Ez már a gépkorszak?

Nem is volt olyan rég, amikor a teherautó-sofőrök papír alapú térképpel tájékozódtak. Telefon, GPS híján ahány országot jártak, annyi térkép volt behajtogatva a kesztyűtartóba, a nagyobb városokról külön-külön is egy. A nem túl távoli jövőben önvezető, teljesen autonóm kamionok kommunikálnak majd egymással és a termelésben szükséges adatokat folyamatosan továbbítják a gyárak felé. Nem sci-fi, ez a valóság.

Gyulai Krisztina, közgazdász, az Incon-Logistic Kft. alapító-ügyvezetőjének, a precíziós szállítmányozás szakértőjének véleménycikke.

A mesterséges intelligencia a 18-19. században az alacsonyabb szintű feladatokat volt képes kiváltani. Manapság akár a gondolkodást, kognitív képességeket, magasabb képzettséget igénylő munkafolyamatokat is helyettesíteni tudja. Ez a trend nem ágazatspecifikus, az öntanuló, automatizált rendszerek, technológiák térnyerése minden ágazatban hatással bír.

Hatékonyság, stabilitás, biztonság

A termelés és a logisztika kétségkívül az egyik legnagyobb nyertese a mesterséges intelligenciának. A termelés, gyártás során a hatékonyság, pontosság, precizitás megsokszorozható azáltal, ha automatizálással felváltunk bizonyos folyamatokat. A logisztika rengeteg adattal dolgozik. Ezekhez pedig olyan algoritmusokat lehet írni, ami alkalmas a hatékonyság növelésére. Ha egy gyárban például nincs leállás, a gyártás nincs kiszolgáltatva a fluktuációnak, betegségeknek, szabadságoknak, az sokkal nagyobb termelékenységet jelent. Ez pedig iszonyú nagy előny, ami a gyártás stabilitását hozza.

Gyulai Krisztina
Gyulai Krisztina

A raktárakban már ma is rengeteg automatizált folyamat létezik. A logisztikában ezek nagy biztonsággal közlekedő robotokat jelentenek, használatukkal kevés az üresjárat, sőt a munkahelyi balesetek is csökkentek.

Az önvezető járművek idő- és költségcsökkenést eredményeznek a logisztikában és idővel teljesen autonómmá válhatnak. Nemcsak közúton, de már vízi megoldásoknál is nagy szerepet kapnak az okos megoldások: folyamatosak a fejlesztések, hogy okoshajókat tegyenek vízre. Ezt automatizált mobilitásnak hívják. Ha ezek az okos járművek magabiztosan, közlekedési szabályok által elfogadott rendszerben működhetnek, 0-24 órában közlekedhetnek, az olyan mobilitást adhat, ami jelen pillanatban felfoghatatlan.

Véleményvezér

Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos

Elképesztő luxusban élnek a NER-cicák, erről közölt képeket Hadházy Ákos 

Jól megy a NER körüli hölgyeknek. Méghogy nem szeretik a gyengébb nemet a fideszesek.
Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet

Aggasztó, hány évig élnek a magyarok – Romániában és Bulgáriában is jobb a helyzet  

A két ország újabb listán ver minket. 
A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban

A magyar idősek számíthatnak a legrövidebb élettartamra az EU-ban  

Még Bulgáriában és Romániában is tovább élnek az idősek. 
Nem lehetünk büszkék: ezen a listán is utolsó helyen szerepel Magyarország

Nem lehetünk büszkék: ezen a listán is utolsó helyen szerepel Magyarország  

Ukrajna és Románia is jobban teljesített. 
Hadházy Ákos megmutatta, hogyan szépül a hatvanpusztai Orbán-birtok

Hadházy Ákos megmutatta, hogyan szépül a hatvanpusztai Orbán-birtok 

Épül, szépül a körbezárt uradalom környéke is. 


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo