari Programot 

A magyar képviselőknek nem tetszett az európai hadiipar közös fejlesztése.
Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet

Sikerült leépíteni Románia szintjére a magyar egészségügyet 

Már Egészségügyi Minisztériuma sincs az országnak.
Külföldön kezelik a Digitális Polgári Körök tagjainak személyes adatait

Külföldön kezelik a Digitális Polgári Körök tagjainak személyes adatait 

Nemcsak a Tisza párt kezel külföldön adatokat.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo