Európai régiók infokommunikációs használata

2001 óta a GKI Gazdaságkutató Rt. az Európai Unió által támogatott "Regional-IST" program (www.regional-ist.org) keretében több nyugat-európai kutatóintézettel együttműködve közös kutatásban vesz részt. A 2003 elején lezajlott első kutatási kör az európai régiók háztartásainak, vállalatainak és kormányzati szektorainak infokommunikációs használatát vizsgálta.

Jelen összefoglaló a vállalati felmérés adatait mutatja be nemzetközi regionális összehasonlításban. Az eredmények Portugália és Magyarország esetében a teljes országra vonatkoznak, hiszen ezen országok méretük alapján az Európai Unió régióival vethetők igazán össze.

Fontosabb megállapítások

  • A felmérésben résztvevő régiókkal (Baden-Württemberg, Katalónia, Piemont, Portugália) összehasonlítva a magyar vállalatok sokkal kevésbé maradnak el az ICT eszközök használatában európai uniós társaiktól, mint a magyar háztartások.
  • Az Internet-hozzáférések aránya a magyar, legalább 10 alkalmazottal rendelkező vállalatok körében csupán a kisebb cégek esetében marad el némileg a kutatásban résztvevő nyugat-európai régiók üzleti Internet-penetrációjától.
  • A magyar vállalati-honlap elterjedtség teljesen egy szinten áll a fejlettebb régiókéval, a honlapok túlnyomó többsége viszont még mindig csak a kezdeti, statikus fejlődési fokon áll.
  • On-line vásárlásokat vagy beszerzéseket a 10 főnél többet foglalkoztató vállalatok negyede hajtott már végbe szinte az összes régióban.
A kutatás részletes eredményei

A magyarországi vállalatok sokkal kevésbé maradnak el az ICT eszközök használatában európai uniós társaiktól, mint a magyar háztartások. Ma már az összes magyarországi nagyvállalat rendelkezik internet-kapcsolattal, csakúgy, mint a piemonti, vagy a katalán cégek.

Kisebb lemaradásban vannak a középvállalatok (50-249 alkalmazott), melyek 93%-a csatlakozik „csak” az internetre, szemben például Piemonttal. A kisvállalatok (10 és 50 fő közötti alkalmazotti létszám) esetében valamivel nagyobb az országok közötti különbség, de a cégek többségének már ebben a kategóriában is van Internet kapcsolata hazánkban. Bár a világhálós kapcsolódások típusát tekintve a magyarországi vállalatok körében is gyorsan nő a szélessávú csatlakozások aránya, Katalóniához képest jelentős, Piemonthoz képest kevésbé számottevő a lemaradásunk.



A vállalati honlapok elterjedtsége terén a hazai vállalatok egy szinten állnak az uniós cégekkel. Baden-Württembergben a 10 fő feletti cégek 48%-a készített saját internetes megjelenést, míg Magyarországon a cégek 49%-a. Valamivel előrébb járnak a piemonti és katalán cégek, ahol a honlapok aránya 70%, illetve 55% a 10 főnél több alkalmazottat foglalkoztató vállalatok körében.



A vállalati honlapok túlnyomó többsége azonban még mindig csak a kezdeti statikus fejlődési fokon áll. A katalán és magyar vállalati honlapok 71-72%-a, a piemonti weboldalak 80%-a csupán a vállalat és termékei bemutatására szorítkozik. Baden-Württembergben ez az arány már jóval kisebb (47%), ott a vállalatok nagyobb arányban mozdultak már el az on-line kereskedelmi megoldások alkalmazása felé.
Interaktivitást, termékek, szolgáltatások keresésének lehetőségét a magasabb fejlődési fokon álló honlapok többsége biztosítja. A hasonló lehetőséget kínáló weboldalak aránya Magyarországon 16%, míg Katalóniában 13%, Piemontban pedig 12%.
Elektronikus kereskedelmi szolgáltatást (pl. on-line rendelés) átlagosan a céges honlapok 7-10%-a kínál, amely téren Magyarország azonos szinten áll a többi régióval.



A magyar, legalább 10 alkalmazottal rendelkező vállalatok negyede vásárolt már vagy értékesítette termékeit, szolgáltatásait on-line módon, interneten keresztül. A piemonti cégek ennél valamivel kisebb arányban voltak aktívak az internetes kereskedelem terén, míg a katalán vállalatok 31%-a vásárolt vagy értékesített már az interneten keresztül.



A program célja az e-kormányzati és e-gazdasági alkalmazások tanulmányozása, az infokommunikációs eszközök elterjedtségének és használatának regionális (tehát nem nemzeti) szintű mérése. A projekt lezárultával összegyűlnek azok a tapasztalatok, amelyek a mérési technikák és módszerek közül a leghatékonyabbnak bizonyulnak a régiók ICT használatának feltérképezéséhez. A regionális szintű méréssel magyarázatot kaphatunk az országokon belüli fejlődési különbségekre, amely fejlődésben az ICT eszközök használata kétségkívül meghatározó szerepet játszik. A regionális adatok nagy segítségül szolgálnak mind az üzleti szektor (beruházók, kereskedők stb.), mind a kormányzati szektor képviselőinek. A projektről bővebb információk a www.regional-ist.org címen találhatók.

Véleményvezér

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek

Lázár János hatalmas öngólja, a betiltott vonatinfó helyére egyre újabb verziók születnek 

A betiltás a digitális világban immár mulatság tárgya.
Semmi nem fog Magyar Péteren

Semmi nem fog Magyar Péteren 

Ezúttal komoly kihívóra lelt Orbán Viktor.
Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania

Ha valaki féláron szeretne friss gyümölcsöt csak Bécsbe kell kiugrania 

Hol van már Magyarország egykori olcsósága.
A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban

A fideszes oligarcháknak már annyi pénzük van, hogy lebegő luxusvillára is jut Tihanyban 

A luxizás magyar császára nagyot villantott.
Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda

Gázra lépett a MÁV, pontosság és tisztaság helyett propaganda 

A MÁV biztosítja a késést, a sző valódi és átvitt értelmében egyaránt.
Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint

Újabb furfangot eszelt ki a kormány a szabad sajtó betiltására Hadházy Ákos szerint 

Csökken a normativitása a magyar társadalomnak.


Magyar Brands, Superbrands, Bisnode, Zero CO2 logo